• <

Wynik wyszukiwania - "przewozy" - Wiadomości

Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
07.05.2024

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Kontenerowce wracają do portu w Odessie

Do portu w Odessie wpłynął pierwszy kontenerowiec realizujący bezpośrednie połączenie z Chin, co miało miejsce po raz pierwszy od rozpoczęcia agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Informację potwierdzają dane z serwisu Marinetraffic.
25.04.2024

5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue.
17.04.2024

Morska ekologia na funty. 1,5 miliona funtów na zielone połączenia do i z portów Wielkiej Brytanii

Rząd brytyjski rozpoczyna procedurę przetargową na kwotę 1,5 miliona funtów, aby wypełnić zobowiązania dotyczące zerowej wartości netto, stworzyć miejsca pracy i rozwijać gospodarkę – ogłosił Minister Transportu Wielkiej Brytanii na początku kwietnia br.
12.04.2024

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
10.04.2024

Chipolbrok dostarczył do Gdańska elementy elektrowni w Grudziądzu

Należący do Chipolbroku statek Chipol Changjiang zawinął 29 marca do Portu Gdańsk. Statek dostarczył elementy elektrowni gazowo-parowej w Grudziądzu.
05.04.2024

Strajk w fińskich portach przedłużony

Strajk fińskich dokerów, skierowany przeciwko proponowanym przez rząd zmianom prawa, zostanie przedłużony. Strajkuje 7 tys. pracowników, import i eksport w dużej mierze został zatrzymany.
23.03.2024

Arkadiusz Marchewka: projekt wyposażenia polskich armatorów w nową flotę jest priorytetowy

Projekt wyposażenia polskich armatorów w nową flotę jest priorytetowy – powiedział w czwartek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Zaprzeczył, by resort miał w planach przyłączenie Polferries do Unity Line lub prywatyzację Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
21.03.2024

Zaburzenia w transportowych punktach strategicznych napędzają wzrost stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2-7/2024)

Ostatnie tygodnie to olbrzymi wpływ na międzynarodową żeglugę sytuacji kryzysowej na Morzu Czerwonym, a także efekty ograniczeń przejść statków przez Kanał Panamski, wynikające z rekordowo niskiego stanu wód w jeziorze Gatun. To przede wszystkim właśnie przez te wydarzenia i wydłużone trasy statków światowej floty skutkujące ograniczonymi dostępnymi przestrzeniami ładunkowymi powiększały się koszty transportu morskiego. Wzrastały przez to oferowane na rynku również stawki frachtowe i czarterowe.
03.03.2024

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
22.02.2024

Stena Line oficjalnie otwiera trasę frachtową Dublin – Liverpool

Wiodący szwedzki operator promowy, Stena Line, oficjalnie uruchomił dziś nowe połączenie frachtowe Dublin – Liverpool (Birkenhead), pomiędzy Irlandią a Wielką Brytanią. Oczekuje się, że dodanie nowej trasy jeszcze bardziej zwiększy przewozy frachtowe firmy po rekordowym roku 2023 na Morzu Irlandzkim.
15.02.2024

Damen Shipyards kompleksowo elektryfikuje połączenia promowe w Kanadzie

Damen Shipyards wygrał kontrakt na dostawę promów samochodowych do Kolumbii Brytyjskiej. Działający również w Polsce Damen wybuduje cztery elektryczne promy pasażersko-samochodowe dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Damen dostarczy również urządzenia do ładowania promów z lądu.
11.02.2024

Unijny rynek ropy naftowej. Port Gdańsk w czołówce importerów

Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.
11.02.2024

A. Marchewka o budowie terminalu kontenerowego w Świnoujściu: naszym celem jest realizacja tej inwestycji

Budowa Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu będzie realizowana – powiedział w czwartek podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Głębokowodny Terminal Kontenerowy ma rozpocząć działalność w 2028 r.
08.02.2024

Niepokojący raport OOCL. Przewozy w górę, przychody drastycznie w dół

Opublikowano niezaudytowany raport finansowy Orient Overseas Container Line (OOCL) za czwarty kwartał 2023 r. Wyniki zaskakują i niepokoją.
11.01.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Potencjał zmian w transporcie z Ukrainy

Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
28.12.2023

Niestabilny rynek na fali wzrostów. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-49/2023)

Ostatnie tygodnie to bardzo duży wpływ sytuacji geopolitycznej na międzynarodową żeglugę handlową. Napięta sytuacja na Morzu Czerwonym powoduje, że coraz więcej armatorów różnych segmentów żeglugi wybiera trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei, zamiast krótszą trasę przez Kanał Sueski. Na dodatek niski stan wód powoduje bardzo duże utrudnienia w sprawnych i wymaganym ilościowo tranzycie statków przez śluzy Kanału Panamskiego.
27.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Tankowiec do transportu soku zyska żagle

Kolejnym statkiem handlowym, na którym zastosowanie znajdą specjalistyczne żagle, które będą wspomagać klasyczny napęd, będzie tankowiec do transportu soku owocowego Atlantic Orchard.
20.12.2023

Tiry na statki i tory. Brakuje kierowców, wzrosną opłaty drogowe

Z indeksu Upply x Ti x IRU europejskiego drogowego transportu towarowego wynika, że w III kwartale 2023 r. indeks stawek spot znalazł się jeszcze poniżej wskaźnika stawek kontraktowych – informuje w najnowszym raporcie International Road Transport Union (IRU). W 2023 r. i 2024 r. transport drogowy będzie rozwijał się pod presją braku kierowców i wzrostu opłat drogowych. To szansa dla transportu morskiego i śródlądowego oraz kolejowego.
12.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

APEC ożywi transport morski w sposób umiarkowany. UE poza Golden Gate Declaration

Wzrost gospodarczy w regionie Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, w którym współdziała 21 krajów wykazuje oznaki poprawy – oczekiwany wzrost wyniesie 3,3% w 2023 r. w porównaniu z 2,6% w 2022 r. – wynika z informacji po zakończeniu obrad przywódców krajów Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC).
21.11.2023

Spadek przychodów HHLA. Spółka w obliczu wyzwań makroekonomicznych

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku obserwujemy spadek przychodów i zysków spółki Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA). Napięcia geopolityczne na scenie światowej sprawiają, że popyt konsumencki i przemysłowy podlegają presji, a ożywienie gospodarcze po pandemii staje się trudniejsze.
16.11.2023

Grupa Trans Polonia: porty kluczowe dla rozwoju przewozów

Trans Polonia (TPG) istotną część swoich zleceń transportowych realizuje na rynkach zagranicznych, również w operacjach związanych z obsługą ruchu z najważniejszych europejskich portów morskich. W branży odpowiadają one za niemal 3/4 operacji towarowych spoza UE oraz 37% wewnątrzunijnego ruchu towarowego. Obecnie z działalności zagranicznej grupy Trans Polonia pochodzi 80,8 procent przychodów. Przed rokiem było to 73,5 procent.
15.11.2023

Brexit w dokach. Porty Wielkiej Brytanii pod presją recesji, covidu i brexitu

Porty brytyjskie po kryzysie 2008-2009 znalazły się na równi pochyłej. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE i pandemii Covid działały ze zmiennym szczęściem. W niektórych portach przeładunki nawet rosły. A ponieważ porty są zwierciadłem gospodarki, przegląd ich statystyk daje dobry obraz tego co dzieje się z gospodarką Albionu po opuszczeniu Unii Europejskiej.
12.11.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

Startupy współpracujące z PGE zaprezentowały swoje projekty na Innovation Startup Day

Podczas spotkania wybrane startupy, których inwestorem jest PGE Ventures zaprezentowały innowacyjne rozwiązania, które mogą zwiększać bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, pomagać ograniczać ślad węglowy i optymalizować koszty działania.
24.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Import z Azji rośnie w siłę

Chiny są głównym eksporterem jeżeli chodzi o rynek europejski. W transporcie z Państwa środka przeważa elektronika, maszyny, części samochodowe a także tekstylia , zabawki oraz małe AGD. Jak się okazuje inne kraje z Azji również w dużych ilościach eksportują swoje towary do Europy. Są to m.in. Indie, Pakistan, Wietnam, Korea czy Tajlandia.
27.09.2023

Loconi rozbudowuje terminal intermodalny w Radomsku. Pomoże w transporcie kontenerów do i z portów

Spółka Loconi Intermodal S.A. modernizuje i rozbudowuje terminal intermodalny w Radomsku. Pomoże on w transporcie kontenerów do i z polskich portów morskich.
19.09.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.
31.08.2023

Polskie porty na wzrostowej fali. Analiza osiągnięć pierwszej połowy 2023 roku

Wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2023 roku okazują się obiecujące – tak wynika z raportu opracowanego przez firmę Actia Forum. Prezentowane dane, oparte na precyzyjnej analizie przeładunków, ilustrują wzrosty, które istotnie kształtują krajobraz portowy.
28.08.2023

Mała stabilizacja, czy światło w tunelu? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 28-30/2023)

Na rynku przewozów masowych kontynuowana była stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych, ale wskaźniki nadal oscylowały na niskich poziomach. Na całym świecie zauważalnie wzrasta ilość eksportowanej ropy naftowej. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wzrost załadunków tego towaru wyniósł (plus) 8,9 % w skali liczonej rok do roku. Wśród krajów, gdzie notuje się wzrosty znajduje się również Rosja - 7,6%.
10.08.2023

Nowy armator i ładunki mogą wypłynąć z polskich portów

Skandynawowie planują uruchomić przewozy naczep samochodowych z Gdańska lub Gdyni. Port w Świnoujściu chce przeładowywać je z pociągów jadących aż znad Morza Śródziemnego - informuje w środę "Puls Biznesu".
26.07.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

Rynek pływających terminali LNG. FSRU w Gdańsku na inwestycyjnym kursie

Flota FSRU podwoi się do 2025 roku – przewidywali około 10 lat temu analitycy z Oxford Institute of Energy Studies. Po napaści Rosji na Ukrainę widać, że wiele krajów europejskich poszukuje sposobów na zwiększenie możliwości przeładunkowych skroplonego gazu. W Polsce zdecydowano, że statek FSRU zacumuje w Zatoce Gdańskiej.
10.07.2023

Uwaga węgiel! Ceny już spadły, mimo że import z Chin i Indii dynamicznie rośnie

Import węgla z Indii wzrósł do 162 t w roku obrachunkowym 1922/23. Import węgla koksującego wzrósł do 54 t informuje Indian Express. Całkowite globalne ładunki węgla drogą morską w Chinach wzrosły rok do roku o 5,8% do 1 204,8 mln t, podczas gdy w 2021 r. importowano drogą morską 1 138,3 mln t – alarmuje Banchero Costa.
07.07.2023

Kosztowna emisja CO2 dla zbiornikowców i kontenerowców. 8,4 mld EUR do 2026 r. wydadzą operatorzy flot handlowych

W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
07.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Sporo transakcji w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-25/2023)

W ostatnich tygodniach więcej aktywności w zakresie inwestycji tonażowych notowano wśród drobnicowców wielozadaniowych. Spory ruch z różnym natężeniem w poszczególnych tygodniach notowano też w segmencie kontenerowców, ale dotyczyło to transakcji na rynku wtórnym. Niemal całkowity zastój na rynku wycieczkowców. Niemniej pozytywnym aspektem jest finalizacja wielu zawartych kontraktów.
04.07.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Poprawa kolejowego dostępu do portów nad Bałtykiem jednym z tematów posiedzenia Komitetu Sterującego projektu TER

O poprawie kolejowego dostępu do portów nad Bałtykiem dyskutowali uczestnicy warsztatów zorganizowanych podczas posiedzenia Komitetu Sterującego projektu TER, które odbywa się w Gdańsku. Jednym z organizatorów wydarzenia były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
16.06.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Wojenne rynki ropy naftowej. Transport morski potrzebuje VLCC i produktowców

Początek 2023 roku to dobry czas dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen ropy i rosnącego ryzyka recesji gospodarczej. Według danych Refinitiv, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku podaż ropy naftowej w handlu morskim wzrosła o 9,4%, do 717,8 mln ton. Skorzystali na tym głównie operatorzy z Grecji w których rękach jest 28% floty zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz 17% światowej floty produktowców.
11.05.2023

UTK: w transporcie intermodalnym masa towarów spadła o 1,4 proc.

Masa towarów w kolejowych przewozach intermodalnych spadła w ubiegłym roku o 1,4 proc. do 26,2 mln ton - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Tym samym przerwany został trend wzrostów w tym transporcie trwający ponad dekadę.
09.05.2023

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach.
26.04.2023

Jachty popłynęły z Portu Gdańsk do USA

Polska firma Galeon, znana z produkcji luksusowych jachtów i łodzi motorowych, zorganizowała wysyłkę siedmiu swoich jednostek z Portu Gdańsk do Stanów Zjednoczonych. Łodzie załadowano na pokład statku Spliethoff Snoekgracht, który posiada trzy dźwigi 120-tonowe.
23.04.2023

Węgiel na fali. W 2023 r. operatorzy masowców i terminali europejskich jeszcze zarobią na transporcie węgla

Światowy handel węglem naprawdę przyspieszył w ostatnich miesiącach, a handel morski tym surowcem wrócił do poziomów sprzed Covid-19. W I kwartale 2023 r. globalne przewozy węgla drogą morską wzrosły o 20,5% rok do roku do 310,8 mln ton (z wyłączeniem kabotażu) – ustalili eksperci Banchero Costa.
21.04.2023

Rekordowo niski poziom niemieckiej żeglugi śródlądowej

W 2022 r. żeglugą śródlądową w Niemczech przetransportowano o 6,4 proc. mniej towarów niż rok wcześniej. Niemiecka żegluga śródlądowa musiała w ostatnich latach zmagać się ze skutkami pandemii i niskiego stanu wód. Odnotowano jedynie wzrost o 12,1 procent w przypadku transportu węgla, co było wynikiem zwiększonego popytu na surowiec podczas kryzysu energetycznego.
04.04.2023

Porty Morza Czerwonego. Analiza aktualnej sytuacji portowo – żeglugowej w regionie

Morze Czerwone zaliczane jest jako morze śródlądowe międzykontynentalne zlokalizowane między Afryką i Półwyspem Arabskim. Porty Morza Czerwonego to ostatnie punkty transportowe na skraju Oceanu Indyjskiego, a znajdujące się przed przejściem przez Kanał Sueski w kierunku Europy. Stąd w wielu przypadkach posiadają one dla państw, w których się znajdują strategiczne znaczenie. Region to również punkt zapalny wielu ścierających się interesów przez co obszar ten jest pod szczególną uwagą międzynarodowej społeczności.
15.03.2023

Promy z polski wykręciły rekordy w Ystad

Szwedzki port w Ystad zanotował w 2022 rekordowe wyniki ruchu pasażerskiego. Duży wpływ na to miały promy z Polski.
01.03.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Finnlines – kurs na innowacyjne statki ro-ro z długą linią ładunkową. Port Gdynia i OT Gdynia już się przygotowują

Dobrze znany w Polsce Finnlines w okresie styczeń – wrzesień 2022 osiągnął wzrost sprzedaży o 31%. Przychody wyniosły 558,4 mln euro. W tym czasie statki armatora przewiozły 572 tys. jednostek ładunkowych, 99 tys. samochodów ciężarowych oraz 514 tys. pasażerów. Swój udział w dobrych wynikach operatora ma również połączenie Polska-Finlandia z serwisem ro-ro sześć razy w tygodniu między Gdynią a Hanko.
24.02.2023

Globalna sytuacja polityczna wpływa na wyniki portu w Hamburgu

Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
20.02.2023

Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa

Stena AB, której główną domeną działalności są usługi promowe oraz shipping, poinformowała, że w 2022 r. EBITDA grupy osiągnie około 14 mld SEK, w porównaniu do 9 mld SEK w 2021 r., a EBITDA z działalności operacyjnej w 2022 roku wyniesie około 12,6 mld SEK, w porównaniu do 7 mld SEK w 2021 r. Na ten dobry wynik wpływ miały również dobra wyniki Stena Line Polska, która powiększyła niedawno swoją flotę o dwa najbardziej innowacyjne i ekologiczne promy w regionie.
19.02.2023

Nowe wyzwania w europejskim transporcie

Zakończyła się międzynarodowa konferencja dotycząca rozwoju transportu na szczeblu europejskim. Została ona zorganizowana w ramach cyklu „Europa Karpat”, a wzięli w niej udział przedstawiciele resortów ds. transportu z Polski, Szwecji, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Czech i Cypru.
14.02.2023

Port Gdynia. 2022 wymagał elastyczności [WIDEO]

2022 rok był kolejnym z rzędu zakończonym rekordem przeładunków w Porcie Gdynia. Był to jednak kolejny okres, w którym zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdynia, jak i działający w porcie operatorzy musieli wykazać się elastycznością i szybko dostosować do zmieniających się warunków na rynku.
12.02.2023

Przygotowania do gospodarczego sztormu. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 50/2022 – 1/2023)

Głosy analityków płynące z wielu stron podkreślają, iż 2023 rok może być dla światowej gospodarki bardzo trudny. Chodzi o spodziewane spowolnienie gospodarcze oraz niepewność, co do dalszego rozwoju rynków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Oczywiście będzie to miało w konsekwencji przełożenie na transport morski.
29.01.2023

Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
29.01.2023

Logistyka LNG 2022. Radykalne zmiany rynków i wielkości dostaw

Rynek LNG odczuł zawirowania po napaści Rosji na Ukrainę i wprowadzeni sankcji. Radykalnej zmianie uległy szlaki transportu LNG zbiornikowcami. Wraz ze wzrostem popytu rynek odnotował szokujące skoki cen gazu i frachtów. Spadł popyt w CHRL oraz Japonii, drastycznie wzrósł za to w krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.
22.01.2023

Morska logistyka węgla w 2022 r. Radykalna zmiana tras dostaw. Wzrosły ceny, frachty i tonomile. Polskie porty zdały egzamin

Napaść Rosji na Ukrainę i sankcje wprowadzone przez kraje UE sprawiły, że w 2022 r. nastąpiły radykalne zmiany w łańcuchach transportowych węgla w wymiarze globalnym. Polskie porty również włączyły się w nowy układ połączeń morskich pod wpływem zdecydowanych zmian źródeł pozyskiwania węgla na rynku międzynarodowym. Terminale masowe Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia szybko dostosował swój potencjał techniczny i organizacyjny i sprawdziły się w obsłudze ładunków w relacjach importowych.
07.01.2023

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Rotterdam. Przeładunki w cieniu wojny i sankcji

62 mln ton z prawie 470 mln ton przeładunków w porcie w Rotterdamie powiązane jest z przewozami do i z portów w Rosji – wynika z danych CBS, Urzędu Statystycznego Niderlandów. Przez ten port przechodzi wiele nośników energii importowanych z Rosji.
20.12.2022

Amazon współpracuje ze Stena Line celem usprawnienia niskoemisyjnego dostarczania towarów

Największy dostawca paczek na świecie zwiększa udział w morskim transporcie towarowym na Bałtyku. W ramach starań o szybsze dostawy do klientów w całej Europie, Amazon zwiększa wykorzystanie krótkich tras drogą morską, celem rozwoju tej formy transportu i ograniczenia emisji CO2.
12.12.2022

Rewolucyjne zmiany w cenach statków właśnie nadeszły. Analiza rynku tonażowego (tydzień 44-47/2022)

Wielki chaos panujący na rynkach czarterowych i frachtowych wpływa na poziomy cen statków. Ze względu na ogromne zapotrzebowanie na przewozy takich surowców jak ropa naftowa czy gaz ziemny z odległych zakątków globu do różnych światowych destynacji popyt na gazowce oraz tankowce wzrasta. Dodatkowo Rosja potajemnie gromadzi tankowce i przerejestrowuje je, aby omijać zachodnie sankcje na przewóz ropy. Stąd też między innymi wynika wzrost cen zbiornikowców klasy MR, które osiągnęły właśnie rekordowe wartości najwyższe od 2008 roku.
08.12.2022

Transport intermodalny na burzliwe czasy

Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny.
29.11.2022

Polskie firmy szukają nowych korytarzy transportowych do Chin. Nasz bilans handlowy z Państwem Środka pogorszył się z powodu COVID-u i wojny

Inwazja Rosji na Ukrainę i sojusz Białorusi z agresorem skomplikowały i tak utrudnioną przez COVID-owe przerwy w łańcuchach dostaw wymianę handlową Polski z Chinami. Spada głównie eksport z Polski do Państwa Środka. Import rośnie, ponieważ realizowany jest poprzez globalne połączenia oraz Nowy Jedwabny Szlak. – 32 proc. importu z Chin dzisiaj ma charakter zaopatrzeniowy. Wiele polskich firm nie tylko wykorzystuje chińskie elementy, podzespoły, komponenty, ale także dystrybuuje je na całą UE. Stąd nastawialiśmy się, i słusznie, wy
29.11.2022

Jak przemysł morski zmienił się na przestrzeni lat? [WIDEO]

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
25.11.2022

Polski transport w dobrej formie mimo trudnej sytuacji geopolitycznej

Dzięki swojej elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych warunków geopolitycznych i rynkowych polski transport jest nadal w dobrej kondycji, choć daje się zauważyć negatywny wpływ zaburzeń łańcuchów dostaw i wzrostu cen surowców energetycznych, związanych m.in. z wojną w Ukrainie - wskazywali uczestnicy debaty „Transport drogowy w obliczu geopolitycznych zmian”, która odbyła się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości”.
25.11.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

Rynek LNG rośnie dynamicznie. Pierwsza trójka rozdaje karty

Rynek produkcji i dostaw LNG rośnie dynamicznie. We wrześniu stawki spot dla typowych gazowców LNG z silnikiem TFDE przekroczyły na 101,7 tys. USD dziennie, a zbiornikowce LNG (lub XDF) osiągały stawki czarterowe 170 tys. USD dziennie. Na rynku LNG w tym roku przestały rządzić prawa rynku, a zaczęli dostawcy. Widać to po rekordowych wynikach pierwszych dwóch kwartałów.
03.11.2022

Węglowe tonomile. Transport węgla wyzwaniem dla rządów i logistyków

Podczas gdy globalne wielkości handlu węglem utrzymały się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku, to przewozy w wzrosły o 6,6% w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. twierdzą eksperci AXS. To informacja, że kupujący są zmuszeni do zakupów z kopalń położonych na większych niż dotąd odległościach.
23.10.2022

Stena Line świętuje 60-lecie działalności

Sześć dekad ambicji, elastyczności i ciekawości świata sprawiło, że Stena Line stała się globalnym liderem w żegludze promowej.
28.09.2022

Węgiel na fali. Miał w ładowniach. Jak zarobić na czymś czego jest dużo?

111 masowców czeka w kolejce przed portami w Indonezji, czekając na załadunek węgla. Rosnące globalne zapotrzebowanie na węgiel wywiera presję zarówno na porty indonezyjskie, jak i chińskie, które odnotowują zatłoczenie i rosnący popyt na statki do przewozu suchych ładunków masowych – alarmował Clarksons na początku września.
28.09.2022

Port Antwerpia-Brugia pierwszym portem, który wprowadził certyfikat PKB dla dystrybucji farmaceutyków

Dystrybucja produktów farmaceutycznych wymaga szczególnego postępowania. Sposób ten jest określony w wytycznych GDP (Good Distribution Practice). Port w Antwerpii-Bruges jako pierwszy na świecie przełożył te zasady na sferę morską, aby w całym łańcuchu logistycznym działać zgodnie z tymi europejskimi zasadami GDP.
25.09.2022

Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy [WIDEO, ZDJĘCIA]

Obchody 100-lecia Portu Gdynia weszły w zasadniczą fazę. Jednym z elementów celebracji jubileuszu jest odbywający się po raz pierwszy Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy.
22.09.2022

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

CEVA Logistics poinformowało, że zacieśni relacje z HMM. Bazą jest wieloletnia umowa na wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w serwisach oceanicznych. A.P. Moller Capital zapowiedział, że zainwestuje w infrastrukturę portową i logistyczną w Afryce Zachodniej. To tylko dwa przykłady kolejnych aktywności linii żeglugowych na rynku logistycznym i odwrotnie.
22.09.2022

Ideę połączenia polskich portów Zalewu Wiślanego z morzem podnoszono po 1945 r. kilkukrotnie

Ideę połączenia polskich portów Zalewu Wiślanego z morzem podnoszono po 1945 r. kilkukrotnie. W okresie PRL Elbląg nie miał sposobności do odzyskania dawnego statusu portu morskiego i ośrodka stoczniowego a kontrola ZSRS nad żeglugą przez Cieśninę Piławską pogłębiała zapaść gospodarczą miasta i regionu - wskazali historycy.
17.09.2022

500 mld dolarów od banków do armatorów. Banki zwiększyły zasilanie finansowe na rozwój flot

Armatorzy w 2021 r. zadłużali się odważniej niż przed rokiem. A banki odważniej zaangażowały się w rozwój floty. 40 największych banków w 2021 r. zasilili portfele armatorów kwotą 290,12 mld USD podczas gdy rok wcześniej pożyczono na nowe budowy 286,9 mld USD – informuje w najnowszym raporcie Petrofin dla Global Ship Finance.
11.09.2022

Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]

W sobotę (3 września) odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
04.09.2022

Mielizny na Renie. Żegluga śródlądowa pod presją zmian klimatycznych. Zagrożona także żegluga polska

W zeszłym miesiącu niemiecki Federalny Instytut Hydrologii ostrzegł, że przepływ wody na wodowskazie Kaub, położonym na zachód od Frankfurtu, osiągnął już zaledwie 45% średniego poziomu o tej porze roku. Sytuację na krótko poprawiły krótkotrwałe opady.
30.08.2022

Próbne cumowanie nowego promu Steny Line w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś w Porcie Gdynia w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.
29.08.2022

Elektryczny pchacz z Kłajpedy na płytkie wody. Czy pokona susze i mielizny żeglugi śródlądowej UE?

Projekt pchacza z napędem elektrycznym zaprezentowało niedawno litewskie biuro projektowe Western Baltic Engineering (WBE), które działa w grupie Western Shipyard Group. Statek ma zostać zbudowany na zamówienie Litewskiego Urzędu Żeglugi Śródlądowej w przyszłym roku.
26.08.2022

Nowy prom Steny wypłynie z Polski we wrześniu

Stena Estelle, nowy prom Stena Line, wejdzie na linię Gdynia-Karlskrona w niedzielę 4 września.
17.08.2022

Morscy partnerzy PGNiG. Polska wchodzi na rynek morskiego transportu LNG

Za nami uroczyste cięcie stali do kolejnej, trzeciej jednostki do przewozu LNG zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Przy tej okazji poinformowało, że gazowce będą użytkowane we współpracy z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime.
13.08.2022

DB wspomaga niemieckie porty i uruchamia pociągi ze zbożem z Ukrainy

Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn zapowiedziały uruchomienie kilku pociągów tygodniowo w celu dowozu ukraińskich zbóż do niemieckich portów. Zboża będą dostarczane między innymi do Rostocku, Hamburga i Brake, informuje DB.
09.08.2022

Transport kombinowany szansą na dekarbonizację. Europa Środkowa i Wschodnia na marginesie potrzeb?

Europejski Zielony Ład promuje przeniesienie 75 proc. śródlądowego transportu drogowego na transport kolejowy i śródlądowe drogi wodne. Jest to szczególne wyzwanie dla portów i transportu morskiego, bowiem w praktyce oznacza to korzystanie z transportu intermodalnego.
07.08.2022

Amerykanie tworzą nową strukturę do kontrolowania morskich przewoźników

Federalna Komisja Morska Stanów Zjednoczonych (FMC) ogłosiła w ostatni piątek lipca, że utworzy nowe biuro, które zajmie się egzekwowaniem i przestrzeganiem przepisów przez przewoźników oceanicznych, którzy nadużywali swojej pozycji do pobierania nadzwyczajnych opłat od amerykańskich klientów. Chodzi o takie działania, które wzmocnią pozycję administracji amerykańskiej na polu pilnowania morskich i zamorskich biznesów Amerykanów.
03.08.2022

Rynek LNG w 2022 zwolni. W latach 2023-2025 popyt wolniejszy niż w poprzedniej dekadzie

Po 2025 gaz popłynie z nowych terminali i nowymi statkami. Przewiduje się, że światowe zużycie gazu nieznacznie zmaleje w 2022 r. Światowa konsumpcja gazu będzie rosła wolniej niż ubiegłej dekadzie, w ciągu najbliższych trzech lat dynamika popytu będzie mniejsza – koryguje poprzednie prognozy EIA w najnowszym raporcie.
30.07.2022

Chiny nie inwestują już w morsko-kolejowe korytarze transportowe z Rosją

Wartość nowych chińskich inwestycji w Rosji w ramach strategicznej Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI) spadła do zera w pierwszej połowie 2022 roku; jest to sytuacja bez precedensu, świadcząca o niechęci Chin do ponoszenia kosztów sankcji nałożonych na Kreml w odpowiedzi na agresję na Ukrainę - poinformował "Financial Times".
25.07.2022

Spadki i niepewność. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-28/2022)

Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników.
18.07.2022

Prezes PKP Cargo: "brakuje wagonów do transportu ziarna do portów"

Gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przewozy kukurydzy czy pszenicy z Ukrainy pojawił się w ostatnich miesiącach – mówi w piątkowej "Rzeczpospolitej" prezes PKP Cargo Dariusz Seliga.
08.07.2022

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.
04.07.2022

Opóźnienia w dostawach z Azji uderzają w firmy i konsumentów. Importerzy szukają nowych możliwości transportu

Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez lokalne ogniska COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. – Dzisiaj nikt nie jest w stanie zagwarantować im płynności dostaw – mówi Piotr Kozłowski z DB Schenker. Sytuacja transportowa uderza też w konsumen
29.06.2022

Niebezpieczne bydłowce

Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich.
28.06.2022

Żegluga pod banderą protekcjonizmu. Amerykanie wzmacniają kontrole nad żeglugą oceaniczną

Prezydent Joe Biden podpisał niedawno przepisy mające poprawić kontrolę państwa nad żeglugą oceaniczną. Zdaniem amerykańskich organizacji prawodawców wprowadzone regulacje pomogą ograniczyć inflację i złagodzić zaległości eksportowe. Kryzys gospodarki amerykańskiej Kongres stara się ratować naciskami na operatorów żeglugowych.
23.06.2022

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Jak się okazuje międzynarodowa żegluga w kolejnych miesiącach 2022 roku musi sprostać jeszcze większym wyzwaniom niż miało to miejsce w przeciągu kilku ostatnich lat, włączając w to okres pandemii. Światowa gospodarka stoi bowiem przed widmem recesji. Problemów i wyzwań nie brakuje. Ostatnie tygodnie zdają się tylko potwierdzać znaczącą dozę niepewności rynku. Pomimo tego zarobki armatorów są nadal dobre. Jednakże z drugiej strony wzrastają też ich koszty. Drożeją ceny paliw, remontów i wiele innych.
21.06.2022

Wojna w Ukrainie komplikuje sytuację w transporcie oceanicznym. Wstrzymane kontenery do Rosji blokują europejskie porty

Sytuacja w branży żeglugi oceanicznej nie zdążyła się jeszcze na dobre unormować po dwóch latach pandemii COVID-19, kiedy wybuchła wojna w Ukrainie – kolejny czynnik zaburzający globalne łańcuchy dostaw i wpływający na wysoką inflację. Firmy żeglugowe już odczuły spadek popytu, a za tym poszła obniżka stawek frachtowych o ok. 25 proc.
15.06.2022

C. Hartwig Gdynia rusza ze stałym serwisem LCL z Gdyni do Nowego Jorku

C. Hartwig Gdynia, jedna z wiodących firm spedycyjnych w Polsce, działająca w ramach globalnej Grupy Rhenus, wprowadza do oferty stały, kompleksowy serwis eksportowy LCL z Gdyni do Nowego Jorku. Gdyński spedytor jest jednym z nielicznych w Polsce, wykonujacym usługi przewoźnika NVOCC (Non Vessel Operating Common Carrier) w obrotach miedzy Polską a Stanami Zjednoczonymi i zgodnie z licencją FMC (Federal Maritime Commission) oferuje bezpośrednie przewozy door-door w relacji Polska-USA i USA-Polska na bazie własnego konosamentu.
02.06.2022

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.
30.05.2022

Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany

Stena Line odebrała prom Stena Estelle – pierwszą przedłużoną jednostkę nowego typu E-Flexer, która będzie operowała na linii Gdynia-Karlskrona.
26.05.2022

Kto jest kim w polskim offshore? Enmaro: Wspieramy rozwój offshore wind i zielonego wodoru

Enmaro to jedna z polskich firm związanych z sektorem offshore wind, działających także poza granicami Polski. Wraz z rozwojem OZE zwiększa się zapotrzebowanie na usługi dotyczące zielonego wodoru. Enmaro upatruje szanse dla siebie także w sektorze LNG. Dlaczego? Zapraszamy do lektury kolejnego tekstu z cyklu „Kto jest kim w polskim offshore”. Na pytania GospodarkaMorska.pl odpowiada Dariusz Rudziński, dyrektor handlowy Enmaro.
05.05.2022

Prezes Portu Gdańsk na EKG: ukraińskie towary płyną w świat z Gdańska [WIDEO]

Wojna w Ukrainie, sankcje i 80 proc. spadek obrotów na Nowym Jedwabnym Szlaku zaburzyły łańcuchy dostaw i wymusiły radykalne zmiany w spedycji towarów. To wyzwanie, ale i szansa dla Gdańska, drugiego pod względem ilości przeładunków portu na Bałtyku. „Jesteśmy portem, który będzie zabezpieczał logistykę drogą morską dla Ukrainy” – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
26.04.2022

Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję

Nowe połączenie kolejowe z Chin do Europy, uruchomione w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, omija Rosję - multimodalny szlak transportowy z Xi'an do Mannheim w Niemczech wiedzie m.in. przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Morze Czarne - przekazał 15 kwietnia rządowy portal China.org.
21.04.2022

Top 10 morskich nacji. Chiny na pierwszym miejscu. Polska poza rankingiem

Chiny, Japonia i Grecja zdominowały rynek transportu morskiego. Dziś ta trójka należy najpotężniejszych krajów posiadających statki handlowe i pasażerskie. W końcu 2021 łączna wartość flot będąca w dyspozycji armatorów z tych krajów osiągnęła około 520 mld USD – oszacowali analitycy VesselsValue. To więcej niż łączna wartość flot armatorów działających w pozostałych 7. krajach uwzględnionych w rankingu.
16.04.2022

Będzie intermodalne połączenie między DCT i Kownem

Litewska firma LTG Cargo uruchamia nowe połączenie intermodalne między Kownem a DCT w Gdańsku.
14.04.2022

"Puls Biznesu": Są chętni na transport przez Mierzeję Wiślaną

Okmarit zamierza uruchomić przewozy towarów masowych. Zarząd portu w Elblągu przygotowuje inwestycje, by zachęcić innych partnerów. Planuje współpracę z duńskim Vordingborgiem - pisze w poniedziałek "Puls Biznesu".
11.04.2022

Sankcje i miny zmienią szlaki short sea shipping w Europie [GALERIA]

Napaść Rosji na Ukrainę wpłynęła nie tylko na globalne łańcuchy dostaw. W Europie drastycznie zmienił się układ połączeń short sea shipping. Morze Czarne praktycznie wypadło z gry.
11.04.2022

Stena Line wprowadza nowe, 240-metrowe promy E-Flexer na linię Gdynia-Karlskrona

W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego, Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer, o długości 240 m. Jednostki E-Flexer to promy nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Są one istotną częścią realizacji strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze.
10.04.2022

TLP: zakaz dla przewoźników drogowych z Rosji i Białorusi odetnie Rosję od dostaw drogą morską

Zapowiadany unijny zakaz dla przewoźników z Rosji i Białorusi oznacza odcięcie rosyjskiego rynku od dostaw większości towarów z Europy, a także towarów spoza naszego kontynentu, które trafiały na ten rynek za pośrednictwem unijnych portów morskich. Sankcje uderzą nie tylko w gospodarkę Rosji i Białorusi, ale także w ich obywateli - uważa Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka Polska. Wroński uspokaja także, że zakaz nie załamie polskiej branży transportowej.
07.04.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Blokada unijnych portów? Ministrowie ds. transportu chcą zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi

List ministrów ds. transportu Polski, Litwy, Łotwy i Estonii do komisarz UE ds. transportu A. Vălean ws. zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi.
23.03.2022

Ustawa transportowa wz. z wojną w Ukrainie. Mniej formalności dla ukraińskich kierowców, ułatwienia dla kolejarzy

Sejm w środę uchwalił ustawę o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. Ustawa trafi teraz do Senatu.
23.03.2022

Kraje bałtyckie i Polska wzywają UE do wprowadzenia zakazu rosyjskich przewozów drogowych

Ministrowie transportu państw bałtyckich i Polski wezwali we wtorek UE do wprowadzenia zakazu transportu drogowego towarów z i do Rosji oraz Białorusi, a także zakazu wstępu statkom rosyjskim i białoruskim do portów w całej UE - poinformował litewski minister transportu Marius Skuodis.
22.03.2022

Przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku

Port Hamburg informuje o wzroście przeładunków masowych, drobnicowych i kontenerów, rekordowym poziomie przewozów towarowych koleją oraz udanym przeniesieniu transportu drogowego na kolejowy.
01.03.2022

Göteborg złapał oddech. Więcej kontenerów w terminalach i 60% na torach

Mimo pandemii gospodarka szwedzka ożyła, co sprawiło, że w terminalach Göteborga zwiększyła się podaż ładunków. Port przetrwał zawirowania w rozkładach rejsów kontenerowców i zamieszanie w produkcji samochodów. W Göteborgu wzrosły przeładunki we wszystkich segmentach ładunków suchych, w tym w kontenerach, ro-ro i nowych samochodach.
25.02.2022

Prawo dżungli w praktyce. Konflikt rosyjsko-ukraiński a sektor morski

Sektor morski żywo reaguje na wszelkie incydenty geopolityczne, zaś obecny konflikt rosyjsko-ukraiński jest tego typu przykładem. Wyższe stawki transportu morskiego, wzrost cen paliw to potencjalne scenariusze dalszego rozwoju niepewnej sytuacji.
24.02.2022

CEVA Logistics uruchamia nowe połączenia lądowe między Azją, Bliskim Wschodem i Europą

Nowe połączenie kolejowe z Turcji do Niemiec z wykorzystaniem taboru CEVA. Nowa opcja pociągu blokowego z Wietnamu do Niemiec przez Chiny. Niezawodne rozwiązanie Truck-rail-truck zmniejsza obawy związane z zatorami na granicach w Azji. Globalna sieć drogowa CEVA zapewnia odbiór i dostawę do odbiorców końcowych.
17.02.2022

Raport: Europejska żegluga śródlądowa - klucz do ograniczenia emisji CO2 w transporcie

Aby osiągnąć cele zawarte w porozumieniu paryskim, w tym redukcję europejskiej emisji CO2 o 55 proc. do 2030 roku, UE musi doprowadzić do zastąpienia jak największej części wysokoemisyjnego transportu drogowego przewozem towarów koleją i przez żeglugę śródlądową. Poniżej przegląd najważniejszych planowanych rozwiązań, które mają to umożliwić.
16.02.2022

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów. W tle potencjalne zagrożenie inwazją Rosji

10 lutego br. Ukraina odblokowała już tranzyt pociągów z Azji do Polski przez swoje terytorium. To efekt porozumienia ministrów infrastruktury wypracowanego pod koniec stycznia. Z kolei 15 lutego br. odbywa się posiedzenie Polsko-Ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowego transportu drogowego oraz następne spotkanie przedstawicieli polskich i ukraińskich kolei. Zdaniem ekspertów, aby na stałe usprawnić transport na granicy, konieczne będzie m.in. zwiększenie przepustowości polsko-ukraińskich przejść granicznych. Nie jest
15.02.2022

Firmy spedycyjne wchodzą na rynek kontenerowy

Już dwie duże europejskie firmy spedycyjne postanowiły odpowiedzieć na wciąż jeszcze rosnący popyt na usługi frachtowe, a tym samym skorzystać z rosnących stawek i uruchomiły własne linie kontenerowe.
07.02.2022

CMA CGM wprowadza nowe opłaty w Oceanii

Francuski przewoźnik liniowy CMA CGM ogłosił nowe opłaty za przewozy ładunków z oraz i do Oceanii.
03.02.2022

Most nad Sundem zamknięty, przewozy promowe zawieszone

Z powodu orkanu Malik zamknięto w sobotę wieczorem most łączący Danię ze Szwecją nad cieśniną Sund. Na Bałtyku nie kursują promy, w tym zawijające do polskich portów.
30.01.2022

PŻM buduje masowce na Wielkie Jeziora Amerykańskie

Chińska stocznia Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) ogłosiła, że pozyskała zamówienie na cztery masowce, mające pływać po Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Zleceniodawcą jest Polska Żegluga Morska.
25.01.2022

Konferencja „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” - relacja [WIDEO]

W poniedziałek 24 stycznia w Szczecinie na konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” zebrali się reprezentanci gospodarki morskiej, szczególnie Pomorza Zachodniego. Ważnym tematem podczas dyskusji były kwestie dotyczące nowych promów dla polskich armatorów.
25.01.2022

Roczne wyniki Portu Tallin

Port w Tallinie pochwalił się statystykami za 2021 rok. W portowych terminalach przeładowano 22,4 miliona ton ładunków, skorzystało z nich także 3,5 miliona pasażerów.
14.01.2022

Polska Żegluga Bałtycka dostała 140 mln zł na rozwój. Kiedy nowy prom? [WIDEO]

Na temat rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB - Polferries) i nowych promów, była mowa podczas konferencji prasowej na promie Nowa Star w Terminalu Promowym w Gdańsku. Udział w poniedziałkowym (10.01) wydarzeniu wziął wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP - Czesław Hoc. – To co za chwilę będzie się działo w gospodarce morskiej jest dla nas niezwykle istotne i stanowi priorytet naszego rządu – powiedział wiceminister.
11.01.2022

Spółka zależna PKP Cargo uruchomi w styczniu sieć drogowych połączeń drobnicowych

PKP Cargo Connect - spółka należąca do Grupy PKP Cargo, uruchomi w styczniu sieć własnych połączeń drogowych drobnicowych na linii Bałtyk-Bałkany - poinformowała kolejowa spółka w poniedziałkowym komunikacie.
10.01.2022

Rebelianci Huti porwali statek Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Rebelianci Huti porwali przed północą w niedzielę statek towarowy, płynący pod banderą ZEA, z powodu jego zaangażowania we "wrogie działania"; statek zmierzał do Arabii Saudyjskiej i według Saudyjczyków przewoził sprzęt medyczny - podaje w poniedziałek Agencja Reutera.
03.01.2022

Ceny detaliczne napędzane frachtami. W 2022 i 2023 r. frachty będą wysokie

Stawki frachtowe w 2022 r. utrzymają się na wysokim poziomie przewoźników, ponieważ operatorzy oceaniczni planują długoterminowe stawki kontraktów na znacznie wyższym poziomie niż w 2021 r. – to główny wniosek z seminarium internetowego Xenety.
02.01.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

Rynek przewozów kontenerowych oraz ładunków inwestycyjnych, ciężkich i ponadgabarytowych nadal ma się dobrze. Jednak dają się też zauważyć pewne stabilizacje dotychczasowych trendów. Pośrednia sytuacja jest na rynku przewozów promowych i ro-ro, gdzie główne zasilanie wpływów frachtowych dają obecnie przede wszystkim ładunki toczne. Ciężka i skomplikowana sytuacja nadal trwa na rynku wycieczkowców.
20.12.2021

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

Światowa czwarta fala pandemii oraz nowe warianty wirusa zagrażają odbudowie światowej gospodarki. W związku z obecną sytuacją jak i sezonowością rynków żeglugowych wiele z sektorów żeglugi wykazywało ostatnio korekty parametrów rynków frachtowych. Dla wielu z nich może to być dłuższa tendencja, dla innych jedynie krótkookresowa zmiana. W naszej cyklicznej analizie, przedstawiamy najnowsze dane z ostatnich tygodni.
07.12.2021

Najgorsza jest nieprzewidywalność, a nie wzrost cen frachtów

Andrzej Bułka, prezes zarządu Fracht FWO Polska, mówi o zmianach na rynku spedycyjnym i jego perspektywach rozwoju.
29.11.2021

Nowy Jedwabny Szlak słabnie, zamiast rosnąć w siłę. Mniej ruchu kolejowego z Azji

Polska, dzięki swojemu centralnemu położeniu w Europie oraz faktowi, że znajduje się na styku dwóch systemów rozstawu szyn kolejowych, jest krajem tranzytowym dla większości transportów z Chin na Stary Kontynent. Z roku na rok jednak jej udział w przejazdach w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku maleje. Winne są niedostateczne możliwości infrastrukturalne i operacyjne punktu przeładunkowego w Małaszewiczach, położonego kilkanaście kilometrów od granicy z Białorusią. Sytuację dodatkowo komplikuje napięta sytuacja ze wschodnim sąsiadem
24.11.2021

Dobre wyniki w przeładunkach morskich w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach

Największy niemiecki port pozostaje na kursie wzrostu. Port Hamburg zanotował również nowy rekord w transporcie kontenerów koleją oaz znacząco więcej zawinięć kontenerowców klasy Megamax.
18.11.2021

Finnlines – tegoroczne wyniki w górę

Grupa Finnlines opublikowała raport finansowy obejmujący okres od stycznia do września 2021 roku. Wynika z niego, że grupa osiągnęła lepsze wyniki niż w 2020 roku.
10.11.2021

Kosmiczne frachty na morzu. Czy masowce będą wozić kontenery? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 38-41/2021)

Silny post-pandemiczny wzrost gospodarczy, który szacowany jest w 2021 rok na około 6% (-3,2 % w 2020 roku) bardzo sprzyja rozwojowi handlu morskiego. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza pozwala również na rozruch turystyki morskiej. Te rozwojowe trendy potwierdzają również i ostatnie tygodnie, które niosły ze sobą kolejne pozytywne wieści z rynków frachtowych dla przewoźników z wielu segmentów żeglugi morskiej. Nie inaczej sytuacja miała się na rynku czarterowym, który również był w bardzo dobrej kondycji.
18.10.2021

Nowa identyfikacja wizualna Costa Cruises: zmiana symbolu "C"

Nowe pozycjonowanie marki Costa zbudowane wokół odkrywania miejsc docelowych poprzez gromadzenie autentycznych doświadczeń obejmuje nie tylko udoskonalenie istniejących produktów, ale także nowy sposób komunikacji, wyznaczający metamorfozę firmy.
18.10.2021

Rosja planuje korzystać z Północnej Drogi Morskiej przez cały rok

Rosja planuje w 2022 lub 2023 roku rozpocząć całoroczną żeglugę Północną Drogą Morską – zapowiedział w poniedziałek wicepremier, Jurij Trutniew.
12.10.2021

Praca i statek dają dostatek. Azja potrzebuje tankowców

Rynek tankowców może otrzymać bardzo pożądany impuls w nadchodzących miesiącach. Kontrakty terminowe na ropę Brent notują wyższe poziomy, zaś wzrastająca produkcja przemysłowa i zmniejszenie rozprzestrzeniania się koronawirusa stanowią dobry prognostyk dla rozwoju transportu morskiego na kontynencie azjatyckim.
10.10.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Stena Line: nowe promy na linii Gdynia-Karlskrona

Stena Lina zapowiedziała, że w 2022 roku na linii Gdynia-Karlskrona operować będą dwa nowoczesne promy: Stena Scandica i Stena Baltica. Oznacza to 30-procentowy wzrost zdolności przewozowej połączenia i wyższy komfort dla pasażerów.
28.09.2021

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.
19.09.2021

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

Kolejne tygodnie to kontynuacja passy dobrych wyników frachtowych w wielu segmentach żeglugi. Niemniej jednak na skutek wydarzeń mających miejsce w gospodarce światowej można było również dostrzec nieznaczne pogorszenie niektórych parametrów rynku.
07.09.2021

Port Władywostok ma stać się hubem kontenerowym dla Północnego Szlaku Morskiego

Rosyjska firma transportowa Fesco Transportation Group i Atomenergoprom JSC, część Rosatomu, planują stworzenie węzła transportowo-logistycznego w Morskim Porcie Handlowym we Władywostoku.
05.09.2021

Transport morski szkodzi jak każdy inny. Na liście wstydu wycieki ropy i emisje zanieczyszczeń

Transport morski jest istotnym elementem światowego handlu i gospodarki. W UE obsługuje 77 proc. handlu zewnętrznego i 35 proc. handlu wewnątrzunijnego. Chociaż sektor morski przynosi UE znaczne korzyści gospodarcze i społeczne, ma on również wpływ na środowisko i zdrowie obywateli UE – wynika z raportu „The European Maritime Transport Environmental Report”.
03.09.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.