Stena Line odebrała prom Stena Estelle – pierwszą przedłużoną jednostkę nowego typu E-Flexer, która będzie operowała na linii Gdynia-Karlskrona.
Stena Estelle to jeden z dwóch zamówionych promów będących wydłużoną wersją jednostki typu E-Flexer. Jeden z właścicieli statku, Stena RoRo, zamówił łącznie serię aż 12 jednostek. Stena Line będzie łącznie eksploatować pięć z nich, z czego dwa będą w wersji przedłużonej. Stena Estelle jest pierwszym z nich. Wszystkie te jednostki powstają w chińskiej stoczni CMI Jingling w Weihai.
Odebrany przez armatora prom będzie pływał na linii Gdynia-Karlskrona i zawijał do nowego Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia.
Stena Estelle mierzy 240 metrów długości, jest zatem o 36 metrów dłuższa od podstawowego projektu E-Flexer. Dzięki temu na jednostce znalazło się miejsce aż na połowę kabin więcej. Prom zabierze także 15 procent więcej ładunku i 30 procent więcej pasażerów. Tym samym ma pokład Stena Estelle wejdzie 1200 pasażerów. Statek ma pas ładunkowy ro-ro o długości 3587 metrów i osobną przestrzeń dla 200 aut osobowych.
– Stena Estelle to jak dotąd największy statek typu E-Flexer, który zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy w ramach serii 12 statków, a dzięki dużej pojemności zmniejsza on całkowitą emisję CO₂ na transportowaną jednostkę – powiedział dyrektor zarządzający Stena RoRo Per Westling.
Nowy prom rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a w listopadzie dołączy do niego drugi E-Flexer XL. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.
Przeniesienie operacji Stena Line na nowy terminal promowy w Gdyni, co będzie miało miejsce w czerwcu 2022, pozwoli na wprowadzenie tak dużych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer. Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów