• <
nauta_2024

Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany

jm

26.05.2022 14:04
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany

Partnerzy portalu

Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany - GospodarkaMorska.pl
Fot. Stena Line

Stena Line odebrała prom Stena Estelle – pierwszą przedłużoną jednostkę nowego typu E-Flexer, która będzie operowała na linii Gdynia-Karlskrona.

Stena Estelle to jeden z dwóch zamówionych promów będących wydłużoną wersją jednostki typu E-Flexer. Jeden z właścicieli statku, Stena RoRo, zamówił łącznie serię aż 12 jednostek. Stena Line będzie łącznie eksploatować pięć z nich, z czego dwa będą w wersji przedłużonej. Stena Estelle jest pierwszym z nich. Wszystkie te jednostki powstają w chińskiej stoczni CMI Jingling w Weihai.

Odebrany przez armatora prom będzie pływał na linii Gdynia-Karlskrona i zawijał do nowego Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia.

Stena Estelle mierzy 240 metrów długości, jest zatem o 36 metrów dłuższa od podstawowego projektu E-Flexer. Dzięki temu na jednostce znalazło się miejsce aż na połowę kabin więcej. Prom zabierze także 15 procent więcej ładunku i 30 procent więcej pasażerów. Tym samym ma pokład Stena Estelle wejdzie 1200 pasażerów. Statek ma pas ładunkowy ro-ro o długości 3587 metrów i osobną przestrzeń dla 200 aut osobowych.

– Stena Estelle to jak dotąd największy statek typu E-Flexer, który zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy w ramach serii 12 statków, a dzięki dużej pojemności zmniejsza on całkowitą emisję CO₂ na transportowaną jednostkę – powiedział dyrektor zarządzający Stena RoRo Per Westling.

Nowy prom rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a w listopadzie dołączy do niego drugi E-Flexer XL. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Przeniesienie operacji Stena Line na nowy terminal promowy w Gdyni, co będzie miało miejsce w czerwcu 2022, pozwoli na wprowadzenie tak dużych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer. Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.