Firma MacGregor, część grupy Cargotec, została wybrana na dostawcę kompleksowych pakietów wyposażenia ro-ro dla trzech niskoemisyjnych statków napędzanych czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym (napęd hybrydowy). Fińska grupa jest liderem w proekologicznych rozwiązaniach dla promów.
Promów typu ro-pax zostaną zbudowane w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, największej spółce polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, dla spółki Polskie Promy, należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM).
Jeden z trzech promów będzie pływał w barwach Polferries (PŻB).
Zamówienie to zostało zaksięgowane w portfelu zamówień Cargotec w drugim kwartale 2022 roku. Zakres dostawy MacGregor obejmuje projekt, produkcję, transport i wsparcie w instalacji wyposażenia w urządzenia dostępu i przeładunkowe ro-ro (furty, rampy zewnętrzne) na dziobie i rufie oraz drzwi i rampy wewnętrzne (między pokładami samochodowymi).
Rozwiązanie składanej ramy rampy dziobowej (bow ramp folding frame) oraz wciągarki cumowniczej z systemem automatycznego napinania lin zwiększają wydajność, umożliwiając jednoczesny załadunek lub rozładunek na dwóch poziomach i skracają czas postoju w porcie.
„Remontowa znana jest ze swojego profesjonalizmu, wysokiej jakości i długofalowych działań na rzecz ochrony środowiska. Cieszymy się, że nasza wiedza i wieloletnie doświadczenie skłoniły ją do wyboru nas jako dostawcy kompleksowego wyposażenia ro-ro dla tych trzech statków ro-pax” – mówi Magnus Sjöberg, starszy wicedyrektor w działu rozwiązań handlowych w MacGregor. „Jestem również zadowolony, że możemy wspierać naszych klientów w ich dążeniu do zrównoważonego rozwoju, jak w tym przypadku, zmniejszając zużycie paliwa poprzez skrócenie czasu postoju w portach” – dodaje.
Grupa MacGregor wykonuje w Polsce, u podwykonawców, dość dużo swojego wyposażenia w szerokim zakresie, w tym ramp lądowych i wyposażenia ro-ro na statki, na potrzeby odbiorców (np. stoczni) poza Polską. Współpracowała w tym zakresie także ze spółkami grupy Remontowa Holding.
Po wcześniejszych kontraktach na kluczowe wyposażenie, takie jak pędniki azymutalne, elektrownie okrętowe i systemy elektroenergetyczne wraz z systemami automatyki, zdalnego monitoringu i sterowania oraz dwupaliwowe (LNG/diesel) silniki wysokoprężne z gazowym systemem paliwowym od firm ABB i Wartsila, zakontraktowane właśnie wyposażenie ro-ro od MacGregor to nie jedyne dostawy zapewnione dotąd dla budowanych w Polsce nowoczesnych, ekologicznych promów przeznaczonych dla polskich operatorów.
MacGregor jest liderem w dziedzinie zrównoważonego przeładunku towarów i ładunków na morzu, oferującym szeroką gamę produktów, usług i rozwiązań, zaprojektowanych z myślą o pracy na morzu. Dzięki ścisłej współpracy z firmą MacGregor konstruktorzy, armatorzy i operatorzy statków mogą zoptymalizować rentowność, bezpieczeństwo, niezawodność i ekologiczność swoich działań w całym okresie eksploatacji.
MacGregor jest częścią firmy Cargotec. Sprzedaż firmy Cargotec (Nasdaq Helsinki: CGCBV) w 2021 roku wyniosła około 3,3 miliarda euro i zatrudnia ona około 11 000 osób na całym świecie.
Superkatamarany na fali: Sunreef Yachts zbuduje dwa katamarany Sunreef 100 Eco
Szkutniczki podbijają branżę jachtową
Rozdanie nagród Pomorskiego Związku Żeglarskiego. Wskazano najlepszych w 2023 roku
Iceman - nowy jacht wspomagający projektu Valerio Rivellini
Omikron Yachts kontynuuje budowę kadłubów OT60
Polacy rozpoczynają rywalizację w żeglarskim mundialu