Spółka Polskie Promy jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego i prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków - poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
– Obecnie Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem (Polskich Promów – PAP) na podstawie przeprowadzonego na rynkowych warunkach dokapitalizowania. Jednocześnie spółka jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego, w tym prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków – powiedział Witkowski.
Wiceminister przypomniał, że Polskie Promy zostały zobligowane przez Skarb Państwa, największego udziałowca, do realizacji budowy jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego na rzecz Unity Line i Polferries.
Jak powiedział Witkowski, kontakt obejmuje budowę trzech nowych jednostek i czwartej w opcji przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego. Projekt jest realizowany przez polską stocznię Gdańska Stocznia Remontowa imienia Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp z o.o.
– W listopadzie ubiegłego roku trzy spółki typu SPV będące własnością Polskich Promów podpisały kontrakty na budowę jednostek. To największa od 30 lat umowa inwestycyjna zawarta pomiędzy spółką z polskim kapitałem a polską stocznią – podkreślił wiceminister.
Jak poinformował Witkowski, pierwszy nowy prom wejdzie do eksploatacji na przełomie 2024 i 2025 roku, co, jak zaznaczył wiceminister, nie wyklucza wyposażenia któregoś z armatorów w jednostki używane.
– Głównym naszym celem jest wyposażenie naszych armatorów w nowoczesne, o odpowiedniej linii ładunkowej, długości linii ładunkowej i odpowiednie ilości pasażerów jednostki – dodał.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key