Chiny rozszerzyły obowiązywanie nowych „specjalnych opłat portowych” także na statki wycieczkowe zawijające do chińskich portów. Branża obawia się, że posunięcie to może doprowadzić do masowych zmian tras i rezygnacji z planowanych wizyt w Chinach.
Nowe stawki, obowiązujące od 14 października, to odpowiedź Pekinu na wprowadzone przez USA opłaty wobec jednostek chińskich i zbudowanych w Chinach. Chiny objęły nimi statki należące do amerykańskich firm, pływające pod banderą USA lub zbudowane w amerykańskich stoczniach.
Pierwsze skutki widać już w praktyce – wycieczkowiec Riviera amerykańskiej Oceania Cruises zrezygnował z zawinięcia do Szanghaju, po tym jak miał zostać obciążony dodatkowymi kosztami rzędu 1,6 mln USD. Tymczasem Spectrum of the Seas – statek Royal Caribbean, na stałe bazujący w Szanghaju – uniknął nowych opłat. Według chińskiego serwisu Caixin otrzymał jednorazowe zwolnienie, ale nie jest ono gwarancją dla wszystkich jednostek wycieczkowych. Chińskie władze mają rozważać utrzymanie ulg wyłącznie dla statków stale operujących z lokalnych portów.
Skala obciążeń może być dla branży znacząca. Chińskie władze ustaliły stawkę w wysokości 56 dolarów za tonę netto, która do 2028 r. ma wzrosnąć niemal trzykrotnie – do 157 dolarów. W przypadku dużych jednostek, takich jak Spectrum of the Seas, oznaczałoby to nawet ponad 9 mln dolarów opłat za jedno zawinięcie, a w przyszłości – przekraczających 26 mln.
Według doniesień, niektóre amerykańskie linie – w tym Disney Cruise Line – już rozważają rezygnację z wizyt w Szanghaju. W podobnej sytuacji mogą znaleźć się operatorzy z grup Carnival Corporation, Royal Caribbean Group i Norwegian Cruise Line Holdings, które dominują na rynku wycieczkowców.
Na razie chiński rynek pozostaje otwarty dla armatorów niezwiązanych z USA – np. MSC Cruises, której Bellissima jest obecnie jedynym dużym statkiem międzynarodowym bazującym w Szanghaju. Poza nią, rejsy w regionie obsługują lokalne marki, w tym Adora Cruises, Blue Dream Cruises oraz Astro Ocean, należąca do grupy COSCO.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Nowe statki szkoleniowe mają być przystosowane do udziału w ekspedycjach naukowych