• <

Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?

kw

20.10.2025 10:39
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?
Fot. VesselFinder.com/Johnson Chu

Chiny rozszerzyły obowiązywanie nowych „specjalnych opłat portowych” także na statki wycieczkowe zawijające do chińskich portów. Branża obawia się, że posunięcie to może doprowadzić do masowych zmian tras i rezygnacji z planowanych wizyt w Chinach.

Nowe stawki, obowiązujące od 14 października, to odpowiedź Pekinu na wprowadzone przez USA opłaty wobec jednostek chińskich i zbudowanych w Chinach. Chiny objęły nimi statki należące do amerykańskich firm, pływające pod banderą USA lub zbudowane w amerykańskich stoczniach.

Pierwsze skutki widać już w praktyce – wycieczkowiec Riviera amerykańskiej Oceania Cruises zrezygnował z zawinięcia do Szanghaju, po tym jak miał zostać obciążony dodatkowymi kosztami rzędu 1,6 mln USD. Tymczasem Spectrum of the Seas – statek Royal Caribbean, na stałe bazujący w Szanghaju – uniknął nowych opłat. Według chińskiego serwisu Caixin otrzymał jednorazowe zwolnienie, ale nie jest ono gwarancją dla wszystkich jednostek wycieczkowych. Chińskie władze mają rozważać utrzymanie ulg wyłącznie dla statków stale operujących z lokalnych portów.

Skala obciążeń może być dla branży znacząca. Chińskie władze ustaliły stawkę w wysokości 56 dolarów za tonę netto, która do 2028 r. ma wzrosnąć niemal trzykrotnie – do 157 dolarów. W przypadku dużych jednostek, takich jak Spectrum of the Seas, oznaczałoby to nawet ponad 9 mln dolarów opłat za jedno zawinięcie, a w przyszłości – przekraczających 26 mln.

Według doniesień, niektóre amerykańskie linie – w tym Disney Cruise Line – już rozważają rezygnację z wizyt w Szanghaju. W podobnej sytuacji mogą znaleźć się operatorzy z grup Carnival Corporation, Royal Caribbean Group i Norwegian Cruise Line Holdings, które dominują na rynku wycieczkowców.

Na razie chiński rynek pozostaje otwarty dla armatorów niezwiązanych z USA – np. MSC Cruises, której Bellissima jest obecnie jedynym dużym statkiem międzynarodowym bazującym w Szanghaju. Poza nią, rejsy w regionie obsługują lokalne marki, w tym Adora Cruises, Blue Dream Cruises oraz Astro Ocean, należąca do grupy COSCO.

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.