W czasie Rejsu z GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Tradycyjny letni sezon rejsów wycieczkowych zakończył się 28 października br., z wypłynięciem AIDAmar, statkiem dobrze znanym w Gdyni. Wycieczkowiec AIDAmar jako pierwszy statek z turystami morskimi zainaugurował sezon w gdyńskim porcie w 2025 roku. W Gdyni ten ponad 250-metrowy statek cumował 11 razy. Do Sztokholmu wchodził 14 razy. W terminalu pasażerskim, od 2025 r. statki pasażerskie i promy cumujące w Sztokholmie mogą korzystać z prądu pobieranego z lądu. Podkreśla się, że jest to prąd uzyskiwany ze źródeł odnawialnych. Liczba pasażerów, którzy przypłynęli do Sztokholmu w ubr. wzrosła o 60 tys. w porównaniu z 2024 rokiem.
- Wspaniale jest widzieć, że trend w ruchu rejsowym w Portach Sztokholmskich w końcu się odwrócił, z wyraźnym wzrostem w tym roku – zauważył Stefan Scheja, kierownik ds. marketingu promów i rejsów w Portach Sztokholmskich. Podkreślił on, że „Ten pozytywny trend prawdopodobnie utrzyma się w nadchodzących latach. Jesteśmy dumni, że Sztokholm stał się najpopularniejszym kierunkiem na Morzu Bałtyckim, co również zwiększa liczbę zawinięć w całym regionie”.
Po oficjalnym zakończeniu sezonu letniego, port pasażerski w Sztokholmie podliczył wyniki. W 2025 r. w terminalu pasażerskim statki pasażerskie cumowały 137 razy i przywiozły około 256 tys. pasażerów. To znaczny wzrost w stosunku do 2024 roku, kiedy operatorzy cruisów skierowali do Sztokholmu 119 rejsów. Na statkach stolicę Szwecji odwiedziło 196 tys. pasażerów w 2024 roku.
W tym roku, wymianę pasażerów w Sztokholmie wybrało 42 operatorów, podczas gdy w ubr. skierowało tu grupy morskich turystów jedynie 38 armatorów statków wycieczkowych. W 2025 roku do Sztokholmu swoje statki kierowali znani na Bałtyku operatorzy, w tym MSC, Holland America Line, Oceania Cruises i Viking.
Do stolicy Szwecji połączenia turystyczne zapewniają również, znane dobrze w Gdańsku i Gdyni, Regent Seven Seas, Celebrity Cruises, Royal Caribbean i wiele innych. W tym roku debiutował w Sztokholmie zapowiedział Ritz-Carlton Yacht Collection. Operator oferował 7-dniowy rejs z Kopenhagi, z zawinięciem do portu Karlskrona, Helsinek i cumowaniem w Tallinie.
Do istniejących firm dołączy nowy operator, a sezon zostanie wydłużony do całorocznego. Porty w Sztokholmie odnotowały 30-procentowy wzrost liczby pasażerów w 2025 roku, do czego przyczynili się nowi i powracający operatorzy. Wśród operatorów obecnych w Sztokholmie w 2025 roku znajdują się MSC Cruises, Holland America Line i Viking Cruises.
Spośród wszystkich zawinięć, w czasie 41 postojów została dokonana wymiana pasażerów. Jest to dodatkowe źródło dla linii lotniczych i operatorów logistycznych obsługujących statki pasażerskie. Podkreśla się, że są to również ważne operacje dla branży turystycznej w Sztokholmie. Najczęściej pasażerowie po zejściu ze statku spędzają w mieście dodatkową noc lub dwie.
W sezonie 2025 w Sztokholmie działały dwa przyłącza zasilania statków z nabrzeża. Układy zasilające OPS (onshore power supply) dla statków wycieczkowych zamontowano na centralnym nabrzeżu Stadsgården. - To ważny krok w umacnianiu pozycji Sztokholmu jako zrównoważonego, luksusowego miejsca dla statków wycieczkowych, na co armatorzy rejsów z niecierpliwością czekają – mówił Jens Holm, przewodniczący zarządu Portów Sztokholmskich, w chwili oddawania OPS do użytku.
Dzięki nowym przyłączem zasilania nabrzeżowego, Porty Sztokholmskie mogą obsłużyć około połowę wszystkich cumujących statków wycieczkowych zawijających do Sztokholmu. Zarząd Portów Sztokholmu podkreśla, że ten system zasilania „umożliwia statkom wycieczkowym podłączenie się do prądu bezpośrednio przy nabrzeżu, co zmniejsza emisję spalin i poziom hałasu w mieście”. Jest to niezwykle istotne, biorąc pod uwagę, że terminal pasażerski znajduje się prawie w centrum Sztokholmu. Przyłącza OPS są również traktowane jako istotny element podniesienia walorów marketingowych portu i zwiększenia konkurencyjności Sztokholmu na mapie bałtyckich rejsów turystycznych. Dotyczy to przede wszystkim tych armatorów, którzy cenią sobie współpracę z siecią „green ports”.
Największym statkiem sezonu jaki obsłużono w Sztokholmie był Sky Princess (330 metrów długości, pojemność 145 000 GT). Najmniejszym statkiem jaki cumował w Sztokholmie był Clio o pojemności 3 504 GT i długości 100 metrów. Najkrótszym pasażerem, który odwiedził Sztokholm był Hebridean Sky (4 200 GT). Jest to luksusowy statek dla 118 pasażerów o długości zaledwie 90 metrów, który w planie rejsu ma również odwiedziny Gdańska.
Ritz-Carlton Yacht Collection zadebiutował w Sztokholmie ze swoim nowym statkiem ekskluzywnym hotelowcem Ilma (448 pasażerów). Kolejnym nowym statkiem był statek wycieczkowy Vista (1 200 pasażerów), który przybył do Sztokholmu dwukrotnie. Oba należą do segmentu rejsów premium. Wśród innych statków, które po raz pierwszy odwiedziły stolicę Szwecji były Carnival Miracle, Le Laperouse, Sea Dream II, Silver Shadow, Viking Saturn, Viking Vela i World Traveler.
Statki wycieczkowe zawijające do Sztokholmu mogą bezpłatnie odprowadzać ścieki przy nabrzeżach. Cztery na pięć statków wycieczkowych decyduje się na taką opcję. Nie wszystkie statki korzystają z tej możliwości. Jedna piąta nie zostawia w porcie ścieków podczas cumowania. Wynika to czasami ze zbyt krótkiego postoju. Wszystkie są wyposażone w urządzenia do oczyszczania ścieków lub ich magazynowania w zbiornikach na statku. Mogą więc opróżnić zbiorniki w czasie dłuższych postojów oraz wymiany pasażerów i załóg. Po raz pierwszy od tego roku, Ports of Stockholm oferuje zawinięcia przez cały rok. Między listopadem 2025 r., a marcem 2026 r. zapowiedziano kolejnych 10 zawinięć statków wycieczkowych.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?
Nowe statki szkoleniowe mają być przystosowane do udziału w ekspedycjach naukowych