Od początku br. utrzymuje się dotychczasowy trend. Eksport z Dalekiego Wschodu napędza statystyki globalnego wzrostu podaży kontenerów w handlu morskim. Do końca lata br. zwiększył się o +6%. Wynika to z danych Container Trades Statistics Limited obliczonych od początku roku 2025 r.
Wszystkie regiony generujące popyt na towary w kontenerach wykazały wzrosty, co zauważono również w terminalach kontenerowych Gdańska i Gdyni. Wyjątkiem są porty kontenerowe Ameryki Północnej, w których podaż towarów w kontenerach spada od początku roku. W efekcie w do portów amerykańskich dotarło i odwieziono łącznie o 3% mniej kontenerów TEU niż czasie 8 miesięcy ubr.
- W sierpniu 2025 r. import kontenerów do USA osiągnął 2 519 722 TEU – wyliczyli dokładnie analitycy Descartes i podają, że jest to drugi najwyższy miesięczny wynik w tym roku. Wolumeny były o 3,9% niższe niż w lipcu, ale o 1,6% wyższe niż w sierpniu 2024 r.
W wyniku zmniejszenie podaży kontenerów w terminalach zmniejszyły się problemy z obsługą statków. - Opóźnienia w tranzycie w portach zmniejszyły się nieznacznie, co wskazuje, że infrastruktura USA nadal obsługuje duże wolumeny bardziej efektywnie niż w poprzednich okresach porównywalnego popytu – zauważa Descartes w „The Global Shipping Report”.

Źródło: China Castoms Administration. Grafika: Statista
Import amerykański pochodzący z Chin spadł do 869 523 TEU w sierpniu br., co stanowi spadek o 5,8% w porównaniu z lipcem i o 10,8% w porównaniu z sierpniem 2024 r. Spadek ten jest następstwem lipcowego odbicia. Zwiększony import wywołany został przez sezonowy popyt oraz zwiększenie przez logistyków wcześniejszego załadunku przed terminami obowiązywania ceł w USA.
Niewątpliwie wszystkie zmiany w transporcie kontenerów na szlakach oceanicznych odbywają się pod presją aktywnej polityki eksportowej rządu ChRL. Wspiera on działania chińskich producentów na rzecz zwiększenia sprzedaży na rynkach zagranicznych. Te działania rozpoczęły się jeszcze przed ostatnią wojną handlową między Chinami a Stanami Zjednoczonymi.
Chiny od dłuższego czasu zmagają się z niskim popytem krajowym. Gospodarka wykazuje oznaki spowolnienia. Decyzje prezydenta Donalda Trumpa potwierdziły tylko słuszność wcześniejszych decyzji o rozszerzeniu kierunków ekspansji gospodarczej. Chiny, tak jak wcześniej, w 2025 roku będą kierować więcej towarów do krajów ASEAN, Indii i Afryki, a także do Unii Europejskiej, kolejnego ważnego partnera handlowego Chin.

Źródło: MAFCON. Grafika: Global Times
Z danych CTS wynika, że w tym miesiącu kontenerowce załadowały na pokłady rekordowe 16,6 mln ton TEU, bijąc poprzedni rekord ustanowiony w maju tego roku, o niewielką ilość 13 tys. TEU, czyli praktycznie jeden średni kontenerowiec. Trudno o nowe rekordy jeśli „Podstawowa prawda jest taka, że dynamika żeglugi kontenerowej gwałtownie spada, chociaż istnieją niezwykle różne trajektorie w zależności od regionu” – zauważa Simon Heaney, Senior Manager, Container Research at Drewry.
Załadunki kontenerów na statki poprawiły się w wymiarze globalnym w sierpniu zaledwie o 0,2% w ujęciu miesięcznym. Wzrost rok do roku osiągnął 2,8% i był po raz drugi najniższy w tym roku. W słabym lutym podaż w terminalach kontenerowych wzrosła jedynie o 1%. Średnia krocząca 12-miesięczna spadła do 4,7% r/r – podaje CTS. To niekorzystna sytuacja po wzroście przewozów kontenerów o 7,8% odnotowanego w sierpniu 2024 r.
- Podaż średnio spada już od sześciu miesięcy z rzędu – stwierdza Simon Heaney. Na ten wynik wpływ ma zmienna dynamika popytu na towary w kontenerach różnych regionów. Różnice są znaczne, a jej rozpiętość między regionami analizowanymi przez CTS waha się od 7,5% dla Azji Południowej i Bliskiego Wschodu do spadków importu o 1,2% dla Ameryki Północnej. Te zmiany mogą być również tłumaczone poszukiwaniem morskich kanałów reeksportu towarów z Chin niezbędnych na rynkach objętych podwyższonymi cłami lub ograniczeniami pozataryfowymi.

Import kontenerów przez USA. Źródło: Descartes
Analiza przepływu kontenerów w układach regionalnych w ciągu 12 miesięcy pokazuje, że w relacjach eksportowych i importowych występują widoczne wahania. W sierpniu 2024 r. średnia ruchoma importu z Ameryki Północnej była wysoka i wynosiła prawie 14% r/r, ale w tym samym miesiącu w 2025 r. zanotował zaledwie 2,3% r/r ze spadkiem niemal liniowym. Z kolei import z Afryki Subsaharyjskiej od około marca szybko rośnie, wykazując obecnie średni wzrost o 12%.
Spadek popytu na towary w Stanach Zjednoczonych nie zakłócił w sposób istotny rynku w układzie globalnym, jeśli rozpatrywać go w dłuższym okresie. Na obroty kontenerowe wpływ miały stały trend rozwoju kooperacji w Azji.

Transport kontenerów załadowanych. Źródło: CTS. Grafika: Drewry
Wolumen handlu między Chinami a Stowarzyszeniem Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) wzrósł o 120% w ciągu 10 lat, rosnąc skokowo z 443,6 mld USD w 2013 r. do 975,3 mld USD już w 2022 r., informował wiceminister handlu Li Fei na konferencji prasowej przed dwoma laty. W 2024 r. wymiana w tym regionie osiągnęła już 982,3 mld USD i ma to swoje odzwierciedlenie w mapie transportu kontenerowego.
Beneficjentem zakłóceń w handlu z USA są również kraje UE. Według Chińskiej Administracji Celnej, chiński eksport do UE przekroczył w sierpniu br. 51 mld dolarów, a do krajów ASEAN nawet 57 mld dolarów – co stanowi znaczący wzrost dla obu partnerów. Tymczasem eksport ze Stanów Zjednoczonych spadł do zaledwie 31,6 miliarda dolarów, co stanowi spadek o 33% w ujęciu rok do roku. Niemniej jednak Stany Zjednoczone pozostają największym odbiorcą chińskich towarów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland