Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich. Taka sytuacja powoduje zatem wydłużanie się trwania podróży statków, a więc również przekłada się na dostępność tonażu.
W naszej cyklicznej analizie rynku frachtowego i czarterowego przekazujemy najświeższe informacje gospodarczo-społeczne oraz polityczne, mające wpływ na jego stan i jego dalsze perspektywy.
Rynek przewozów masowych
Tydzień 36 to okres spadków indeksu Baltic Dry Index i nieco słabszych możliwości intratnych zafrachtowań i czarterów statków masowych. Z kolei w tygodniu 37. rynek czarterowy dla wszystkich klas masowców osiągał coraz lepsze wyniki. Obserwowano szczególnie dużą podaż ładunków minerałów. Lista szybko i łatwo dostępnych pod czartery i przewozy statków wyczerpywała się. Kolejny tydzień, 38., to kontynuacja obserwowanych wzrostów. Szczególnie mocny rynek obserwowano w obszarze Oceanu Spokojnego. Poziom indeksu BDI na dzień 1 października wynosił bardzo solidne 5,200 punktów.
Przewiduje się, że popyt na soję w Chinach w czwartym kwartale roku osłabi się. Z kolei zarówno zbiory i eksport soi w USA są aktualnie bardzo wysokie. Trwa także eksportu kukurydzy i innych zbóż z USA. Tylko w ostatni poniedziałek na przykład przy nabrzeżach dotkniętych dopiero co huraganem „Ida” terminali Luizjany (Louisiana Gulf Terminals) cumowało kilkanaście statków, a co najmniej kilkadziesiąt masowców oczekiwało na załadunek wzdłuż rzeki Missisipi. Bardzo pozytywne prognozy są nadal dla transportu rud żelaza, gdzie osiągane frachty są coraz wyższe. Na niektórych trasach wzrosty rok do roku szacuje się na nawet na 163% (Australia – Chiny), czy też 174% (Brazylia – Chiny).
Wiele z informacji i parametrów rynku wskazuje na to, że armatorzy i operatorzy tonażu masowego mogą być spokojni o frachty oraz stawki czarterowe co najmniej do końca bieżącego roku. Powinny się one utrzymywać na solidnym poziomie a nawet być może i rosnąć.
Rynek offshore energy
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Ceny
ropy naftowej zaczęły gwałtownie rosnąć. Był moment, iż na niektórych
rynkach ceny baryłki ropy przekroczyły barierę USD 80, co było najwyższą
wartością w przeciągu ostatnich trzech lat. W dniu 29 września ceny
baryłki ropy naftowej odnotowywały drobne korekty w dół. Cena baryłki
WTI wynosiła około południa 74,68 USD, natomiast ropy Brent USD 78,47.
OPEC + kontynuuje swoją politykę stopniowego zwiększania wydobycia.
Rynek transportu gazu
Rynek
konsumpcji odnotowywał znaczne ograniczenia w podaży gazu ziemnego.
Zasoby magazynowego surowca kurczyły się. Jak informował rosyjski
Gazprom, jest on gotowy na zwiększenie dostaw gazu do Europy.
W
związku z obecną sytuacją wiele z krajów poszukuje szybkich możliwości
uzupełnienia zapasów gazu ziemnego przez co rynek statków do przewozu
gazu będzie mógł liczyć w najbliższym czasie na wiele możliwości
przewozów, czy to w ramach zawartych kontraktów długoterminowych, czy
też w ramach zafrachtowań na tzw. rynku spot.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Polepszająca
się sytuacja na rynku ropy naftowej mobilizuje znaczne ilości statków
do obsługi branży offshore oil&gas. Kolejni z kluczowych armatorów i
operatorów flot offshore informują o nowych lub przedłużanych
kontraktach, które są dla nich coraz bardziej opłacalne. I tak na
przykład norweski Solstad Offshore ASA poinformował ostatnio o nowym
3-letnim kontrakcie z opcją kolejnych 6 lat zatrudnienia dla jednostki
klasy PSV „Far Soliaire” w związku z porozumieniem pomiędzy Solstad a
Aker BP ASA. Przykładów jest jednak znacznie więcej, co sprzyja
polepszającym się warunkom kontraktowania statków. W skali ostatnich
tygodni jest to kolejny wzrost o średnio kilka procent na plus.
Rynek przewozów ropy i jej produktów
W
ostatnich tygodniach na rynku transportu ropy naftowej a także jej
pochodnych produktów pojawiło się dla przewoźników nieco więcej
optymizmu. Pomimo nadal niskich stawek zarówno frachtowych, jak i
czarterowych, informacje na temat coraz większych dostępnych, jak i
planowanych wolumenów ładunków do przewozu, poprawiała atmosferę
dotyczącą oczekiwań dla czwartego kwartału bieżącego roku. Nie bez
wpływu na sytuację miał fakt okresu huraganów w USA, co zaburzyło płynne oczekiwane dostawy surowca i jego produktów.
W związku z powyższym odnotowywane stawki frachtowe stały raczej na niezmiennym poziomie lub w przypadku
na
przykład tankowców klasy Aframax dla zawieranych czarterów na okres
około 5 lat wykazywały się momentami nieznacznymi (kilkuprocentowymi)
tendencjami wzrostowymi. Były to jednak nieliczne, wręcz incydentalne
przypadki. Nieco lepsze parametry rynku czarterowego obserwowano w
ostatnich dniach, jednakże rynek cechował się przede wszystkim
niepewnością związaną z dalszym rozwojem sytuacji.
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów