• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

19.09.2021 23:10 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Partnerzy portalu

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Vidar Nordli-Mathisen / Unsplash

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.

Rynek statków wielozadaniowych

Po lekkim wyhamowaniu stawek czarterów w wakacje, indeksy znów sygnalizują trend zwyżkowy.

O takim przebiegu sytuacji informuje na przykład Drewry Multipurpose Index. W miesiącu sierpniu średnia stawka dzienna za czartery statków wielozadaniowych, które są brane pod uwagę przy wyliczaniu indeksu, wynosiła USD 9,679. W miesiącu wrześniu prognozuje się dalszy wzrost indeksu czarterowego o dalsze 5%, co w uśrednieniu przełoży się na poziom stawki dziennej USD 10,165.

Gospodarka Morska
Źródło: Drewry Multipurpose Index

Rynek przewozów kontenerowych

Dalsze wzrosty odnotowuje kontenerowy rynek frachtowy. Ostatni tydzień był kolejnym, czyli 21. tygodniem, w którym obserwowano nieustanne wzrosty. Według firmy analitycznej Drewry i jej indeksu dedykowanego stawkom za przewozy kontenerów na najważniejszych światowych trasach, średni płacony fracht za kontener 40-stopowy wzrósł 9 września br. do kwoty USD 10,083,84. Jest to aż o 309% więcej niż w analogicznym tygodniu roku poprzedniego. W ostatnim czasie najwięcej zyskują frachty płacone na liniach kontynent europejski oraz zachodnie wybrzeże USA. W związku z wysokimi frachtami na trasach zarówno z USA jak i Azji do Europy pojawiły się głosy armatorów, aby na razie więcej nie podnosić stawek. O takiej decyzji poinformował opinię publiczną na przykład niemiecki Hapag-Lloyd. Tym samym według analityków dalsze intensywne wzrosty będą raczej wyhamowywane i należy spodziewać się stabilizacji stawek frachtowych, ale nie ich spadków.

Gospodarka Morska
Źródło: Drewry World Container Index

Z kolei na rynku czarterowym jednostek kontenerowych aktywność jest w ostatnich tygodniach mniejsza, a to ze względu na to, że wolnego tonażu jest niewiele. Z drugiej strony na rynku panuje obecnie wyraźna tendencja pozyskiwania tonażu własnego. Jeśli już, to zainteresowanie w czarterowaniu opiera się na tonażu wielkości Panamax. Zainteresowanie mniejszym tonażem kontenerowym kontraktowanym pod czartery obserwuje się głównie na szlakach azjatyckich. Natomiast we wszystkich przypadkach czarterowanego tonażu indeksy branżowe nieustannie rosną, co ma miejsce w zasadzie od września zeszłego roku. Według wielu z branżowych analityków kolejne tygodnie a może nawet i miesiące nie zapowiadają się inaczej.

Rynek przewozów pasażerskich i ro-ro

Rynek promowy i ro-ro

Sezon urlopowy na kontynencie europejskim sprzyjał dalszemu ożywieniu w pasażerskich przewozach promowych, będących domeną żeglugi bliskiego zasięgu. Również pozytywne trendy można było obserwować w przewozach cargo. Dodatkowym impulsem były zachęty przewoźników promowych, mające na celu przyciągnięcie jak największej rzeszy turystów indywidualnych.

W odradzaniu  się z postcovidowej rzeczywistości pomagają również inwestorzy zewnętrzni. I tak jak informowano 14 września francuski przewoźnik kontenerowy CMA CGM postanowił zainwestować w Britanny Ferries 25 mln EUR. Efektem tej współpracy ma być również osiągnięcie efektu synergii w zakresie przewozu pasażerów i ładunków na trasach przez Kanał La Manche, a także do i z Półwyspu Iberyjskiego.

Przewidywania analityków rynku co do dalszego rozwoju przewozów promowych i ro-ro na świecie na kolejne miesiące, a nawet lata, są bardzo optymistyczne i zakładają mocne wzrosty zarówno w zakresie przewożonych pasażerów, jak i ładunków.

Rynek wycieczkowców

Rynek podróży wycieczkowców powoli i stopniowo odradza się. Ma na to wpływ nie tylko rozruch ruchu turystycznego, złomowanie najstarszych i najmniej efektywnych statków, ale również opóźnienia w zdawaniu przez stocznie nowych jednostek i braki kolejnych zamówień. Na finalne wyniki obecnego sezonu przyjdzie jeszcze poczekać. Niemniej jednak coraz liczniejsze dane ze światowych portów informują o zawinięciach pierwszych lub kolejnych statków pasażerskich przywożących turystów. Mowa tutaj między innymi o europejskich portach w: Danii, Szwecji, Polsce, Łotwie, Estonii, ale i wielu innych. W tym roku nastąpiło odbicie od dna dla rynku, ale już na nowy rok linie żeglugowe mają ambitne plany powrotu i rozwoju branży z pełną mocą, tym bardziej, że na rynku odczuwalne jest zwiększające się zapotrzebowanie na usługi wycieczkowe. Niemniej jednak na skutek wielomiliardowych strat poniesionych w wyniku pandemii Covid-19 branża odbudowywać się będzie jeszcze przez wiele kolejnych lat.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.