• <
nauta_2024

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

07.09.2021 11:25 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

Partnerzy portalu

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Luca Callin / Unsplash

Kolejne tygodnie to kontynuacja passy dobrych wyników frachtowych w wielu segmentach żeglugi. Niemniej jednak na skutek wydarzeń mających miejsce w gospodarce światowej można było również dostrzec nieznaczne pogorszenie niektórych parametrów rynku.

Czy decyzja krajów OPEC + o stopniowym zwiększaniu produkcji, krótkookresowe sygnały o spowolnieniu gospodarczym spowodują, iż armatorzy i operatorzy statków zaczną rewidować swoje stawki? W kolejnej analizie rynku frachtowego i czarterowego dla wybranych segmentów obserwujemy i analizujemy aktualne trendy.

Rynek przewozów masowych

Około 5% tonażu masowego utknęło w portach chińskich. Na rynku przewozów masowych szczególnie w klasach Supramax oraz Handysize liczne kongestie portowe napędzają stawki frachtowe i czarterowe. Ostatnie tygodnie to ich szczyt w przeciągu ostatniej dekady. Według danych tak dobrych parametrów rynek nie miał od 2010 roku.
Na rynku surowców spadały ceny rud żelaza. Taka sytuacja może również w najbliższym czasie mieć przełożenie
na stawki frachtowe. Ilość zakupów surowca może skutkować zapotrzebowaniem na transport morski. W tym przypadku szczególnie będzie to miało odniesienie do tonażu klasy Capesize.

Bieżącą sytuację na rynku obrazowały parametry gospodarki chińskiej, będące bazą dla rynku frachtowego masowców. Chińska produkcja stali wzrastała w tempie 9,5% w skali rok do roku. Import rud żelaza w skali porównawczej rok do roku spadł o 1,5%, natomiast import soi wzrósł o 4,5%. Ilość importowanego węgla spadł o około 15%, porównując do danych z podobnego okresu zeszłego roku.

Z kolei eksport brazylijskich rud żelaza wzrósł rok do roku o 7,0 %, a australijskiego o 0,3%.

31 sierpnia indeks Baltic Dry Index doznał pewnej korekty spadkowej, tj. o 103 punkty i osiągnął zadowalający armatorów poziom 4,132 punktów. Kolejne dni, to dalsza ujemna korekta indeksu. 3 września w okolicach południa było to już 4,001 punktów.

Rynek offshore energy. Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

W sierpniu wydobycie ropy naftowej tylko w krajach OPEC było o 290 tys. baryłek dziennie większe niż w miało to miejsce w miesiącu lipcu.

Ceny ropy naftowej po spadkach od połowy sierpnia do dnia 20 sierpnia ponownie zaczęły odrabiać straty, osiągając poziom około 69 USD (WTI) i USD 72 (Brent) na początku września. Jednakże w skali około roku, w ostatnim miesiącu ceny surowca należało zaliczyć do najsłabszych.

Grupa państw OPEC + postanowiła podwyższać co miesiąc wydobycie o 400 tys. baryłek dziennie.

Rynek transportu gazu

Na szlaku Północnej Drogi Morskiej doszło do przyspieszenia transportu morskiego gazu ze względu na bardzo dobre warunki dla żeglugi, charakteryzujące się cienką pokrywą lodową.

Poza tym rynek transportu gazów ma się dobrze i ostatnie tygodnie to potwierdzają. Na dodatek jeden z armatorów norweskich Awilco LNG zakłada w swoich długofalowych planach pozytywne trendy tego rynku w kolejnych miesiącach.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Jak sygnalizuje to rynek, w wielu lokalizacjach świata nadal brakuje jednostek pływających przystosowanych do wierceń podmorskich (ang. drillship). Taka sytuacja ma miejsce na przykład na rynku brazylijskim (wzrost wykorzystania potrzebnych jednostek w ostatnich tygodniach wyniósł + 9%), północnoamerykańskim, ale również i europejskim.

Poza tym rynek kontraktów jednostek wsparcia branży offshore raportował wiele nowych kontraktów lub ich przedłużeń. Mowa tutaj między innymi o armatorze Solstad Offshore ASA, który raportował przedłużenie kontraktu o jeden rok z Prysmian Powerlink Srl dla jednostki CSV Normand Pacific.

Rynek przewozów ropy i jej produktów

Nie dość, że rynek transportu ropy naftowej i jej pochodnych produktów dotknięty jest ekonomicznymi konsekwencjami zapaści, to na dodatek jest on podkopywany przez transporty ropy naftowej obłożonej sankcjami, np. na trasie Wenezuela – Iran.

Stąd też stawki frachtowe zarówno dla surowej topy (dirty) jak i produktów ropopochdonych (clean) są nadal na bardzo niskich poziomach.

Taka sytuacja wpływa na ocenę analityków, iż segment ten nie ma już przed sobą dobrych perspektyw do końca bieżącego roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.