• <

Przestrzenie ładunkowe zabukowane. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-33/2021)

25.08.2021 23:35 Źródło: własne
Strona główna Przestrzenie ładunkowe zabukowane. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-33/2021)
Przestrzenie ładunkowe zabukowane. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-33/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Kolejne wakacyjne tygodnie to dobre wieści dla przewoźników i mniej korzystne dla bukujących. W wyniku znacznego ożywienia światowej gospodarki i jako pochodnej również i rynku żeglugowego osiągane frachty bądź to wzrastały, bądź utrzymywały się nadal na bardzo wysokich poziomach. 

Kolejne tygodnie nie zapowiadają się inaczej, ale granica wzrostów niewątpliwie gdzieś istnieje. Czy ostatnie dane jakkolwiek wskazują, że trendy mogą ulec zmianie? O tym w naszej kolejnej analizie rynku, gdzie oceniamy informacje, które obrazują aktualny stan rynku żeglugowego w odniesieniu zarówno do przeszłości jak i najbliższej przyszłości.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH

Drewry Multipurpose Index w ostatnich tygodniach nadal piął się w górę. W lipcu indeks osiągnął średni poziom dziennej stawki frachtowej USD 9,056, ale obserwowano wyraźne spowolnienie trendu wzrostowego.


Źródło: Drewry Multipurpose Index

Pomimo tego armatorzy i operatorzy flot statków wielozadaniowych nie mogą aktualnie narzekać. Według informacji z rynku w większości przypadków statki zabukowane są aż po okres jesienny.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Rynek przewozów kontenerowych niewątpliwie przeżywa swój boom. Stawki frachtowe za transport kontenera 40 – to stopowego na niektórych trasach były bliskie nawet 13,000 – 15,000 USD! Według firmy analitycznej Drewry, opracowującej indykator World Container Index stawki frachtowe za wzorcowy kontener 40-to stopowy przewożony na najważniejszych trasach transportowych rosną z tygodnia na tydzień o kilka punktów procentowych. Zatem trend wzrostu stawek frachtowych wyhamował, ale nieznacznie.


Źródło: Drewry World Container Index

Poziom frachtów za kontener 40-to stopowy jest nawet w niektórych przypadkach większy o 360%. 

Obecna sytuacja negatywnie wpływa na łatwą i szybką dostępność tonażu kontenerowego szczególnie tego największego pod czartery. Stąd też ostatnie tygodnie, to raczej okres bez większej aktywności w zakresie organizowania czarterów. 

Niemniej jednak rynek raportował, że dla jednostek o pojemności do około 3,000 TEU średnia dziennych stawek czarterowych oscylowała w granicach 30 – 35 tys. USD. Dla jednostek o pojemności od 4,000 do 7,000 TEU było to około 40 tys. USD za dzień.

Według analityków w najbliższym czasie trendy w zakresie stawek frachtowych i czarterowych mają się utrzymywać. Według Moody’s Investors Service stawki kontenerowe pozostaną na wysokich poziomach nawet do 2022 roku.

Rozwój przewozów kontenerowych szacowany na ten rok na około 7-8% a także sytuacja tonażowa powodują, iż kolejni z przewoźników sygnalizują rekordowe zyski osiągnięte za pierwsze półrocze 2021 roku a także przewidują bardzo pozytywne wyniki na koniec roku. 

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO

  •     Rynek promowy i ro-ro

Poprawy w zakresie rynków frachtowych obejmowały również przewozy promowe i ro-ro, co widoczne były w ruchach zarówno inwestycyjnych jak i operacyjnych czynionych przez przewoźników na tych rynkach. 

Lepszej sytuacji sprzyja nie tylko sezon wakacyjny, ale przede wszystkim odbudowa ruchu pasażerskiego i tranzytowego po zeszłorocznym trudnym okresie spowodowanym działaniami mającymi na celu zwalczanie pandemii.

Na wielu trasach europejskich wzrosty wolumenu przewożonych ładunków jak i pasażerów wzrastają z tydzień do tygodnia o kilka punktów procentowych.

  •      Rynek wycieczkowców

Dalsza aktywizacja rynków przewozów turystycznych jest coraz bardziej widoczna na całym świecie 

i to również w trójmiejskich portach. Do Gdyni zawinął w dniu 18 sierpnia pierwszy niemiecki wycieczkowiec o nazwie „Artania”. Więcej na ten temat w naszej relacji:

ZOBACZ: Wycieczkowiec Artania zawinął do Portu Gdynia [foto, wideo]

Te i inne przykłady ze świata są początkiem trudnej odbudowy rynku, która będzie miała dopiero miejsce. Do osiągnięcia aktywności i wolumenu przewożonych pasażerów sprzed okresu pandemii jest jeszcze jednak bardzo daleko.


Radosław Marciniak

Dziękujemy za wysłane grafiki.