• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

12.08.2021 05:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Partnerzy portalu

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne. 

Tymczasem na rynkach transportu morskiego dzięki kontynuacji ożywienia warunki są nadal dobre i prognozy na najbliższy okres są również pomyślne. Ceny stali na świecie szybują mocno w górę. 

Jak zatem wygląda rynek frachtowy w ostatnim czasie? O tym w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów morskich rynków frachtowych.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Ostatnie tygodnie to okres dokuczających żegludze cyklonów na Pacyfiku, wpływających na dostępność tonażu pod planowane załadunki. Zaobserwowano również wzrastającą ilość produkcji i masy transportowanego węgla. Szczególnie dotyczyło to rynku azjatyckiego. 

W tygodniu 29 indeks Baltic Dry Index (BDI) oscylował w granicach 3,100 punktów (22 lipca było to 3,103 punkty). W tygodniach 30 a także 31 nieco słabszy rynek występował dla jednostek klasy Capesize, jednakże perspektywy dla kolejnych tygodni były pozytywne. Mniej podaży ładunkowej było też dla tonażu klasy Panamax. Szczególnie miało to miejsce na rynku atlantyckim. Natomiast dla Supramaxów rynek, jeśli chodzi o tonaż i dostęp do ładunków był zbilansowany. 

W kolejnym tygodniu odnotowano spadek poziomu oferowanych frachtów dla największych, ale również i średnich jednostek. W poniedziałek 3 sierpnia spadek indkesu branżowego Baltic Dry Index był dla niektórych klas jednostek nawet kilkuprocentowy. 

Natomiast 6 sierpnia BDI dzień do dnia spadł o 6 punktów, ale wyniósł już 3,371 punktów.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

OPEC + po długich rozmowach w końcu postanowił podnieść wielkość wydobycia. Rynek zaaregował automatycznie i ceny ropy naftowej spadły w dół. W ostatnim czasie cena za baryłkę ropy WTI wynosiła około 67 USD, natomiast Brent około 69,55 USD.

Rynek transportu gazu

Na rynku spot zaobserwowano co najmniej kilkadziesiąt zafrachtowań, jednakże okres ostatnich tygodni należy uznać za raczej spokojny. Początek sierpnia to natomiast bardziej dynamiczny wzrost zafrachtowań. Więcej aktywności analitycy rynku spodziewają się również w kolejnych tygodniach.  

Według przewidywań analityków rynek transortu LNG będzie wzrastał w kolejnych miesiącach. Jak informuje brytyjska firma analityczna Clarksons wzrosty stawek czarterowych na rynku spot dla jednostek do przewozu 

LNG wzrosły w bieżącym roku już co najmniej o kilkadziesiąt procent w porówaniu do wyników osiąganych jeszcze w zeszłym roku. Tymczasem do gazoportu w Świnoujściu dobił gazowiec z już 23 dostawą LNG w tym roku (136 dostawa w ogóle). 

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

O kontynuacji poprawy rynku kontraktowego informują kolejne firmy branży, chwaląc się swoimi kontraktami. Informacje o nowych zadaniach podawały między innymi: norweskie: Solstad, Siem Offshore, czy chociażby duński Esvagt.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Rynek przewozów ropy naftowej i jej produktów nadal kuleje, a osiągane przez armatorów i operatorów frachty nie pokrywają dla części klas statków nawet kosztów operacyjnych, tzw. OPEX. Szczególnie jest to widoczne dla tonażu największego, czyli VLCC (ang. Very Large Crude Carrier). Jak podaje Baltic Exchange szacowana dzienna stawka frachtowa na rynku spot dla  tego typu jednostek dla przykładowej trasy Środkowy Wschód – Chiny wynosiła w ostatnim tygodniu od około USD 4,691  do około 5,103 USD.  Dla statków VLCC na razie nie ma też dobrych prognoz dla najbliższej przyszłości. Niewiele lepiej jest dla nieco mniejszego tonażu Suezmax. Średnia dzienna stawka frachtowa dla tego tonażu spadła do  4,288 USD. Dla tankowców klasy Aframax średnia dzienna stawka frachtowa wzrosła natomiast w tygodniu 31 do poziomu około USD 682.

Radosław Marciniak

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.