• <

Wynik wyszukiwania - " IMF" - Wiadomości

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
10.04.2024

W 2023 roku logistyka surowców energetycznych się ustabilizuje. Rosyjska gospodarka straci nawet 190 mld dolarów w wyniku sankcji

Sankcje nałożone na Rosję po napadzie na Ukrainę osłabiły gospodarkę Rosji ale jej nie załamały. Moskiewski indeks MoEx zmalał w ciągu ponad roku o połowę, a akcje wiodących spółek zjeżdżają po równi pochyłej. Ceny surowców energetycznych i frachtów ustabilizowały się po skokowym wzroście cen surowców energetycznych spowodowanym zmianami w ich podaży i radykalną reorientacją logistyki.
23.02.2023

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne.
12.08.2021

Branża morska zdaje test odporności w dobie kryzysu

Chociaż światowa gospodarka stoi w obliczu największej recesji od czasu Wielkiego Kryzysu lat 30-tych zeszłego stulecia, a handel międzynarodowy i morski notują bezprecedensowe dla ery globalizacji spadki, branża morska – zahartowana przez szok nadpodaży po światowym kryzysie finansowym 2008 r. – wykazała się wysokim stopniem odporności. Stawia to ją w dogodnej pozycji wobec wyzwań nadchodzącego wielowymiarowego przejścia technologicznego w transporcie morskim.
27.06.2020

BIEC: mniejsze oczekiwania dotyczące wzrostu cen

Konsumenci i przedstawiciele firm produkcyjnych znacznie ograniczyli swe oczekiwania dotyczące wzrostu cen - informuje Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych. Wskaźnik Przyszłej Inflacji (WPI) obniżył się w czerwcu o 1,8 pkt, po raz czwarty z kolei.
15.06.2020

Wpływ dekoniunktury w handlu międzynarodowym na branżę morską – zagadnienia węzłowe

Pandemia COVID-19 wywołała bezprecedensowy szok popytowo – podażowy w światowej gospodarce. Obecny kryzys porównywalny jest tylko z Wielkim Kryzysem lat 30-tych ubiegłego stulecia. Na płaszczyźnie podaży, wprowadzone przez Chiny i utrzymywane przez ponad miesiąc restrykcje – w tym zamknięcie fabryk i zawieszenie ruchu pomiędzy regionami – czasowo zakłóciły funkcjonowanie globalnych łańcuchów produkcji. W łańcuchach tych powstaje 64% światowego PKB, zaś Chiny zasilają je wytwarzając 1/5 globalnej produkcji komponentów. UNCTAD ocen
29.05.2020

Rynek ropy naftowej z perspektywy branży morskiej

Sytuacja na rynku ropy naftowej ma szerokie bezpośrednie przełożenie na stan światowej gospodarki. Branża morska jest jedną z gałęzi szczególnie podatnych na zmiany w cenach ropy. Teraz, gdy rynek ropy przeżywa największe w dziejach załamanie, warto spojrzeć, jak powiązany jest on z branżą morską.
22.04.2020

MGMiŻŚ: Współczesne kryzysy gospodarcze z perspektywy branży morskiej

Branża morska w swoją specyfikę wpisane ma zmaganie się z zakłóceniami i szokami ogólnogospodarczymi. Ponieważ cykl koniunkturalnego w gospodarce światowej determinuje koniunkturę w samej gospodarce morskiej, jako funkcjonalnie sprzężonej z handlem międzynarodowym, warto spojrzeć, jak poprzednKryzysy naftowe z lat 70-tych doprowadziły do odejścia gospodarek wysoko uprzemysłowionych od ropy, pociągając za sobą strukturalny spadek zapotrzebowania na tankowce i przebudowę dotychczas przez nie zdominowanej branży transportu m
09.04.2020

MGMiŻŚ: Epidemia COVID-19 uderzy w branże morską ale jej nie powali [analiza]

Pomimo trudnego czasu, jaki przyniosła w światowej gospodarce pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, branża morska może spoglądać w przyszłość z ostrożnym optymizmem. Ponad perspektywą krótkoterminową, zdominowaną przez negatywne skutki gospodarcze epidemii, zarysowują się trendy sprzyjające stabilizacji i podtrzymaniu koniunktury w gospodarce morskiej.
02.04.2020

20 lat po katastrofie promu Estonia – Czego się nauczyliśmy?

Jednostka została zbudowana w 1979 roku w niemieckiej stocznie Meyer Werft na zamówienie spółki SF Line. Statek pływał dla różnych armatorów pod różnymi nazwami, np. Viking Sally, Silja Star i Wasa King. W dniu katastrofy na pokładzie znajdowało się 803 pasażów i 186 członków załogi – w sumie 989 osób. Tego dnia zginęło 852 osoby. Prom płynął z Tallina do Sztokholmu.
01.10.2014

Perspektywy bałtyckiej żeglugi liniowej

Na stan oraz perspektywy sektora transportu wpływają dwa zasadnicze elementy: zmiany w światowej gospodarce (m.in. dynamika PKB, obroty handlu zagranicznego, charakterystyki rynków towarowych i pieniężnych) oraz działania przedsiębiorstw transportowych, mające na celu poprawę ich pozycji konkurencyjnej na rynku.
10.02.2010

Dziękujemy za wysłane grafiki.