Pozytywne wieści dla rynku okrętowego w związku z coraz większym zwiększonym zapotrzebowaniem na tonaż, w tym przede wszystkim nowe jednostki o napędzie „LNG dual fuel”. Natomiast na rynku recyklingu okrętowego nadal zastój, pomimo solidnych cen oferowanych za złom okrętowy.
Dobre informacje spływały również od polskich armatorów, którzy raportowali pozyskiwanie nowego tonażu. O tym, co działo się najważniejszego na rynku tonażowym w ostatnich tygodniach w naszym cyklicznym raporcie.
RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
W ostatnich tygodniach po latach zastoju, zaczęto zauważać ożywienie na rynku nowych budów statków wielozadaniowych.
Pozytywna informacja spłynęła między innymi od polsko-chińskiego armatora tonażu statków wielozadaniowych – firmy „Chipolbrok”. 29 lipca położono stępkę pod kolejny statek wielozadaniowy tego armatora, który ma mieć nośność 62 tysięcy ton. Tymczasem zwodowano pierwszy statek z serii czterech takich jednostek – m/v „Tai Xing”. Ma on wejść do eksploatacji już w grudniu 2021 roku.
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
Stocznie azjatyckie dalej korzystają z hossy zamówień na nowe jednostki kontenerowe.
Briese Schiffahrts ogłosił realizację zamówienia 2 opcji bezdźwigowych kontenerowców o pojemności 1,800 TEU. Stocznia Huangpu Wenchong ogłosiła zakontraktowanie nieudźwigowionego kontenerowca o pojemności 1,900 TEU dla TS Lines.
W kolejnych tygodniach stocznia GSI Nansha podała informację na temat dwóch zamówień kontenerowców o pojemności 16,000 TEU każdy dla CBM Leasing z przeznaczeniem na czarter dla MSC. Inna stocznia Yangzijang ogłosiła natomiast zakontraktowanie 10 oraz w opcji kolejnych.
5 statków kontenerowych o napędzie „LNG dual fuel” i pojemności 7,000 TEU każdy dla Seaspan Corporation. W tym samym okresie na rynku odnotowano również zamówienie w stoczni Zhoushan Changhong 4 statków i dwóch w opcji o pojemności 5,300 TEU z dostawą w latach 2023 – 2024.
Na początku sierpnia Fujian Mawei ogłosił pozyskanie kontraktu na 6 statków o pojemności 1,100 TEU każdy z TS Lines z planowaną dostawą tychże jednostek w trakcie trwania 2023 r.
W kolejnych dniach na rynku pojawiła się również informacja na temat zamówienia przez Shanghai Zhonggu Logistics dwóch nieudźwigowionych kontenerowców o pojemności 4,600 TEU w stoczni CMJL Nanjing z planowaną dostawą obu jednostek w 2024 roku.
Jeśli chodzi o rynek kupna-sprzedaży jednostek używanych, to w tygodniu 29 nie odnotowano żadnej transakcji dla kontenerowców. W kolejnym 30 tygodniu były to natomiast dwie transakcje na kwotę 60,8 mln USD. W następnym tygodniu numer 31 także nie było żadnych sprzedaży, natomiast w tygodniu 32 było już ich 4 na sumę 55,3 mln USD.
RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO
Na rynku promowym Stena Roro ogłosiła zamówienie w stoczni CMJL Weihai dwóch jednostek ro-pax o pojemności 1,400 pasażerów i długości 195 metrów. Jest to 11 – ta i 12 – ta jednostka z serii „LNG dual fuel”, które zostaną dostarczone w latach 2024 i 2025. Również Stena Roro ogłosiła zamówienie w tej samej stoczni jednostki ro-pax z klasą lodową o pojemności 1,100 pasażerów i długości 203 metrów. Planowana dostawa tego statku ma również nastąpić w 2024 roku.
W kolejnych tygodniach rynek promowy raportował, że Austal Vietnam ogłosił podpisanie umowy na budowę katamaranu pasażerskiego o pojemności 574 osób dla Degages Group z dostawą zaplanowaną na pierwszą połowę 2023 roku.
Pozytywne wieści spłynęły również od polskiego armatora Polskich Linii Oceanicznych S.A., które 26 lipca br. zakupiły drugi bliźniaczy statek ro-ro o nazwie „POL Stella”.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Meyer Werft GmbH & Co. KG – stocznia specjalizująca się w budowie wycieczkowców zdobyła kontrakt na budowę mega luksusowego mega jachtu – statku pasażerskiego. Zamówienie zostało złożone przez Ocean Residences Development. Jednostka będzie mogła przyjąć na swój pokład 1,000 pasażerów, będzie posiadała napęd „LNG – dual fuel” oraz specjalne baterie. Dostawa tego statku jest planowana w 2025 roku.
Radosław Marciniak
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów