• <
nauta_2024

Napęd "LNG dual fuel" w natarciu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-33/2021)

23.08.2021 23:44 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Napęd "LNG dual fuel" w natarciu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-33/2021)

Partnerzy portalu

Napęd "LNG dual fuel" w natarciu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-33/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Pozytywne wieści dla rynku okrętowego w związku z coraz większym zwiększonym zapotrzebowaniem na tonaż, w tym przede wszystkim nowe jednostki o napędzie „LNG dual fuel”. Natomiast na rynku recyklingu okrętowego nadal zastój, pomimo solidnych cen oferowanych za złom okrętowy.

Dobre informacje spływały również od polskich armatorów, którzy raportowali pozyskiwanie nowego tonażu. O tym, co działo się najważniejszego na rynku tonażowym w ostatnich tygodniach w naszym cyklicznym raporcie.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W ostatnich tygodniach po latach zastoju, zaczęto zauważać ożywienie na rynku nowych budów statków wielozadaniowych.

Pozytywna informacja spłynęła między innymi od polsko-chińskiego armatora tonażu statków wielozadaniowych – firmy „Chipolbrok”. 29 lipca położono stępkę pod kolejny statek wielozadaniowy tego armatora, który ma mieć nośność 62 tysięcy ton. Tymczasem zwodowano pierwszy statek z serii czterech takich jednostek – m/v „Tai Xing”. Ma on wejść do eksploatacji już w grudniu 2021 roku.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

Stocznie azjatyckie dalej korzystają z hossy zamówień na nowe jednostki kontenerowe.

Briese Schiffahrts ogłosił realizację zamówienia 2 opcji bezdźwigowych kontenerowców o pojemności 1,800 TEU. Stocznia Huangpu Wenchong ogłosiła zakontraktowanie nieudźwigowionego kontenerowca o pojemności 1,900 TEU dla TS Lines.

W kolejnych tygodniach stocznia GSI Nansha podała informację na temat dwóch zamówień kontenerowców o pojemności 16,000 TEU każdy dla CBM Leasing z przeznaczeniem na czarter dla MSC. Inna stocznia Yangzijang ogłosiła natomiast zakontraktowanie 10 oraz w opcji kolejnych.

5 statków kontenerowych o napędzie „LNG dual fuel” i pojemności 7,000 TEU każdy dla Seaspan Corporation. W tym samym okresie na rynku odnotowano również zamówienie w stoczni Zhoushan Changhong 4 statków i dwóch w opcji o pojemności 5,300 TEU z dostawą w latach 2023 – 2024.

Na początku sierpnia Fujian Mawei ogłosił pozyskanie kontraktu na 6 statków o pojemności 1,100 TEU każdy z TS Lines z planowaną dostawą tychże jednostek w trakcie trwania 2023 r.

W kolejnych dniach na rynku pojawiła się również informacja na temat zamówienia przez Shanghai Zhonggu Logistics dwóch nieudźwigowionych kontenerowców o pojemności 4,600 TEU w stoczni CMJL Nanjing z planowaną dostawą obu jednostek w 2024 roku.

Jeśli chodzi o rynek kupna-sprzedaży jednostek używanych, to w tygodniu 29 nie odnotowano żadnej transakcji dla kontenerowców. W kolejnym 30 tygodniu były to natomiast dwie transakcje na kwotę 60,8 mln USD. W następnym tygodniu numer 31 także nie było żadnych sprzedaży, natomiast w tygodniu 32 było już ich 4 na sumę 55,3 mln USD.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

Na rynku promowym Stena Roro ogłosiła zamówienie w stoczni CMJL Weihai dwóch jednostek ro-pax o pojemności 1,400 pasażerów i długości 195 metrów. Jest to 11 – ta i 12 – ta jednostka z serii „LNG dual fuel”, które zostaną dostarczone w latach 2024 i 2025. Również Stena Roro ogłosiła zamówienie w tej samej stoczni jednostki ro-pax z klasą lodową o pojemności 1,100 pasażerów i długości 203 metrów. Planowana dostawa tego statku ma również nastąpić w 2024 roku.

W kolejnych tygodniach rynek promowy raportował, że Austal Vietnam ogłosił podpisanie umowy na budowę katamaranu pasażerskiego o pojemności 574 osób dla Degages Group z dostawą zaplanowaną na pierwszą połowę 2023 roku.

Pozytywne wieści spłynęły również od polskiego armatora Polskich Linii Oceanicznych S.A., które 26 lipca br. zakupiły drugi bliźniaczy statek ro-ro o nazwie „POL Stella”.

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Meyer Werft GmbH & Co. KG – stocznia specjalizująca się w budowie wycieczkowców zdobyła kontrakt na budowę mega luksusowego mega jachtu – statku pasażerskiego. Zamówienie zostało złożone przez Ocean Residences Development. Jednostka będzie mogła przyjąć na swój pokład 1,000 pasażerów, będzie posiadała napęd „LNG – dual fuel” oraz specjalne baterie. Dostawa tego statku jest planowana w 2025 roku.

Radosław Marciniak

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.