• <
nauta_2024

Dobre wieści dla rynku okrętowego. Analiza rynku tonażowego (tydzień 27-31/2021)

13.08.2021 11:34 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dobre wieści dla rynku okrętowego. Analiza rynku tonażowego (tydzień 27-31/2021)

Partnerzy portalu

Dobre wieści dla rynku okrętowego. Analiza rynku tonażowego (tydzień 27-31/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Dobre informacje spływały z rynków tonażowych, tj. zarówno ze stoczni produkcyjnych jak i rynków wtórnych. Wartości jednostek zarówno nowych jak i używanych przez kolejne tygodnie dynamicznie wzrastały. Z kolei na rynku recyklingu okrętowego od wielu miesięcy obserwuje się dalszy zastój, ale również wzrost oferowanych cen.

Rynek masowców

Nieco ożywienia w złożonych nowych zamówieniach dotarło na rynek masowców, gdzie kontraktowano w stoczniach chińskich na przykład jednostki klasy Capesize, ale również statki mniejszej wielkości.

Dla przykładu rynek stoczniowy raportował następujące spektakularne nowe zamówienia:

- Aston Enterprise zamówił dwie jednostki 82 tys. ton nośności każda klasy Kamsarmax w stoczni Chengxi Shipyard. Planowana dostawa tych statków ma nastąpić w latach 2023 – 2024;

- w Japonii stocznia Nihon Shipyard ogłosiła zamówienie dwóch jednostek klasy Newcastlemax o nośności 210 tys. ton i napędzie LNG „dual fuel” przez dwóch różnych armatorów japońskich, ale pod ten sam kontrakt gestora ładunków. Zamówień na nowe jednostki masowe było  zresztą więcej.

Na rynku jednostek używanych w ostatnich tygodniach obserwowano również wiele aktywności we wszystkich klasach masowców. W skali całości dotychczasowej części roku ilość dokonywanych transakcji jest naprawdę imponująca. Średnia ilość transakacji jest większa o 20-30% niż rok wcześniej. 

W samym tygodniu 27 dokonano transakcji kupna – sprzedaży aż 12 masowców na kwotę około 221 mln USD. W kolejnym tygodniu, tj. 28 sprzedano już mniej, bo 6 masowców o wartości prawie 142 mln USD. W następnym tygodniu 29 było natomiast 6 transakcji na kwotę 100,5 mln USD. W tygodniu 30 – 3 transakcje na kwotę prawie 46 mln USD. 

Ostatnie tygodnie to również dalsze wzrost cen jednostek masowych. Na koniec lipca w skali roku ich  średnie wartości były większe od 0,4% do nawet 9%.

Rynek gazowców

Na dzień 23 lipca br. odnotowano złożonych zamówień na 126 nowych jednostek LNG.  

W tygodniu 27 stocznia Samsung poinformowała o zamówieniu na 3 statki do transportu LNG o pojemności 180 tys. m3. 

W tym samym tygodniu rosyjski armator Sovcomflot zadeklarował opcję na dwie dalsze jednostki z zamówionej wcześniej serii transportowców LNG o wielkości 174 tys. m3 w stoczni Hyundai Samho. Jednostki te mają być również dostarczone do armatora w latach 2023 i 2024. Inna ze stoczni, tj. Hudong Zhonghua ogłosiła, iż CSSC Leasing zadeklarował opcję na dodatkową, trzecią jednostkę LNG o pojemności 174 tys. m3, która miałaby być dostarczona w 2024 roku. 

W kolejnym tygodniu 29 różnorodne źródła rynkowe informowały o zakontraktowaniu kilku nowych budów gazowców pod czarter dla Shell’a. Mniej więcej w tym samym czasie Pan Ocean ogłosił zamówienie dwóch gazowców o pojemności 174 tys. m3 w stoczni Hyundai. Dostawa obu jednostek ma mieć miejsce w czwartym kwartale 2024 roku. Ta sama stocznia otrzymała również zamówienie na 2 gazowce o pojemności  174 tys. m3 każdy z planowaną datą dostawy przypadającą na pierwszą połowę 2025 r. dla pierwszej jednostki i w trzecim kwartale tego roku dla drugiej jednostki. 

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Obiecująca kontynuacja aktywizacji rynku czarterów i kontraktów powoduje również ruch w kupnie i sprzedaży używanych jednostek wsparcia offshore. O takich transakcjach informował między innymi na początku sierpnia norweski Solstad, który sprzedał kolejny swój AHTS o nazwie „Normand Progress” w szacowanej cenie transakcyjnej około 3,2 mln USD. 

W tygodniu 27 nie zaobserwowano żadnej transakcji na rynku secondhand’ów, natomiast w tygodniu 28 było już ich 2 na wartość około 3,5 mln USD. W tygodniu 29 rynek nie raportował żadnej z transakcji, natomiast w tygodniu 30 i 31 na łączną kwotę 3,4 mln USD.

Rynek tankowców

W tygodniu 28 na rynku pojawiła się informacja, iż nieznany opinii publicznej armator zamówił dwa tankowce o nośności 50 tys. ton każda. Pomimo niewielkiej aktywności w zakresie nowych budów w tym segmencie, ceny statków również wzrastają.

W tygodniu 27 dokonano sprzedaży 4 używanych tankowców o wartości ponad 156 mln USD. W tygodniu 28 dokonano transakcji na sprzedaż 3 tankowców o wartości 63,5 mln USD. W kolejnym z tygodni (29) zmieniło właścicieli 5 tankowców na sumę 65,8 mln USD. W tygodniu 30 – 2 statki o wartości 49,1 mln USD. 

Radosław Marciniak

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.