Dobre informacje spływały z rynków tonażowych, tj. zarówno ze stoczni produkcyjnych jak i rynków wtórnych. Wartości jednostek zarówno nowych jak i używanych przez kolejne tygodnie dynamicznie wzrastały. Z kolei na rynku recyklingu okrętowego od wielu miesięcy obserwuje się dalszy zastój, ale również wzrost oferowanych cen.
Rynek masowców
Nieco ożywienia w złożonych nowych zamówieniach dotarło na rynek masowców, gdzie kontraktowano w stoczniach chińskich na przykład jednostki klasy Capesize, ale również statki mniejszej wielkości.
Dla przykładu rynek stoczniowy raportował następujące spektakularne nowe zamówienia:
- Aston Enterprise zamówił dwie jednostki 82 tys. ton nośności każda klasy Kamsarmax w stoczni Chengxi Shipyard. Planowana dostawa tych statków ma nastąpić w latach 2023 – 2024;
- w Japonii stocznia Nihon Shipyard ogłosiła zamówienie dwóch jednostek klasy Newcastlemax o nośności 210 tys. ton i napędzie LNG „dual fuel” przez dwóch różnych armatorów japońskich, ale pod ten sam kontrakt gestora ładunków. Zamówień na nowe jednostki masowe było zresztą więcej.
Na rynku jednostek używanych w ostatnich tygodniach obserwowano również wiele aktywności we wszystkich klasach masowców. W skali całości dotychczasowej części roku ilość dokonywanych transakcji jest naprawdę imponująca. Średnia ilość transakacji jest większa o 20-30% niż rok wcześniej.
W samym tygodniu 27 dokonano transakcji kupna – sprzedaży aż 12 masowców na kwotę około 221 mln USD. W kolejnym tygodniu, tj. 28 sprzedano już mniej, bo 6 masowców o wartości prawie 142 mln USD. W następnym tygodniu 29 było natomiast 6 transakcji na kwotę 100,5 mln USD. W tygodniu 30 – 3 transakcje na kwotę prawie 46 mln USD.
Ostatnie tygodnie to również dalsze wzrost cen jednostek masowych. Na koniec lipca w skali roku ich średnie wartości były większe od 0,4% do nawet 9%.
Rynek gazowców
Na dzień 23 lipca br. odnotowano złożonych zamówień na 126 nowych jednostek LNG.
W tygodniu 27 stocznia Samsung poinformowała o zamówieniu na 3 statki do transportu LNG o pojemności 180 tys. m3.
W tym samym tygodniu rosyjski armator Sovcomflot zadeklarował opcję na dwie dalsze jednostki z zamówionej wcześniej serii transportowców LNG o wielkości 174 tys. m3 w stoczni Hyundai Samho. Jednostki te mają być również dostarczone do armatora w latach 2023 i 2024. Inna ze stoczni, tj. Hudong Zhonghua ogłosiła, iż CSSC Leasing zadeklarował opcję na dodatkową, trzecią jednostkę LNG o pojemności 174 tys. m3, która miałaby być dostarczona w 2024 roku.
W kolejnym tygodniu 29 różnorodne źródła rynkowe informowały o zakontraktowaniu kilku nowych budów gazowców pod czarter dla Shell’a. Mniej więcej w tym samym czasie Pan Ocean ogłosił zamówienie dwóch gazowców o pojemności 174 tys. m3 w stoczni Hyundai. Dostawa obu jednostek ma mieć miejsce w czwartym kwartale 2024 roku. Ta sama stocznia otrzymała również zamówienie na 2 gazowce o pojemności 174 tys. m3 każdy z planowaną datą dostawy przypadającą na pierwszą połowę 2025 r. dla pierwszej jednostki i w trzecim kwartale tego roku dla drugiej jednostki.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Obiecująca kontynuacja aktywizacji rynku czarterów i kontraktów powoduje również ruch w kupnie i sprzedaży używanych jednostek wsparcia offshore. O takich transakcjach informował między innymi na początku sierpnia norweski Solstad, który sprzedał kolejny swój AHTS o nazwie „Normand Progress” w szacowanej cenie transakcyjnej około 3,2 mln USD.
W tygodniu 27 nie zaobserwowano żadnej transakcji na rynku secondhand’ów, natomiast w tygodniu 28 było już ich 2 na wartość około 3,5 mln USD. W tygodniu 29 rynek nie raportował żadnej z transakcji, natomiast w tygodniu 30 i 31 na łączną kwotę 3,4 mln USD.
Rynek tankowców
W tygodniu 28 na rynku pojawiła się informacja, iż nieznany opinii publicznej armator zamówił dwa tankowce o nośności 50 tys. ton każda. Pomimo niewielkiej aktywności w zakresie nowych budów w tym segmencie, ceny statków również wzrastają.
W tygodniu 27 dokonano sprzedaży 4 używanych tankowców o wartości ponad 156 mln USD. W tygodniu 28 dokonano transakcji na sprzedaż 3 tankowców o wartości 63,5 mln USD. W kolejnym z tygodni (29) zmieniło właścicieli 5 tankowców na sumę 65,8 mln USD. W tygodniu 30 – 2 statki o wartości 49,1 mln USD.
Radosław Marciniak
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów