• <
KONGSBERG_2023

Coraz lepszy czas dla tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2021)

22.07.2021 09:40 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Coraz lepszy czas dla tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2021)

Partnerzy portalu

Coraz lepszy czas dla tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25-28/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Aktywność w zakresie nowych budów, transakcji kupna – sprzedaży statków używanych cały czas wzrasta. Świadczą o tym dane nie tyle ostatnich tygodni, co dotychczasowej części bieżącego roku. Na rynku recyklingu okrętowego również brakuje statków, które z kolei można by było wysłać na złom. Stąd też ceny oferowane przez zakłady złomowe, czy też tzw. cash buyer’ów osiągają wysokie wartości, zbliżając się do poziomów USD 600 za tonę statku pustego. Jak do tej pory w tym roku na złom wysłano nieco ponad 80 jednostek o łącznym tonażu około 6 mln ton.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Flota jednostek wielozadaniowych coraz bardziej starzeje się. Tymczasem poziom zamówień nowych jednostek jest na historycznie niskim poziomie. Z drugiej strony nadchodzące nowe wymagania prawne i środowiskowe będą generowały przymus inwestowania przez armatorów w nowy tonaż. Analitycy przewidują, że efekty tych potrzeb będą widoczne na rynku już w następnych miesiącach. Aktualnie w zamówieniu pozostaje około 40 drobnicowców wielozadaniowych.

Tymczasem wyniki w zakresie dostaw nowych jednostek są co najmniej skromne. W ostatnich tygodniach dostarczono na przykład 1 jednostkę klasy MPP / Heavy Lift o nazwie „UHL Fierce” o nośności 13,000 DWT. Statek został dostarczony dla CSSC Shpg Leasing przez stocznię Hudong Zhonghua pod numerem budowy NB009-6.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W stoczniach produkcyjnych – szczególnie tych azjatyckich -  kontraktowano ostatnio przede wszystkim statki kontenerowe. Okresy dostaw przypadają na lata 2023 – 2024 a głównymi zamawiającymi były: HMM, Seaspan Corporation, Wan Hai Lines, ale też Hapag – Lloyd (zamówienie 6 jednostek o pojemności 23 tys. TEU każda w stoczni Daewoo – jest to najprawdopodobniej potwierdzenie opcji wcześniejszego zamówienia tego armatora na 12 jednostek o napędzie dual-fuel z wykorzystaniem LNG). Ze względu na boom w zamówieniach nowych jednostek ich ceny cały czas wzrastają. Trend dla ostatnich trzech miesięcy to 8 - 9 % zmiany na plus. W zamówieniu od początku roku pozostaje już ponad 300 kontenerowców.

Na rynku dostarczono również w ostatnich tygodniach kilka pojemnikowców.

Transakcji kupna – sprzedaży używanych kontenerowców nie było dużo ze względu na to, że są one aktualnie potrzebne na bardzo wzrastającym rynku przewozów. Jednakże jakakolwiek sprzedaż statku kontenerowego wiązała się przede wszystkim z osiągnięciem zysku ze względu na znaczne wzrosty wartości tego typu jednostek.

W trendzie okresu trzech ostatnich miesięcy średni wzrost cen używanych statków kontenerowych o średniej wieku około 10 lat osiągnął aż 43%. Najbardziej zyskały jednostki o pojemnościach od 2,750 TEU do 4,500 TEU, bo aż 60 -61%.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

W zamówieniu w stoczniach pozostaje prawie 20 jednostek ro-ro. Trend w zakresie zamówień nowych jednostek liczony rok do roku wynosi 190 %.

W okresie ostatnich trzech miesięcy wartości jednostek ro-ro o średniej wieku 10 lat oraz długości linii ładunkowej od 2,000 do 4,000 metrów były stabilne i nieznacznie ale wzrastały na poziomie 1 - 2%.  

RYNEK WYCIECZKOWCÓW 

Kolejne najmniej konkurencyjne i leciwe wycieczkowce wysłane są na złom. Co prawda rynek nie raportował żadnych nowych kontraktów na budowy jednakże dotychczas opóźnione projekty są właśnie na ukończeniu. Przykładem jest nowy statek AIDAcomsa, który jak to ogłosiła niemiecka stocznia Meyer Werft GmbH & Co. KG opuściła właśnie dopiero co halę montażową.

W czerwcu media poinformowały również, że polska stocznia Crist S.A. rozpoczęła palenie blach pod nowoczesny i ekskluzywny statek wycieczkowy. Crist zbuduje sekcje kadłuba jednostki, które zostaną przetransportowane na późniejszym etapie produkcji do stoczni w Helsinkach celem całkowitego wykończenia statku. Finalnym odbiorcom statku ma być armator Swan Hellenic.

W portfelu zamówień w stoczniach produkcyjnych pozostaje 14 statków pasażerskich i wycieczkowych. Dynamika jest jednak nadal malejąca. Trend liczony w stosunku rok do roku wynosi minus 7 %.


Radosław Marciniak



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.