• <
bulk_cargo_port_szczecin

Popyt na tonaż rośnie. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2021)

28.06.2021 15:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Popyt na tonaż rośnie. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2021)

Partnerzy portalu

Popyt na tonaż rośnie. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Dzięki polepszającym się już od kilku miesięcy warunkom frachtowym zainteresowanie statkami zarówno nowymi jak i używanymi nadal rośnie. Towarzyszy temu również wzrost ich cen. 

W okresie 3 – miesięcznym wzrost wartości dla kontenerowców sięga nawet około 30%. Na rynku recyklingu okrętowego, pomimo mocnych wzrostów cen płaconych za złom jak na razie nadal mała aktywność. Jak przewidują analitycy ceny oferowane przez stocznie złomowe i tzw. cash buyer’ów skupujących stare statki mogą osiągnąć już niebawem 600 USD za tonę statku pustego (600 USD / LDT).

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Rynek tonażowy statków wielozadaniowych pomimo coraz lepszych parametrów frachtowych wykazuje się nadal dużą dozą rezerwy w stosunku do tego, co się dzieje. Do tej pory armatorzy ze względu na wieloletni zastój i niepewność byli bardzo ostrożni w inwestowaniu w ten segment jednostek. Trend ten jak na razie nie zmienił się zbyt mocno. Aktualna roczna dynamika dotycząca nowych zamówień jest nadal ujemna i wynosi „-11%”. W portfelu stoczni jest obecnie zaledwie około 30 drobnicowców wielozadaniowych. Analitycy rynku przewidują jednak, że ten stan rzeczy w najbliższych miesiącach może się zmienić. Sygnałem do tego jest oprócz wzrastającego i rozwijającego się międzynarodowego rynku produkcji i wymiany handlowej również brak widocznej ilości złomowań statków wielozadaniowych. 

Pierwszymi sygnałami rozruchu rynku może być zamówienie w ostatnich tygodniach w rosyjskiej stoczni Krasnoje Sormovo 11 statków wielozadaniowych o nośności 8,100 ton każdy przez JSC state Transport Company. Dostawy planowane są na 2022 rok.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

Zainteresowanie statkami kontenerowymi jest nadal bardzo wysokie, co jest widoczne zarówno na rynku statków używanych jak i nowych budów. W porównaniu rok do roku dynamika zamówień nowych kontenerowców wynosi nieco ponad 400%! W chwili obecnej zakontraktowanych jest około 250 kontenerowców. Dla przykładu stocznia Wanhai otrzymała zamówienia na 4 jednostki o pojemności 13,100 TEU. Stocznia Hudong Zhonghua otrzymała natomiast zamówienia na 2 statki o pojemności aż 24,000 TEU każdy. Zamówienie złożył Ever Green a dostawa ma nastąpić w 2024 roku. Również stocznia Shanhghai Waigaoqiao otrzymała zamówienie na 4 kontenerowce o pojemności 7,000 TEU każdy z dostawą w 2024 roku od TS Lines. Z kolei stocznia Hyundai Mipo zakontraktowała 2 jednostki o pojemności 2,800 TEU dla armatora Tsakos z terminem dostawy w 2023 roku. W stoczni Dae Sun Shipbuilding zakontraktowano natomiast 8 plus 2 w opcji małych pojemnikowców o wielkości 1,023 TEU każdy z planowaną dostawą również w 2023 roku. Poza tym na rynku było również jeszcze kilka innych transakcji nowych zamówień na jednostki około 2,5 tys. TEU. Kontrakty pozyskiwały stocznie dalekowschodnie.

Taki trend ma też odbicie w ich cenach, które zauważalnie wzrastają. W ostatnich trzech miesiącach ceny nowych kontenerowców w zależności od ich parametrów wzrosły od kilku do nawet kilkunastu procent.

Na rynku statków używanych ze względu na dobry rynek frachtowy i czarterowy nie ma zbyt wielu transakcji. Z kolei taki stan rzeczy podpowiada armatorom, czarterującym tonaż, aby go starać się wykupywać, co ma większe podstawy sensu ekonomicznego niż dzierżawa. Według większości analityków taki właśnie trend ma być utrzymany w drugiej połowie roku.

Z kolei na rynku złomowania statków kontenerowych w ostatnich tygodniach miała miejsce znikoma aktywność.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

Stopniowo polepszające się warunki frachtowe nie mają jeszcze najbardziej pozytywnego wpływu na ceny statków ro-ro. W ujęciu trendu 3 – miesięcznego ich średnia wartość nawet spadła o 1%. Niemniej jednak popyt na promy i statki ro-ro powinien stopniowo rosnąć. Szczególnie chodzi o nowe inwestycje w nowoczesny tonaż o ekologicznych napędach. Ostatnie tygodnie i miesiące to seria informacji o kolejnych nowych zamówieniach tego typu jednostek w stoczniach. 

Jak raportował rynek stoczniowy przykładowo stocznia Tersan Shipyard otrzymała zamówienie na dwa promy elektryczne od armatora norweskiego Fjord1. Planowana dostawa ma nastąpić w 2023 roku.

Na rynku recyklingu okrętowego były widoczne pojedyncze złomowania statków ro-ro. 

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Pomimo większego optymizmu i częściowej reaktywacji rynku przewozów wycieczkowych, na rynku nowych budów panuje zastój.


Radosław Marciniak


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.