• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Statki przyszłości właśnie nadchodzą. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2021)

19.05.2021 20:42 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Statki przyszłości właśnie nadchodzą. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2021)

Partnerzy portalu

Statki przyszłości właśnie nadchodzą. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Finnlines

Aktualny globalny poziom zamówień nowych statków sięga aktualnie około 167,2 mln DWT. Jak do tej pory w 2021 roku zawarto kontrakty na budowę jednostek o wielkości około 28,7 mln DWT.

Tak więc rynek nowych budów napędza się. Szczególnie widać to w segmencie kontenerowców. Spory ruch jest również zauważalny na rynku transakcji jednostek używanych. W samym tylko kwietniu właścicieli zmieniło aż 188 jednostek, co jest 453 proc. więcej niż w kwietniu rok wcześniej, ale już o 10 proc. mniej niż w tym roku miesiąc wcześniej. Natomiast okrętowy recykling jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany. Dzieje się tak za sprawą niepokojących informacji z rynku lidera w dziedzinie złomowania, tj. Indii. Szczególnie niebezpieczna sytuacja ma miejsce właśnie tam. Tlen z zakładów złomowych trafia do medycznego wykorzystania w ramach walki z zakażeniami wirusem SARS Covid – 19. Lepsza sytuacja jest w Pakistanie i Bangladeszu, które starają się w bardzo agresywny sposób pozyskać tonaż do złomowania, jednakże pojawiających się jednostek pomimo dobrych cen oferowanych za złom jest relatywnie niewiele.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W kwietniu tego roku doszło do transakcji sprzedaży 5 jednostek wielozadaniowych o DWT 66,491 i wartości ponad 19 mln USD. Było to o 17 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i aż 400 proc. więcej niż w kwietniu w roku 2020.

Sprzedano też 5 jednostek na złom o wielkości 42,184 DWT.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

Ostatnie tygodnie i miesiące to kontynuacja wzrostowego trendu ilości zamówień nowych jednostek kontenerowych. Około 30 proc. ze statków będących aktualnie w zamówieniu to kontenerowce o pojemności co najmniej 15,000 TEU. Ze względu na coraz bardziej ograniczoną dostępność mocy produkcyjnych stoczni, dostawy nowych pojemnikowców będą już w większości możliwe dopiero w 2024 roku lub nawet dopiero w 2025 r.

Głównym zamawiającym na rynkach azjatyckich okazał się francuski potentat firma CMA CGM, która podpisała umowy na 22 jednostki: 6 x 13,000 TEU, 6 x 15,000 TEU oraz 10 x 5,500 TEU. Wszystkie z tych jednostek mają być dostarczone przez stocznie w latach 2023 – 2024 i posiadać bardziej ekologiczny napęd LNG

Wśród nowych złożonych zamówień znalazły się też między innymi kontrakty stoczni Yanzijiang z Sinotrans na 2 kontenerowce 2,400 TEU z dostawą spodziewaną w trzecim kwartale 2023 roku. Również i Sinotrans złożył zamówienia w stoczni CMJL Nanjing na dwa kontenerowce o pojemności 1,100 TEU każdy z dostawą w 2023 roku. Także niemiecki Briese Schiffahrts złożył zamówienia na 4 nieudźwigowione jednostki o pojemności 1,900 TEU każda w stoczni Huangpu Wenchong z przewidywaną dostawą w 2023 roku.  Odnotowano też inne zamówienia inwestora Sea Consortium na 4 oraz w opcji również 4 kontenerowce o pojemności 7,000 TEU z dostawami w latach 2023 – 2024. W ostatnich dniach odnotowano też zamówienie Asiatic Lloyd w stoczni Dalian Shipbuilding na dwie jednostki 7,100 TEU plus dwie w opcji. Dostawa tych jednostek ma nastąpić w 2023 roku i opcje w 2024 roku. Mniej więcej w tym samym czasie odnotowano zamówienie Cyprus Green World na jednostki feederowe, które miały być wybudowane w Huangpu Wenchong Shipyard (2 x 2,700 TEU + dwie jednostki w opcji oraz dwa uprawomocnione zamówienia na jednostki o pojemności 1,900 TEU również z opcją na dwa dodatkowe statki. Wszystkie z uprawomocnionych zamówień planuje się przekazać w 2023 roku.

Ciekawą informacją, jaka pojawiła się w mediach było to, że armator MSC chce zmodernizować już zamówionych niemal 40 jednostek kontenerowych, które miały być dostarczone w latach 2022 – 2024. Chodzi oczywiście o zmianę napędu z konwencjonalnego na LNG.

Jeśli chodzi o rynek jednostek używanych to w tygodniu 16 nie odnotowano żadnego zakupu, ale za to w 17 transakcji było już 7 i to na kwotę 340,8 mln USD. Z kolei w kolejnym tygodniu 18 były to 3 transakcje na kwotę 239,5 mln USD.

Z kolei na rynku złomowań kontenerowców ze względu na duże zapotrzebowanie na tego typu jednostki oraz podobnie jak w innych segmentach sytuację pandemiczną w krajach przodujących w dziedzinie utylizacji statków nie było praktycznie w ogóle żadnej aktywności.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

 Na rynku nowych budów odnotowano zamówienie przez Jinchon Ferry promu pasażersko – samochodowego o pojemności 1,345 osób. Zamówienie będzie realizowane przez stocznię Huanghai Shipbuilding a dostawa planowana jest na drugą połowę 2023 roku.

Tymczasem 12 maja w stoczni Nanjing Jinling w Chinach położono stępkę pod drugi z trzech nowoczesnych statków ro-ro o napędzie hybrydowym dla Finnlines. „Finneco II”, bo tak ma nazywać się ten statek jest częścią programu inwestycyjnego przedsiębiorstwa opiewającego na kwotę 500 milionów EUR. Pierwsza z jednostek ma rozpocząć eksploatację już na przełomie roku, natomiast „Finneco II” i „Finneco III” będą dostarczone w 2022 roku.

Nie odnotowano żadnych transakcji na rynku „secondhandów”.

W kwietniu odnotowano złomowanie zaledwie 1 jednostki ro-ro o DWT 19,265.

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Na rynku nie odnotowano żadnych nowych zamówień statków wycieczkowych. W ostatnich tygodniach nie było też żadnych transakcji na tzw. rynku statków z drugiej ręki.


Radosław Marciniak


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.