Zabezpieczenie praw pracowniczych marynarzy w sytuacji ataku piratów lub zbrojnej napaści na statek to główny cel projektu zmiany ustawy o pracy na morzu, którym we wtorek ma się zająć rząd.
Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ma na celu wprowadzenie do polskich regulacji poprawek do Konwencji o pracy na morzu (Konwencja MLC) z 2018 r. Poprawki te zapewniają ciągłość marynarskiej umowy o pracę podczas uwięzienia marynarza na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statek, niezależnie od tego, czy upłynął okres, na jaki umowa była zawarta lub czy strona umowy powiadomiła o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu.
Poprawki zapewniają też ciągłość wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę w przypadku, gdy marynarz jest uwięziony, aż do czasu jego uwolnienia i repatriacji, lub do daty śmierci podczas uwięzienia.
W projekcie proponuje się rozszerzenie prawa do bezpłatnej repatriacji marynarzy przetrzymywanych na statku na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statek. Proponuje się, by prawo do repatriacji takich marynarzy nie wygasało, jeśli marynarze nie upomną się o nie w rozsądnym czasie.
Proponuje się też, by rozliczenie czasu pracy na statku dokonywane było w okresie nieprzekraczającym jednego miesiąca, w miejsce aktualnie obowiązującego 6-miesięcznego okresu rozliczeniowego.
Dodatkowo projekt zawiera szereg przepisów precyzujących w obszarach świadectw pracy oraz książeczek żeglarskich.
Koniec operacji "Open Spirit 24" na Bałtyku. Siły morskie państw NATO zneutralizowały niebezpieczne pozostałości wojenne
Tragiczny finał poszukiwań żołnierza sił specjalnych. Służby odnalazły ciało
Po miesiącu przerwy z Cypru wyruszył okręt Royal Navy z pomocą humanitarną do Strefy Gazy
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman