• <

Wynik wyszukiwania - "prawo morskie" - Wiadomości

Załoga porwanego przez Iran kontenerowca ma zostać uwolniona

24 członków załogi przejętego przez Iran kontenerowca MSC Aries ma wkrótce odzyskać wolność. Iran przymierza się do ich zwolnienia i ekstradycji.
29.04.2024

Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce

Singapur, a za nim Rotterdam, Londyn, Szanghaj i Oslo, to wiodące miasta morskie, wynika z badań przeprowadzonych przez DNV i Menon Economics. Raport „Leading Maritime Cities” (LMC). Kilka nowych miast znalazło się w tym roku w pierwszej pięćdziesiątce: Shenzhen, Madryt, Gdańsk, Dżudda i Neapol, zajmując odpowiednio 23., 29., 39., 43. i 45. miejsce. Dla Gdańska to sukces, znaleźć się w tak prestiżowym gronie.
22.04.2024

Ministrowie obrony USA i Chin rozmawiali po raz pierwszy od ponad roku, m.in. o sytuacji na Morzu Południowochińskim

Minister obrony USA Lloyd Austin rozmawiał we wtorek przez łącze wideo ze swoim chińskim odpowiednikiem Dong Junem, m.in. na temat Tajwanu, Ukrainy oraz sytuacji na Morzu Południowochińskim – poinformował Pentagon. Był to pierwszy kontakt szefów resortów obrony obu krajów od ponad roku.
17.04.2024

MSZ Iranu: statek MSC Aries został przejęty, ponieważ złamał prawo morskie

Irańskie władze podały w poniedziałek, że pływający pod portugalską banderą kontenerowiec MSC Aries został przejęty przez Iran w cieśninie Ormuz za "naruszenie prawa morskiego". Według ministerstwa spraw zagranicznych w Teheranie statek jest powiązany z Izraelem.
15.04.2024

Prezydent Erdogan po spotkaniu z greckim premierem: zmienimy Morze Egejskie w morze pokoju

Turcja chce zamienić Morze Egejskie w morze pokoju i przyjaźni; nie ma między nami problemów, których nie dałoby się rozwiązać - powiedział w czwartek podczas wspólnej konferencji z greckim premierem Kyriakosem Mitsotakisem, turecki prezydent Recep Tayyip Erdogan.
08.12.2023

Czarter na podróż – „Supersession clauses”

W umowach czarteru na podróż, spotyka się nieraz klauzule umowne, o następującym brzmieniu: „This contract shall be completed and superseded by the signing of bills of lading in the form customary for such voyages for (…) cargos, which bills of lading shall contain the following clauses (…)”.
04.08.2023

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

Unia Europejska przyjęła nowe przepisy o dekarbonizacji sektora morskiego

Większa ilość odnawialnych i niskoemisyjnych paliw pozwoli unijnemu sektorowi morskiemu zmniejszyć ślad węglowy – ma to zapewnić przyjęte przez Unię Europejską rozporządzenie o tzw. inicjatywie FuelEU Maritime.
26.07.2023

"The Shagang Giant" (2022) – miejsce dostawy statku według MOA

Umowa sprzedaży statku, wskazuje, między innymi, miejsce dostawy („place of delivery”), do którego statek musi dopłynąć, aby transakcja kupna-sprzedaży mogła zostać zrealizowana. A co w sytuacjach, w których pomiędzy zawarciem umowy a datą, w której ma nastąpić sprzedaż, nastąpiła zmiana okoliczności, uniemożliwiająca dotarcie statku do umownego miejsca? Niektóre umowy, przewidują, na taką okoliczność, odrębne postanowienia umowne. Ale nawet one nie zawsze pozwalają na rozwiązanie wszystkich trudności i wątpliwości praktycznych.
20.07.2023

Nowy sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej wybrany

Jak donosi agencja ONZ ds. żeglugi, rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (The International Maritime Organization's Council, IMO) wybrała Arsenio Antonio Domingueza Velasco z Panamy na stanowisko sekretarza generalnego.
18.07.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Część I)

W umowach czarteru na czas, dwa typy postanowień mają fundamentalne znaczenie dla stron umowy, armatora i czarterującego. Z jednej strony są to klauzule regulujące szczegółowe warunki płatności opłaty czarterowej (hire), z drugiej zaś okoliczności faktyczne i prawnie, które zwalniają czarterującego z obowiązku płacenia armatorowi opłaty czarterowej.
19.06.2023

„NIE” dla ochrony polskiej morskiej energetyki wiatrowej

W niniejszym artykule zostanie przeanalizowana nowelizacja ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, która według przekazów medialnych, ma rzekomo być odpowiedzią decydentów na liczne zarzuty dotyczące pozostawienia morskich farm wiatrowych na polskich obszarach morskich bez odpowiedniej ochrony na wszelkie akty terrorystyczne lub sabotaże.
13.06.2023

Ryzyko kolizji na morzu – klasyczny „Peril of the seas”

Mimo że dzisiejsze urządzenia nawigacyjne są zaawansowane technologicznie, nadal spotykamy się z kolizjami statków na morzu. Tego typu zdarzenia obejmują zwykle wypadek lub uszkodzenie statku lub jego ładunku w czasie transportu, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska.
13.06.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część II

W pierwszej części naszego opracowania Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I, omówiliśmy założenia klubowej polisy ubezpieczeniowej, określanej jako („M II Policies”) – umowa ubezpieczenia interesów wierzyciela hipotecznego („Mortgage Interest Insurance Policy”).
22.05.2023

Polska oficjalnym kandydatem do Rady IMO na lata 2024-2025

W londyńskiej siedzibie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) promowała się delegacja Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. W trakcie trwania sesji NCSR (Navigation, Communication and Search and Rescue) podczas promocji potencjału naukowego oraz dydaktycznego polskich uczelni morskich odbyło się także zgłoszenie polskiej kandydatury do Rady IMO.
16.05.2023

Premier Grecji: Turcja może tylko zyskać na zbliżeniu z Grecją, Europą i Zachodem

Grecki premier Kyriakos Micotakis powiedział w niedzielę, dzień wyborów prezydenckich i parlamentarnych w Turcji, że kraj ten może tylko zyskać na zbliżeniu z Grecją, Europą i Zachodem. Ateny obserwują bacznie to głosowanie ze względu na poważne napięcia w relacjach z Ankarą – podaje AFP.
14.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Imperium kontratakuje! Flota cieni z rosyjską ropą na morzach i oceanach

Mimo nałożonych przez Unię Europejską, G-7 oraz Australię sankcji na handel rosyjską ropą, ten trwa w najlepsze. Transport rosyjskiej ropy drogą morską odbywa się za sprawą „floty cieni”, czyli starszych tankowców o niejasnej strukturze własnościowej oraz powiązaniach biznesowych.
04.04.2023

Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej

Nowy prawnie wiążący międzynarodowy instrument dotyczący ochrony i zrównoważonego użytkowania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach poza jurysdykcją krajową, znany jako "BBNJ" został uzgodniony 4 marca, po zakończeniu piątej rundy negocjacji traktatu w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, w Stanach Zjednoczonych.
15.03.2023

Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia (Część II)

W części I Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia rozpoczęliśmy rozważania dotyczące różnych rozwiązań, przyjętych w umowach czarteru na podróż, związanych z delimitacją praw, obowiązków i odpowiedzialnością odnoszącą się do szeroko pojętych czynności za/wyładunkowych pomiędzy stronami umowy - armatorem/przewoźnikiem a czarterującym/frachtującym.
10.02.2023

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.
03.02.2023

Konosament – umowne wyłączenie obowiązku wydania ładunku na podstawie konosamentu

Strony konosamentowej umowy frachtowej (tj. umowy przewozu ładunku morzem na podstawie konosamentu), przewoźnik i frachtujący/legitymowany posiadacz konosamentu, podejmują czasem próbę wprowadzenia do warunków konosamentowych, postanowienia, zgodnie z którym, przewoźnik może być zwolniony z odpowiedzialności odszkodowawczej, nawet w przypadku wydania ładunku bez konosamentu. Czy tego typu postanowienia umowne są skuteczne prawnie w świetle prawa angielskiego?
29.01.2023

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

W Australii zatrzymano statek dostawczy pod zarzutem niewypłaconych wynagrodzeń i łamanie praw pracowniczych

Australijskie władze zatrzymały na nabrzeżu Kooragang 10 masowiec Costanza pod zarzutem traktowania załogi w sposób niezgodny z prawem. Śledztwo wykazało szereg przypadków łamania przepisów dotyczących praw pracowniczych osób zatrudnionych w branży morskiej.
13.11.2022

Władze zezwoliły 144 migrantom zejść z pokładu Humanity 1 na ląd na Sycylii [AKTUALIZACJA]

Dwa niemieckie statki z prawie 300 uratowanymi z morza osobami na pokładzie oczekiwały w sobotę na możliwość zejścia migrantów na ląd; rząd Włoch pozwolił na wysadzenie na kontynent jedynie najbardziej wycieńczone osoby.
06.11.2022

Farmy wiatrowe – wielomilionowe inwestycje w warunkach luki prawnej?

Ostatnio tocząca się dyskusja na temat farm wiatrowych koncentruje się głównie na kwestiach tzw. local content, bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej czy lokalizacji portów instalacyjnych i serwisowych. Ja jednak skupię się na tematyce, o której mówi się znacznie mniej, a która będzie miała także poważny wpływ na decyzje biznesowe podmiotów zaangażowanych w budowę i serwis farm wiatrowych – szczególnie tych zajmujących się finansowaniem tego przedsięwzięcia.
02.11.2022

Konosament – spedytor (relacja prawna)

Parę lat temu publikowaliśmy obszerny komentarz do orzeczenia District Court of New South Wales – w sprawie Australian Capital Pty. Ltd. v Freight Solution (VIC) Pty. Ltd. [2017] Konosament spedycyjny („freight forwarder’s B/L”) – ostrzeżenie dla spedytora. Kanwą orzeczenia była kwestia spedytorów i ich udziału w wystawianiu konosamentów. Jako że kwestia ta powraca bardzo często, zarówno w zapytaniach klientów ale też w wielu prowadzonych przez nas sprawach, zasadnym wydaje się powrócenie do tej kwestii.
24.10.2022

„Eternal Bliss” – „demurrage” jako maksymalna kwota odszkodowania

18 listopada 2021 roku Sąd Apelacyjny (Court of Appeal (Civil Division)), w składzie Lord Geoffrey Vos (Master of Rolls), Lord Justice Newey oraz Lord Justice Males, wydali bardzo oczekiwane przez środowisko morskie orzeczenie w sprawie „K Line Pte Limited and Priminds Shipping (HK) Co. Limited” [2021] EWCA Civ 1712 (zwane dalej „ETERNAL BLISS”).
14.10.2022

Międzynarodowe rozmowy na temat konwencji o prawie morza

W dniach 29-30 września 2022 r. odbywa się międzynarodowa konferencja naukowa pn. „40 lat konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza – bilans i perspektywy”. Wydarzenie, zorganizowane przez Uniwersytet Warszawski we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, jest okazją do wymiany poglądów praktyków i specjalistów odpowiedzialnych m.in. za kwestie delimitacji obszarów morskich, gospodarki i bezpieczeństwa morskiego.
02.10.2022

Przedłużanie dyplomów oraz certyfikatów ukraińskich marynarzy w świetle ostatnich zmian legislacyjnych

Trwająca nieprzerwanie od 24 lutego 2022 roku wojna na Ukrainie, zainicjowana atakiem wojsk Federacji Rosyjskiej, spowodowała katastrofalne skutki humanitarne, społeczne i gospodarcze. Skrajnie trudna sytuacja naszych sąsiadów spotkała się z odzewem społeczności międzynarodowej oraz licznymi aktami wsparcia i pomocy kierowanymi do obywateli Ukrainy wskutek niezliczonych inicjatyw podmiotów prywatnych, jak i działań instytucji publicznych.
02.06.2022

Na radary powrócił ultraluksusowy jacht 2-go najbogatszego rosyjskiego oligarchy

Warty 150 milionów dolarów ultraluksusowy superjacht powiązany z drugim najbogatszym obywatelem Rosji, Leonidem Mikhelsonem – na którego nałożono sankcje, pojawił się ponownie po prawie dwóch tygodniach bez ujawnienia swojej lokalizacji. Jego ostateczny cel jest niejasny.
29.05.2022

Prawo morskie - problemy i przyszłe wyzwania

X Konferencja Prawa Morskiego pt. „Współczesne problemy i przyszłe wyzwania prawa morskiego” odbyła się 21 kwietnia 2022 roku. Konferencja odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim, który jest członkiem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Konferencję otworzył Jakub Puszkarski. Jest inicjatorem konferencji i jednym z jej głównych organizatorów.
26.04.2022

X Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego w Gdańsku. Ruszyły zapisy

W dniu 21 kwietnia 2022 roku odbędzie się X Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego zatytułowana „Współczesne problemy i przyszłe wyzwania prawa morskiego” organizowana przez Katedrę Prawa Morskiego WPiA UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk.
02.04.2022

Rosyjskie tankowce unikają sankcji przez wyłączanie lokalizatorów

Rosyjskie tankowce coraz częściej próbują ukrywać swoje ruchy poprzez wyłączanie pokładowych systemów lokalizacyjnych. Istnieje podejrzenie, że towar przeładowywany jest z nich już na wodzie na jednostki innych krajów.
01.04.2022

Bezstronność w mediacji receptą na rozwiązanie sporu

Konflikt, spór, różnica zdań, to stała rzeczywistość w gospodarce, która bardzo często utrudnia bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa lub wręcz uniemożliwia zaangażowanie się przedsiębiorcy w nowe przedsięwzięcia. Spory wynikają bardzo często z wzajemnego niezrozumienia stron.
01.12.2021

MEW: Polskie porty, a pomoc publiczna [ANALIZA]

W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
15.11.2021

Prawo morskie nie tylko dla prawników

Na rynku ukazał się czterdziesty tom Prawa Morskiego. Jego zawartość powinna zainteresować nie tylko prawników. Do zbioru publikacji powinni zajrzeć również przedstawiciele administracji i biznesu, którzy na co dzień działają w transporcie morskim i innych branżach związanych z wykorzystaniem morza.
18.10.2021

Podatki marynarskie: Urzędnicze polowanie na marynarzy

Niestety rok 2021 jest bardzo złym podatkowo rokiem dla marynarzy co wynika z ostatnich tendencji „interpretacyjnych” oraz bezprawnych i zarazem profiskalnych praktyk urzędniczych względem marynarzy w Polsce.
18.10.2021

Czarter – "safe port". Część III

W części pierwszej Czarter - "safe port" Część I oraz w części drugiej Czarter – „safe port”. Część II podjęliśmy próbę wyjaśnienia jednego z najważniejszych elementów każdej umowy frachtowej (czarteru na podróż, czarteru na czas) – pojęcia „bezpiecznego portu”.
13.08.2021

Senat zaproponował poprawkę do noweli ustawy o pracy na morzu

Senat przyjął w piątek nowelizację ustawy o pracy na morzu, proponując do niej poprawkę. Ustawa zawiera przepisy, które przedłużają ważność marynarskich umów o pracę o okres związany z przetrzymywaniem marynarza w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.
06.08.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 3 Holandia

W kolejnej odsłonie Morskiej Energetyki Wiatrowej na świecie, będącej kontynuacją Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - GospodarkaMorska.pl Morska Energetyka Wiatrowa na Świecie – cz. 2 Dania - GospodarkaMorska.pl autorzy przyjrzą się regulacjom normującym inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi na holenderskich obszarach morskich.
03.08.2021

Sejm: Projekt noweli ustawy o pracy na morzu skierowany do trzeciego czytania

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, został w środę skierowany do trzeciego czytania. Projekt poparły wszystkie sejmowe kluby parlamentarne.
21.07.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 2 Dania

W dzisiejszym artykule, będącym kontynuacją rozpoczętej przez Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - Gospodarka Morska.pl mini serii, traktującej o rozwiązaniach legislacyjnych, związanych z Morską Energetyką Wiatrową na świecie, autorzy skupią się na rozwiązaniach przyjętych w Danii.
20.07.2021

Konosament – deklaracja dotycząca zewnętrznego stanu ładunku

System prawa angielskiego (common law), bardzo wyraźnie rozróżnia zakres obowiązków przewoźnika, związanych z wystawieniem i wydaniem konosamentu, w zależności od typu ładunkowej deklaracji konosamentowej.
12.07.2021

Sejmowe komisje przyjęły projekt noweli ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, przyjęły w środę w pierwszym czytaniu połączone sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
08.07.2021

Rząd o prawach pracowniczych marynarzy w razie napaści na statek

Zabezpieczenie praw pracowniczych marynarzy w sytuacji ataku piratów lub zbrojnej napaści na statek to główny cel projektu zmiany ustawy o pracy na morzu, którym we wtorek ma się zająć rząd.
28.06.2021

Rosja. Ministerstwo obrony: brytyjski okręt złamał prawo morskie

Rosyjskie ministerstwo obrony oznajmiło w środę, że brytyjski niszczyciel HMS Defender złamał konwencję Narodów Zjednoczonych, wpływając na rosyjskie wody terytorialne – poinformowała agencja Interfax. Strona brytyjska podkreśla, że okręt znajdował się na wodach ukraińskich.
23.06.2021

PRS bez przypisanej odpowiedzialności za zatrzymania statków w Tokyo MOU

Porozumienie Tokijskie (Tokyo MoU) jest jedną z najbardziej aktywnych regionalnych organizacji kontroli państwa portu (PSC) na świecie. Składa się z 21 organów członkowskich w regionie Azji i Pacyfiku. Głównym celem Tokyo MoU jest ustanowienie skutecznego systemu kontroli PSC w regionie Azji i Pacyfiku poprzez współpracę jego członków i harmonizację ich działań.
04.05.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

Malaria, a praca marynarzy na morzu - aspekty prawne

Jednym z podstawowych celów działalności każdego armatora pozostaje możliwie jak najbardziej efektywne świadczenie wybranych przez siebie usług – włączając w to zapewnienie profesjonalnego oraz wykwalifikowanego personelu na statku. Ochrona zdrowia każdego z marynarzy pozostaje jednym z głównych obowiązków, które spoczywają na barkach armatorów i muszą być bezwzględnie przez nich respektowane, niezależnie od szerokości geograficznej.
22.04.2021

Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym

W związku z narastający problemem związanym z zanieczyszczaniem wód morskich, które w znacznej mierze spowodowane jest wodami balastowymi i nie tylko przyjęte zostały konwencje takie jak: Konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (dalej: konwencja BWM), Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (dalej: konwencja MARPOL), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego (dalej: konwencja Helsińska 1992).
09.04.2021

Czarter na podróż - nota gotowości (NOR)

Prawo angielskie, przyjmuje trzy bazowe warunki, których spełnienie jest konieczne do rozpoczęcia liczenia przestojowego (lay-time/lay-days)
29.03.2021

Polskie Morskie Farmy Wiatrowe bez niezbędnych przepisów?

W poprzednim artykule Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim – ZielonaGospodarka.pl został poruszony temat bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim w kontekście pokazania przez naszego ustawodawcę „zielonego światła” dla rozpoczęcia inwestycji, związanych z budową MFW na obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Polsce. Temat ten zostanie rozwinięty w następnej publikacji, ponieważ jest to zagadnienie tak obszerne i z taką ilością białych plam, że należy się nad nim głęboko pochylić.
29.03.2021

Rząd Danii będzie negocjował w sprawie piractwa w Zatoce Gwinejskiej

Duńczycy podejmują kolejne działania w następstwie decyzji o wysłaniu okrętu wojennego do Zatoki Gwinejskiej. Aby wspomóc walkę z piractwem rząd duński będzie negocjował warunki porozumienia z administracją państwową Afryki Zachodniej.
22.03.2021

ONZ apeluje o przyznanie statusu kluczowych pracowników marynarzom

Pomimo iż liczba marynarzy dotkniętych kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 spadła w ostatnich miesiącach, to przemysł żeglugowy obawia się, że liczba zachorowań wśród marynarzy może ponownie wzrosnąć wraz z pojawieniem się nowych wariantów wirusa. Częściowo odpowiedzialne za to są wprowadzone surowe kontrole graniczne oraz ograniczenia w podróżowaniu, które utrudnią załodze przenoszenie się ze statków i na inne jednostki.
20.03.2021

IX Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”

W dniu 22 kwietnia 2021 r. odbędzie się IX Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego zatytułowana „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi” organizowana przez Katedrę Prawa Morskiego WPiA UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną, Konferencja odbędzie się ma platformie Microsoft Teams.
16.03.2021

Odszkodowanie dla marynarza w amerykańskim prawie morskim

Jedną z poprzednich publikacji, zatytułowaną „U.S. Coastguard (USCG) – Morskie Organy Ścigania” zapoczątkowano serię artykułów poświęconych organom władzy publicznej, działającym w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego, a określanym zbiorczo jako tzw. maritime law enforcement. Wybór Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych jako pierwszej z opisywanych w tym zakresie instytucji nie był przypadkowy.
11.03.2021

Koncern Leonardo wyposaży łodzie podwodne włoskiej marynarki wojennej

Koncern Leonardo podpisał kontrakt z Fincantieri o wartości około 150 milionów euro na dostarczenie wyposażenia dla pierwszych dwóch łodzi podwodnych U212 Near Future Submarines (NFS), z których pierwsza ma dołączyć do floty włoskiej marynarki wojennej w roku 2027. To strategiczne wyposażenie wzmocni zdolności włoskiej marynarki wojennej w zakresie nadzoru i ochrony w trakcie przeprowadzania operacji podwodnych na wodach włoskich i międzynarodowych.
01.03.2021

Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”

Duże zainteresowanie naszym artykułem dotyczącym orzeczenia „The Eternal Bliss [2020] EWHC 2373 (Comm)” [zob. https://www.gospodarkamorska.pl/charter-na-podroz-demurrage-the-eternal-bliss-56833] oraz rozmowy z naszymi klientami, zachęciły nas do przygotowania kolejnych opracowań związanych z liczeniem przestojowego („lay-time”, „lay-days”) oraz związanych z tym kwestii czarterów na podróż.
23.02.2021

UWAGA: Podwyższenie kar za wykroczenia karno-skarbowe: projekt

Aktualnie w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt wprowadza zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.).
04.02.2021

Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!

Jak niejednokrotnie wskazywaliśmy w naszych publikacjach, życie i zdrowie marynarzy bardzo często narażone jest na różnego rodzaju niebezpieczeństwa i ryzyka. Mając na względzie aktualne tempo pracy marynarzy, konieczność zapewnienia łańcucha dostaw, a co za tym idzie ogromny stres oraz presję, która nieustannie ciąży na marynarzach nietrudno o wypadek, który może mieć daleko idące konsekwencje nie tylko dla samych marynarzy, ale także dla ich rodzin.
26.01.2021

UWAGA: karalność za przestępstwa karnoskarbowe bez przedawnienia? - projekt przepisów

W związku z obecną sytuacją w Polsce spowodowaną pandemią wirusa SARS-CoV2 oraz wprowadzonym przez polski rząd stanem zagrożenia epidemiologicznego, ustawodawca planuje, aby Urzędy Skarbowe będą miały więcej czasu na ściganie „przestępców skarbowych” z tytułu niezapłaconych podatków. Proponowane przez rządzących zmiany spowodują, iż upływ terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie będzie miał już znaczenia. Projektowane zmiany przedawnienia karalności czynu oraz przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa i prz
21.01.2021

Podatki marynarskie: co czeka marynarzy w 2021 roku?

Rok 2021 będzie rokiem wielu zmian w prawie podatkowym dla marynarzy. W poniższej publikacji przybliżymy zakres tych zmian i skutki z nich wynikające dla środowiska marynarskiego.
10.12.2020

Marynarze: przedłużenie ważności świadectw zdrowia i innych morskich dokumentów na nowych zasadach

Pandemia koronawirusa od wielu miesięcy odciska swe piętno na wielu aspektach funkcjonowania szeroko rozumianej branży morskiej. Liczne trudności związane z koniecznością zapewnienia marynarzom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy na pokładach statków, ograniczenia w możliwości swobodnego przemieszczania się przez terytoria lądowe niektórych państw, czy kłopoty towarzyszące sprawnemu przeprowadzaniu rotacji załóg nie są jedynymi problemami z którymi muszą borykać się osoby świadczące pracę na morzu. Wiele obaw wywołuje rów
30.11.2020

Siły morskie RP w Bałtyckim i światowym systemie bezpieczeństwa na morzu

W piątek, 25 września 2020 roku, w Bibliotece Głównej AMW, odbyło się seminarium naukowe zorganizowane przez Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich z okazji 70-lecia urodzin prof. dr. hab. Andrzeja Makowskiego. Tematem przewodnim były „Siły Morskie w Rzeczypospolitej Polskiej w bałtyckim i światowym systemie bezpieczeństwa na morzu”.
28.09.2020

Powołano Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne – GISA

Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
03.07.2020

UE nie wznowi patroli morskich na Morzu Śródziemnym

Unijni ministrowie spraw zagranicznych nie odblokują na poniedziałkowym spotkaniu w Brukseli patroli na Morzu Śródziemnym w ramach operacji Sophia. UE miała je wznowić, by pilnować utrzymywania embarga na broń do Libii.
14.02.2020

USA grożą sankcjami za import ropy naftowej z Iranu

Stany Zjednoczone będą karać sankcjami każdy kraj, który będzie importował irańską ropę naftową i nie ma od tego wyjątków - oświadczył w piątek specjalny przedstawiciel USA ds. Iranu Brian Hook.
29.06.2019

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i czarteru na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosament” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost, a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych. Dla potrzeb tego typu przewozu formuła prawna czarteru była najbardziej adekwatna i też najczęściej stosowana w praktyce shippingowo-dokumentacyjnej. Jednakże, o ile z punktu widzenia umowy przewozu ładunku, form
14.09.2018

Ratownictwo morskie- czyli często zapominane prawo do wynagrodzenia dla marynarzy

Jeżeli ktoś zastanawiał się kiedykolwiek ile statków przepływa dziennie po Morzu Bałtyckim, mógł bez problemu znaleźć informację, że Bałtyk jest jednym z najbardziej zatłoczonych mórz na świecie. W Internecie dostępne są wizualizacje, pokazujące ilość przepływających po Bałtyku statków. Niewątpliwie przy takiej ilości statków przemieszczających się drogą morską istnieje ryzyko powstania wypadków, niebezpieczeństwa na morzu czy szkody dla środowiska. Niewątpliwie, także na całym świecie, każdego dnia na morzu wiele się dzie
27.08.2018

Zarys historyczny i ogólna charakterystyka międzynarodowych regulacji dotyczących przewozów ładunków morzem – część I

11 grudnia 2008 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję nr 63/122 uchwalającą „United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea” (Konwencję ONZ dotyczącą umów związanych z międzynarodowym przewozem ładunków w całości lub w części drogą morską).
12.05.2018

Umowa frachtowa („Contract of Affreightment”) - w świetle prawa angielskiego. Część I.

Codzienna praktyka obrotu morskiego posługuje się nagminnie angielskim sformułowaniem „contract of affreightment” (umowa frachtowa). Kiedy jednak przychodzi konieczność doprecyzowania tego pojęcia napotyka się równie nagminne i daleko idące rozbieżności i przejawy braku pewnego rozumienia tego pojęcia. Po części przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w głębokich często różnicach systemowych poszczególnych ustawodawstw morskich po części zaś w braku jednolitej, uznanej jurydycznie i doktrynalnie definicji tego terminu.
07.08.2016

Jak Brexit wpłynie na (potencjalne) zmiany w prawie morskim

Kiedy rankiem 24 czerwca 2016 r. ogłoszono, iż blisko 52% biorących udział w brytyjskim referendum opowiedziało się za opuszczeniem przez Zjednoczone Królestwo Unii Europejskiej, jasnym stało się, iż miało miejsce wydarzenie historyczne. Jednocześnie z uwagi na jego precedensowy charakter, skutki nadchodzącego Brexitu nadal pozostają przedmiotem dyskusji. Jaki więc wpływ może mieć na szeroko pojęte prawo morskie opuszczenie przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej?
14.07.2016

Podstawa naszej pracy to szybka reakcja w razie problemów i sieć kontaktów na całym świecie – rozmowa z Maciejem Grudzińskim o aresztach statków i innych wyzwaniach prawnych w obrocie morskim

Kancelarii prawnych specjalizujących się w problematyce przewozów morskich, ubezpieczeniach Hull and Machinery (H&M) oraz Protection and Indemnity (P&I) nie jest w Polsce dużo. Z Maciejem Grudzińskim, radcą prawnym specjalizującym się w sprawach z zakresu prawa transportowego, w tym w szczególności prawa morskiego, prawa ubezpieczeń morskich oraz przewozu towarów drogą śródlądową i lądową, współzałożycielem kancelarii Rosicki, Grudziński & Co., porozmawialiśmy o typowych i szczególnych przypadkach, z jakimi spotyka się w
30.05.2016

Z Uniwersytetu Gdańskiego na południe Afryki

W trakcie planowanego na 25 czerwca Zjazdu Absolwentów z okazji 70-lecia Sopockiego Ośrodka Nauk Ekonomicznych przewidziany jest panel absolwentów, który będzie okazją do prezentacji ciekawych sylwetek i osiągnięć ludzi biznesu, nauki, emigracji i polityki, którzy studiowali w sopockich uczelniach ekonomicznych. Będzie wśród nich Roman Kinda, którego studia na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego zaprowadziły z malowniczo położonego pomiędzy jeziorem i lasami Więcborka na surową, angolańską pustynię. Firma
04.05.2016

Angielski sąd apelacyjny rozstrzygnął: umowy z O.W. Bunker nie podlegały Sale of Goods Act 1979

O sprawie upadłości grupy O.W. Bunker mówi się w środowisku shippingowym od dawna, bowiem bankructwo duńskiego potentata na rynku paliw okrętowych dotknęło tysięcy podmiotów – w tym w szczególności armatorów oraz faktycznych dostawców paliwa. Angielski Court of Appeal orzekł, że dostawcy paliw nie będą mogli dochodzić zapłaty w oparciu o Sale of Goods Act 1979.
01.03.2016

Polacy z DNVGL w ciągu 5 lat wprowadzą zdalnie monitorowaną siłownię statku

Po wprowadzeniu symulatora i dronów do inspekcji statków, specjaliści z polskiego oddziału DNVGL pracują nad zdalnie monitorowaną siłownią - rozmawiamy z Inacio Golebskim, Wiceprezesem Zarządu DNVGL.
28.02.2016

EuroAfrica nie rezygnuje z Zatoki Gwinejskiej

- Generalnie linia będzie pływać w rejon Zatoki Gwinejskiej, natomiast w tej chwili nasz zespół pracuje nad dodatkowymi zabezpieczeniami – powiedział na antenie Radia Szczecin Jacek Wiśniewski, prezes EuroAfriki.
10.12.2015

Boatshow 2015 – targi premier i nowości

Między 20 a 22 listopada w Łodzi, swoją ofertę prezentowały 203 firmy z kraju i zagranicy – Belgii, Chorwacji, Grecji, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Ukrainy i Włoch. Wiodące światowe stocznie pokazały 126 jednostek pływających, w tym 14 premier jachtów przygotowanych na sezon 2016.
20.11.2015

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosamentem” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych.
10.10.2015

Pierwsze bezzałogowe promy już za pięć lat

Pierwszy prototyp zdalnie sterowanego promu może zostać wybudowany już za 4-5 lat – twierdzi Oskar Levander, wiceprezydent ds. innowacji, inżynierii i technologii w Rolls-Royce Marine.
14.09.2015

Najważniejszy jest zespół – wywiad z mecenasem Markiem Czernisem

Przedstawiamy Państwu rozmowę z mec. Markiem Czernisem – partnerem zarządzającym kancelarii prawniczej „Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego” w Szczecinie [MCLO]*.
02.09.2015

Chiny ukarały 21 armatorów za „nieuczciwą konkurencję”

Chiny nałożyły kary finansowe o łącznej wysokości 684 tys. dolarów na 21 armatorów. Powodem było zaniżanie cen przez te firmy poniżej oficjalnego poziomu stawek.
22.06.2015

Sesja plenarna Komisji Prawa Morskiego PAN

Rola Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej (CMKE) w systemie kształcenia kadr morskich to jeden z tematów omawianych podczas wiosennej sesji plenarnej Komisji Prawa Morskiego Polskiej Akademii Nauk, której przewodniczyła wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć.
18.05.2015

Zatonięcie m/v CEMFJORD, a prawo morskie

Wypadek statku „CEMFJORD” w cieśninie Pentland stanowi kolejny przykład ogromnych niebezpieczeństw związanych z podróżą morską. Przepisy prawa morskiego są stale nowelizowane, aby uwzględniać wnioski z wcześniejszych wypadków, ale nigdy nie dadzą gwarancji uniknięcia tragedii. W kontekście zatonięcia m/v „CEMFJORD”, trzeba przypomnieć kilka istotnych regulacji, które mają w zamierzeniu poprawiać bezpieczeństwo na morzu w podobnych okolicznościach.
08.01.2015

Rosyjskie okręty i samoloty łamią prawo?

W czasie Gdyńskiego Forum Bezpieczeństwa, które odbyło się w Akademii Marynarki Wojennej 11 grudnia br. przeanalizowano m.in. skutki prawne wlatywania rosyjskich samolotów w przestrzeń powietrzną innych państw oraz wpływania okrętów sił morskich Rosji na obce wody terytorialne.
12.12.2014

Kancelaria Maritime & Commercial Law Office od 1 listopada 2014 r. w nowej siedzibie

Kancelaria Maritime & Commercial Law Office Bartosz Biechowski od 1 listopada 2014 r. przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Świętojańskiej 118/9 (naprzeciwko Urzędu Miasta Gdyni).
12.11.2014

Prawo morskie: Zarząd statkiem (ship management) jako forma eksploatacji jednostki

Ostatnie 20 lat przyniosło zdecydowaną zmianę struktury organizacyjnej światowej floty - minęły czasy dużych, narodowych firm żeglugowych, które były właścicielem, armatorem i zarządcą kilkudziesięciu jednostek (vide: Polskie Linie Oceaniczne PP).
23.10.2014

Prawo morskie: Areszty i zwolnienia statków - zagadnienia praktyczne

Areszt statku jest skuteczną i mocną bronią wierzyciela przeciwko dłużnikowi prowadzącemu działalność żeglugową. Często sama jego groźba jest wystarczająca, aby dłużnik z obawy przed unieruchomieniem jego statku w porcie, spełnił swoje zobowiązanie. Dokonanie aresztu nie jest jednak ani łatwe, ani tanie, a niezasadny areszt może się odbić finansowo na wierzycielu.
09.10.2014

Prawo Morskie: Demurrage - zmora importera

O tym, że w transporcie morskim liczy się czas, wie każdy importer. Kupiony towar, ma być dostarczony w określone miejsce w określonym czasie, tak aby możliwa była realizacja szerszego łańcucha dostaw.
09.09.2014

II Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego „Powrót statków pod polską banderę”

„Powrót statków pod polską banderę” to temat II Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbyła się 28 lutego 2012 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja jest cyklicznym projektem realizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegoroczne spotkanie było próbą odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć konkurencyjność polskiej bandery w żegludze międzynarodowej oraz wpłynąć na zatrudnienie większej liczby polskich marynarzy na unijnym i międzynarodowym rynku pracy.
01.03.2013

Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego

Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk ma zaszczyt zaprosić na Ogólnopolską Konferencję Prawa Morskiego „Polska Polityka Morska - W Kierunku Zintegrowanej Polityki Morskiej UE”, która odbędzie się dnia 1 grudnia 2011r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.
23.11.2011

Piraci i co dalej …

Leszek Kłoda PŻM: „Wiele załóg porwanych statków w trakcie i po uwolnieniu przeżywa koszmarne stresy i praktycznie w każdym wypadku pozostawia to trwałe piętno na ich psychice”
15.06.2011

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.