W dniach 29-30 września 2022 r. odbyłą się międzynarodowa konferencja naukowa pn. „40 lat konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza – bilans i perspektywy”. Wydarzenie, zorganizowane przez Uniwersytet Warszawski we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, było okazją do wymiany poglądów praktyków i specjalistów odpowiedzialnych m.in. za kwestie delimitacji obszarów morskich, gospodarki i bezpieczeństwa morskiego.
– Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza wprowadziła nowe pomysły oraz instytucje do międzynarodowego prawa gospodarczego. To dokument wielowymiarowy, któremu warto poświęcić nieco uwagi. Mam nadzieję, że dzisiejsza konferencja naukowa pozwoli jeszcze mocniej zastanowić się nad ewolucją i rozwojem międzynarodowego prawa morza – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk otwierając konferencję.
Konferencja została zorganizowana z okazji jubileuszu konwencji o prawie morza. Dokument ten wypracowany został w 1982 r. podczas obrad III Konferencji Prawa Morza ONZ. Obecnie stanowi podstawowy dokument prawny w dziedzinie prawa morza. Konwencja została ratyfikowana przez 168 państw i Unię Europejską.
Celem konferencji była analiza wzajemnych relacji konwencji o prawie morza z innymi normami prawa międzynarodowego, identyfikacja problemów związanych ze stosowaniem tej regulacji, a także refleksja nad aspektami kluczowymi dla dalszego rozwoju tej gałęzi prawa międzynarodowego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych