Singapur, a za nim Rotterdam, Londyn, Szanghaj i Oslo, to wiodące miasta morskie, wynika z badań przeprowadzonych przez DNV i Menon Economics (raport „Leading Maritime Cities”). Kilka nowych miast znalazło się w tym roku w pierwszej pięćdziesiątce: Shenzhen, Madryt, Gdańsk, Dżudda i Neapol, zajmując odpowiednio 23., 29., 39., 43. i 45. miejsce. Dla Gdańska to sukces, znaleźć się w tak prestiżowym gronie.
W badaniu porównano każde miasto morskie w oparciu o pięć grup czynników: centra żeglugowe, finanse i prawo morskie, technologia morska, porty i logistyka oraz atrakcyjność i konkurencyjność. W ramach każdej grupy było kilka istotnych wskaźników. W sumie wzięto pod uwagę kompleks 45 parametrów.
Na potrzeby raportu w 2024 roku udoskonalono obiektywne i subiektywne wskaźniki, uwzględniając najnowsze kluczowe trendy w sektorze, takie jak transformacja ekologiczna. W nowej edycji raportu skorzystano z bardziej szczegółowych danych. To pozwoliło na bardziej precyzyjne porównanie względnych wyników dla każdego miasta. Subiektywne wskaźniki w ramach każdej grupy opierają się na percepcji i ocenie wybranych dyrektorów biznesowych – głównie armatorów i menedżerów. Spośród 190 ekspertów zaproszonych do tego badania około 37% pochodzi z Europy, 31% z Azji i Pacyfiku, 26% z Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki, a pozostałe 6% pochodzi z obu Ameryk.
Według autorów raportu jest miastem „niedotkniętym globalnymi konfliktami i rosnącymi zmianami środowiskowymi w branży. Singapur zachował pozycję wiodącego na świecie węzła morskiego dzięki zajęciu pierwszego miejsca w trzech z pięciu filarów”. Miasto to nadal utrzymuje pozycję lidera pod względem atrakcyjności i konkurencyjności. Odzyskało czołowe miejsce w kategorii centra żeglugowe oraz porty i logistyka. Singapur w tych kategoriach wyprzedził Ateny i Szanghaj.
- Konsekwentna strategia innowacji oraz inwestycje w zieloną transformację i technologie cyfrowe umożliwiły Singapurowi odzyskanie pozycji. W filarze finansów i prawa morskiego Singapur znacząco wspiął się, awansując z 8. na 4. miejsce – zauważają autorzy „Leading Maritime Cities”.
Jest jeden wyjątek. Pusan wyprzedził Singapur i zajmuje wiodącą pozycję w technologii morskiej, przesuwając Singapur na 2. miejsce. Rotterdam i Londyn nadal zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce w rankingu DNV i Menon Economics.
Rotterdam osiąga wysokie wyniki w większości obszarów objętych oceną. Wyróżniają się w kategorii portów i logistyki oraz atrakcyjności i konkurencyjności. W obszarze finansów i prawa morskiego Rotterdam zajmuje dopiero 10. miejsce. Londyn odzyskał pozycję numer 1 w dziedzinie finansów i prawa morskiego, zmieniając pozycję Nowego Jorku. W ogólnym rankingu Szanghaj utrzymał się na czwartej pozycji. Na 5. miejsce wysunęło się Oslo, przesuwając o dwie pozycje niżej Tokio, które uplasowało się za Nowym Jorkiem.
Po pierwszej piątce, na następnych pozycjach nastąpiły dynamiczne zmiany. - Hongkong, który w 2019 r. zajmował 4. miejsce, spadł teraz na 12. miejsce. Ateny również przesunęły się znacznie w ogólnym rankingu i wypadły poza 30-tkę, mimo że nadal zajmują drugie miejsce w kategorii miasta przyjaznego dla żeglugi.
Ciekawą sytuację obserwujemy w regionie obejmującym Bliski Wschód. Pomimo wojny, napięć i zawirowań związanych z sytuacjami kryzysowymi wokół Izraela, Zatoki Arabskiej i Morza Czerwonego. Wiodące miasta regionu umocniły swoją pozycję w światowym rankingu miast morskich. Dubaj poprawił swoją pozycję w klasyfikacji generalnej i przesunął się z 13. na 11. miejsce.
- Najbardziej imponującego skoku dokonało Abu Zabi, awansując o 10 miejsc z pozycji 32. na 22. Jest to wynik strategicznej polityki publicznej i konsekwentnych inwestycji, które uczyniły miasto magnesem przyciągającym talenty i firmy podkreślają autorzy reporty i wyjaśniają: „To z kolei wywołuje efekt domina na dynamikę klastra [morskiego – MG], poprawiając długoterminowe wyniki branży, co znajduje odzwierciedlenie w dobrych wynikach wielu wskaźników i ogólnym rankingu LMC.
Wśród innych wyróżniających się miast w rankingu to Osaka (skok z miejsca 28. na 20.), Vancouver (z 17. na 13.) i Barcelona (przeskok z 34. na 27.). Kilka miast znalazło się w tym roku w pierwszej pięćdziesiątce. Do nich należy między innymi Gdańsk zajmując odpowiednio 39. miejsce.
Dr Shahrin Osman, dyrektor ds. rozwoju biznesu w dziale doradztwa morskiego i współautorka raportu, powiedziała: „Singapur jest niewątpliwie wiodącym na świecie ośrodkiem będącym liderem przemysłu morskiego. Wydaje się, że wiele zmian zachodzących obecnie w sektorze nie ma wpływu [na pozycję tego miasta - MG] i oczekuje się, że ono utrzyma czołowe miejsce przez następne pięć lat dzięki wdrożeniu spójnej strategii na rzecz innowacji oraz inwestycjom w zieloną transformację i technologie cyfrowe”.
Urbanizacja jest niewątpliwie trendem, który daje się szczególnie zauważyć w miastach nadmorskich i metropoliach. Szacuje się, że około 56% światowej populacji – 4,4 miliarda mieszkańców – mieszka w miastach.
Według Banku Światowego do 2050 r. liczba ludności miejskiej wzrośnie ponad dwukrotnie w porównaniu z obecną liczbą mieszkańców. Zakłada się, że dwóch z trzech mieszkańców naszego globu będzie mieszkać w miastach. Mieszkańcy miast są głównymi twórcami światowego wzrostu gospodarczego. W miastach wytwarza się ponad 80% światowego PKB.
Niektórzy naukowcy prognozują, że praktycznie cały wzrost gospodarczy w ciągu najbliższych 30 lat będzie miał miejsce w regionach miejskich. Autorzy raportu uważają, że „Dlatego też firmy w coraz większym stopniu koncentrują się na regionach miejskich, opracowując strategie dotyczące lokalizacji lub rozszerzenia swojej działalności”. Co zresztą obserwujemy również w Polsce, na Pomorzu i w Gdańsku, który trafił do pierwszej 40-tki światowego rankingu miast.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów