Pomimo iż liczba marynarzy dotkniętych kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 spadła w ostatnich miesiącach, to przemysł żeglugowy obawia się, że liczba zachorowań wśród marynarzy może ponownie wzrosnąć wraz z pojawieniem się nowych wariantów wirusa. Częściowo odpowiedzialne za to są wprowadzone surowe kontrole graniczne oraz ograniczenia w podróżowaniu, które utrudnią załodze przenoszenie się ze statków i na inne jednostki.
Według najnowszych danych i tworzonych na ich podstawie symulacji kryzys związany ze zmianą załogi dotknął obecnie około 200 000 marynarzy, czyli o około połowy mniej w porównaniu z okresem kulminacyjnym, kiedy to 400 000 pracowników musiało zostać oddelegowanych.
Z danych International Chamber of Shipping (ICS), jak dotąd tylko 55 krajów i dwóch członków stowarzyszonych IMO przyznało status kluczowych pracowników marynarzom. W orzeczeniu z grudnia 2020 r. International Labour Organisation (MOP) podaje, że rządy nie zapewniły ochrony praw marynarzy zgodnie z prawem międzynarodowym na mocy Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku. A Agencja ONZ wezwała pozostałe państwa do uznania marynarzy za kluczowych pracowników - „bez zwłoki”.
„Kryzys związany ze zmianami załogi nie został rozwiązany, ale jest w punkcie, w którym łatwiej go opanować. Istnieje jednak ogólne zaniepokojenie zwiększonymi ograniczeniami w podróżowaniu nakładanymi przez rządy w odpowiedzi na nowo pojawiające się warianty COVID-19” - komentuje sekretarz generalny ICS, Guy Platten.
Należy również zwrócić uwagę na kwestię priorytetyzacji szczepień w sektorze morskim – w szczególności dotyczy to marynarzy. Niektóre państwa uważają, że paszporty szczepionkowe stanowią potencjalną przeszkodę w zmianach załogi, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby marynarze z krajów rozwijających się mieli możliwość otrzymania szczepionek do lipca 2021, dodaje ICS.
„Nie możemy być zadowoleni z siebie. Do tej pory, mniej niż 60 krajów odpowiedziało na nasze wezwanie do oficjalnego uznania marynarzy jako kluczowych pracowników. Więcej krajów musi to zrobić, jeśli mamy rozwiązać ten kryzys i zapewnić marynarzom sprawiedliwe traktowanie oraz odpowiednie ułatwienie podróży do i z miejsca pracy. Przed nami jeszcze długa droga, zanim wrócimy do normalnego systemu zmian załogi” - dodał Sekretarz Generalny Lim.
Stephen Cotton, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu, przychyla się do wniosku o przyznanie marynarzom statusu kluczowych pracowników.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi