Pomimo iż liczba marynarzy dotkniętych kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 spadła w ostatnich miesiącach, to przemysł żeglugowy obawia się, że liczba zachorowań wśród marynarzy może ponownie wzrosnąć wraz z pojawieniem się nowych wariantów wirusa. Częściowo odpowiedzialne za to są wprowadzone surowe kontrole graniczne oraz ograniczenia w podróżowaniu, które utrudnią załodze przenoszenie się ze statków i na inne jednostki.
Według najnowszych danych i tworzonych na ich podstawie symulacji kryzys związany ze zmianą załogi dotknął obecnie około 200 000 marynarzy, czyli o około połowy mniej w porównaniu z okresem kulminacyjnym, kiedy to 400 000 pracowników musiało zostać oddelegowanych.
Z danych International Chamber of Shipping (ICS), jak dotąd tylko 55 krajów i dwóch członków stowarzyszonych IMO przyznało status kluczowych pracowników marynarzom. W orzeczeniu z grudnia 2020 r. International Labour Organisation (MOP) podaje, że rządy nie zapewniły ochrony praw marynarzy zgodnie z prawem międzynarodowym na mocy Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku. A Agencja ONZ wezwała pozostałe państwa do uznania marynarzy za kluczowych pracowników - „bez zwłoki”.
„Kryzys związany ze zmianami załogi nie został rozwiązany, ale jest w punkcie, w którym łatwiej go opanować. Istnieje jednak ogólne zaniepokojenie zwiększonymi ograniczeniami w podróżowaniu nakładanymi przez rządy w odpowiedzi na nowo pojawiające się warianty COVID-19” - komentuje sekretarz generalny ICS, Guy Platten.
Należy również zwrócić uwagę na kwestię priorytetyzacji szczepień w sektorze morskim – w szczególności dotyczy to marynarzy. Niektóre państwa uważają, że paszporty szczepionkowe stanowią potencjalną przeszkodę w zmianach załogi, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby marynarze z krajów rozwijających się mieli możliwość otrzymania szczepionek do lipca 2021, dodaje ICS.
„Nie możemy być zadowoleni z siebie. Do tej pory, mniej niż 60 krajów odpowiedziało na nasze wezwanie do oficjalnego uznania marynarzy jako kluczowych pracowników. Więcej krajów musi to zrobić, jeśli mamy rozwiązać ten kryzys i zapewnić marynarzom sprawiedliwe traktowanie oraz odpowiednie ułatwienie podróży do i z miejsca pracy. Przed nami jeszcze długa droga, zanim wrócimy do normalnego systemu zmian załogi” - dodał Sekretarz Generalny Lim.
Stephen Cotton, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu, przychyla się do wniosku o przyznanie marynarzom statusu kluczowych pracowników.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych