• <

Wynik wyszukiwania - " prawo morskie" - Wiadomości

Załoga porwanego przez Iran kontenerowca ma zostać uwolniona

24 członków załogi przejętego przez Iran kontenerowca MSC Aries ma wkrótce odzyskać wolność. Iran przymierza się do ich zwolnienia i ekstradycji.
29.04.2024

Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce

Singapur, a za nim Rotterdam, Londyn, Szanghaj i Oslo, to wiodące miasta morskie, wynika z badań przeprowadzonych przez DNV i Menon Economics. Raport „Leading Maritime Cities” (LMC). Kilka nowych miast znalazło się w tym roku w pierwszej pięćdziesiątce: Shenzhen, Madryt, Gdańsk, Dżudda i Neapol, zajmując odpowiednio 23., 29., 39., 43. i 45. miejsce. Dla Gdańska to sukces, znaleźć się w tak prestiżowym gronie.
22.04.2024

Ministrowie obrony USA i Chin rozmawiali po raz pierwszy od ponad roku, m.in. o sytuacji na Morzu Południowochińskim

Minister obrony USA Lloyd Austin rozmawiał we wtorek przez łącze wideo ze swoim chińskim odpowiednikiem Dong Junem, m.in. na temat Tajwanu, Ukrainy oraz sytuacji na Morzu Południowochińskim – poinformował Pentagon. Był to pierwszy kontakt szefów resortów obrony obu krajów od ponad roku.
17.04.2024

MSZ Iranu: statek MSC Aries został przejęty, ponieważ złamał prawo morskie

Irańskie władze podały w poniedziałek, że pływający pod portugalską banderą kontenerowiec MSC Aries został przejęty przez Iran w cieśninie Ormuz za "naruszenie prawa morskiego". Według ministerstwa spraw zagranicznych w Teheranie statek jest powiązany z Izraelem.
15.04.2024

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Premier Grecji: Turcja może tylko zyskać na zbliżeniu z Grecją, Europą i Zachodem

Grecki premier Kyriakos Micotakis powiedział w niedzielę, dzień wyborów prezydenckich i parlamentarnych w Turcji, że kraj ten może tylko zyskać na zbliżeniu z Grecją, Europą i Zachodem. Ateny obserwują bacznie to głosowanie ze względu na poważne napięcia w relacjach z Ankarą – podaje AFP.
14.05.2023

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Władze zezwoliły 144 migrantom zejść z pokładu Humanity 1 na ląd na Sycylii [AKTUALIZACJA]

Dwa niemieckie statki z prawie 300 uratowanymi z morza osobami na pokładzie oczekiwały w sobotę na możliwość zejścia migrantów na ląd; rząd Włoch pozwolił na wysadzenie na kontynent jedynie najbardziej wycieńczone osoby.
06.11.2022

Konosament – spedytor (relacja prawna)

Parę lat temu publikowaliśmy obszerny komentarz do orzeczenia District Court of New South Wales – w sprawie Australian Capital Pty. Ltd. v Freight Solution (VIC) Pty. Ltd. [2017] Konosament spedycyjny („freight forwarder’s B/L”) – ostrzeżenie dla spedytora. Kanwą orzeczenia była kwestia spedytorów i ich udziału w wystawianiu konosamentów. Jako że kwestia ta powraca bardzo często, zarówno w zapytaniach klientów ale też w wielu prowadzonych przez nas sprawach, zasadnym wydaje się powrócenie do tej kwestii.
24.10.2022

„Eternal Bliss” – „demurrage” jako maksymalna kwota odszkodowania

18 listopada 2021 roku Sąd Apelacyjny (Court of Appeal (Civil Division)), w składzie Lord Geoffrey Vos (Master of Rolls), Lord Justice Newey oraz Lord Justice Males, wydali bardzo oczekiwane przez środowisko morskie orzeczenie w sprawie „K Line Pte Limited and Priminds Shipping (HK) Co. Limited” [2021] EWCA Civ 1712 (zwane dalej „ETERNAL BLISS”).
14.10.2022

Na radary powrócił ultraluksusowy jacht 2-go najbogatszego rosyjskiego oligarchy

Warty 150 milionów dolarów ultraluksusowy superjacht powiązany z drugim najbogatszym obywatelem Rosji, Leonidem Mikhelsonem – na którego nałożono sankcje, pojawił się ponownie po prawie dwóch tygodniach bez ujawnienia swojej lokalizacji. Jego ostateczny cel jest niejasny.
29.05.2022

Prawo morskie - problemy i przyszłe wyzwania

X Konferencja Prawa Morskiego pt. „Współczesne problemy i przyszłe wyzwania prawa morskiego” odbyła się 21 kwietnia 2022 roku. Konferencja odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim, który jest członkiem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Konferencję otworzył Jakub Puszkarski. Jest inicjatorem konferencji i jednym z jej głównych organizatorów.
26.04.2022

Rosyjskie tankowce unikają sankcji przez wyłączanie lokalizatorów

Rosyjskie tankowce coraz częściej próbują ukrywać swoje ruchy poprzez wyłączanie pokładowych systemów lokalizacyjnych. Istnieje podejrzenie, że towar przeładowywany jest z nich już na wodzie na jednostki innych krajów.
01.04.2022

Czarter – "safe port". Część III

W części pierwszej Czarter - "safe port" Część I oraz w części drugiej Czarter – „safe port”. Część II podjęliśmy próbę wyjaśnienia jednego z najważniejszych elementów każdej umowy frachtowej (czarteru na podróż, czarteru na czas) – pojęcia „bezpiecznego portu”.
13.08.2021

Rosja. Ministerstwo obrony: brytyjski okręt złamał prawo morskie

Rosyjskie ministerstwo obrony oznajmiło w środę, że brytyjski niszczyciel HMS Defender złamał konwencję Narodów Zjednoczonych, wpływając na rosyjskie wody terytorialne – poinformowała agencja Interfax. Strona brytyjska podkreśla, że okręt znajdował się na wodach ukraińskich.
23.06.2021

Czarter na podróż - nota gotowości (NOR)

Prawo angielskie, przyjmuje trzy bazowe warunki, których spełnienie jest konieczne do rozpoczęcia liczenia przestojowego (lay-time/lay-days)
29.03.2021

Rząd Danii będzie negocjował w sprawie piractwa w Zatoce Gwinejskiej

Duńczycy podejmują kolejne działania w następstwie decyzji o wysłaniu okrętu wojennego do Zatoki Gwinejskiej. Aby wspomóc walkę z piractwem rząd duński będzie negocjował warunki porozumienia z administracją państwową Afryki Zachodniej.
22.03.2021

ONZ apeluje o przyznanie statusu kluczowych pracowników marynarzom

Pomimo iż liczba marynarzy dotkniętych kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 spadła w ostatnich miesiącach, to przemysł żeglugowy obawia się, że liczba zachorowań wśród marynarzy może ponownie wzrosnąć wraz z pojawieniem się nowych wariantów wirusa. Częściowo odpowiedzialne za to są wprowadzone surowe kontrole graniczne oraz ograniczenia w podróżowaniu, które utrudnią załodze przenoszenie się ze statków i na inne jednostki.
20.03.2021

Odszkodowanie dla marynarza w amerykańskim prawie morskim

Jedną z poprzednich publikacji, zatytułowaną „U.S. Coastguard (USCG) – Morskie Organy Ścigania” zapoczątkowano serię artykułów poświęconych organom władzy publicznej, działającym w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego, a określanym zbiorczo jako tzw. maritime law enforcement. Wybór Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych jako pierwszej z opisywanych w tym zakresie instytucji nie był przypadkowy.
11.03.2021

Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”

Duże zainteresowanie naszym artykułem dotyczącym orzeczenia „The Eternal Bliss [2020] EWHC 2373 (Comm)” [zob. https://www.gospodarkamorska.pl/charter-na-podroz-demurrage-the-eternal-bliss-56833] oraz rozmowy z naszymi klientami, zachęciły nas do przygotowania kolejnych opracowań związanych z liczeniem przestojowego („lay-time”, „lay-days”) oraz związanych z tym kwestii czarterów na podróż.
23.02.2021

Siły morskie RP w Bałtyckim i światowym systemie bezpieczeństwa na morzu

W piątek, 25 września 2020 roku, w Bibliotece Głównej AMW, odbyło się seminarium naukowe zorganizowane przez Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich z okazji 70-lecia urodzin prof. dr. hab. Andrzeja Makowskiego. Tematem przewodnim były „Siły Morskie w Rzeczypospolitej Polskiej w bałtyckim i światowym systemie bezpieczeństwa na morzu”.
28.09.2020

Powołano Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne – GISA

Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
03.07.2020

UE nie wznowi patroli morskich na Morzu Śródziemnym

Unijni ministrowie spraw zagranicznych nie odblokują na poniedziałkowym spotkaniu w Brukseli patroli na Morzu Śródziemnym w ramach operacji Sophia. UE miała je wznowić, by pilnować utrzymywania embarga na broń do Libii.
14.02.2020

USA grożą sankcjami za import ropy naftowej z Iranu

Stany Zjednoczone będą karać sankcjami każdy kraj, który będzie importował irańską ropę naftową i nie ma od tego wyjątków - oświadczył w piątek specjalny przedstawiciel USA ds. Iranu Brian Hook.
29.06.2019

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i czarteru na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosament” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost, a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych. Dla potrzeb tego typu przewozu formuła prawna czarteru była najbardziej adekwatna i też najczęściej stosowana w praktyce shippingowo-dokumentacyjnej. Jednakże, o ile z punktu widzenia umowy przewozu ładunku, form
14.09.2018

Ratownictwo morskie- czyli często zapominane prawo do wynagrodzenia dla marynarzy

Jeżeli ktoś zastanawiał się kiedykolwiek ile statków przepływa dziennie po Morzu Bałtyckim, mógł bez problemu znaleźć informację, że Bałtyk jest jednym z najbardziej zatłoczonych mórz na świecie. W Internecie dostępne są wizualizacje, pokazujące ilość przepływających po Bałtyku statków. Niewątpliwie przy takiej ilości statków przemieszczających się drogą morską istnieje ryzyko powstania wypadków, niebezpieczeństwa na morzu czy szkody dla środowiska. Niewątpliwie, także na całym świecie, każdego dnia na morzu wiele się dzie
27.08.2018

Zarys historyczny i ogólna charakterystyka międzynarodowych regulacji dotyczących przewozów ładunków morzem – część I

11 grudnia 2008 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję nr 63/122 uchwalającą „United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea” (Konwencję ONZ dotyczącą umów związanych z międzynarodowym przewozem ładunków w całości lub w części drogą morską).
12.05.2018

Jak Brexit wpłynie na (potencjalne) zmiany w prawie morskim

Kiedy rankiem 24 czerwca 2016 r. ogłoszono, iż blisko 52% biorących udział w brytyjskim referendum opowiedziało się za opuszczeniem przez Zjednoczone Królestwo Unii Europejskiej, jasnym stało się, iż miało miejsce wydarzenie historyczne. Jednocześnie z uwagi na jego precedensowy charakter, skutki nadchodzącego Brexitu nadal pozostają przedmiotem dyskusji. Jaki więc wpływ może mieć na szeroko pojęte prawo morskie opuszczenie przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej?
14.07.2016

Podstawa naszej pracy to szybka reakcja w razie problemów i sieć kontaktów na całym świecie – rozmowa z Maciejem Grudzińskim o aresztach statków i innych wyzwaniach prawnych w obrocie morskim

Kancelarii prawnych specjalizujących się w problematyce przewozów morskich, ubezpieczeniach Hull and Machinery (H&M) oraz Protection and Indemnity (P&I) nie jest w Polsce dużo. Z Maciejem Grudzińskim, radcą prawnym specjalizującym się w sprawach z zakresu prawa transportowego, w tym w szczególności prawa morskiego, prawa ubezpieczeń morskich oraz przewozu towarów drogą śródlądową i lądową, współzałożycielem kancelarii Rosicki, Grudziński & Co., porozmawialiśmy o typowych i szczególnych przypadkach, z jakimi spotyka się w
30.05.2016

Z Uniwersytetu Gdańskiego na południe Afryki

W trakcie planowanego na 25 czerwca Zjazdu Absolwentów z okazji 70-lecia Sopockiego Ośrodka Nauk Ekonomicznych przewidziany jest panel absolwentów, który będzie okazją do prezentacji ciekawych sylwetek i osiągnięć ludzi biznesu, nauki, emigracji i polityki, którzy studiowali w sopockich uczelniach ekonomicznych. Będzie wśród nich Roman Kinda, którego studia na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego zaprowadziły z malowniczo położonego pomiędzy jeziorem i lasami Więcborka na surową, angolańską pustynię. Firma
04.05.2016

Angielski sąd apelacyjny rozstrzygnął: umowy z O.W. Bunker nie podlegały Sale of Goods Act 1979

O sprawie upadłości grupy O.W. Bunker mówi się w środowisku shippingowym od dawna, bowiem bankructwo duńskiego potentata na rynku paliw okrętowych dotknęło tysięcy podmiotów – w tym w szczególności armatorów oraz faktycznych dostawców paliwa. Angielski Court of Appeal orzekł, że dostawcy paliw nie będą mogli dochodzić zapłaty w oparciu o Sale of Goods Act 1979.
01.03.2016

Polacy z DNVGL w ciągu 5 lat wprowadzą zdalnie monitorowaną siłownię statku

Po wprowadzeniu symulatora i dronów do inspekcji statków, specjaliści z polskiego oddziału DNVGL pracują nad zdalnie monitorowaną siłownią - rozmawiamy z Inacio Golebskim, Wiceprezesem Zarządu DNVGL.
28.02.2016

EuroAfrica nie rezygnuje z Zatoki Gwinejskiej

- Generalnie linia będzie pływać w rejon Zatoki Gwinejskiej, natomiast w tej chwili nasz zespół pracuje nad dodatkowymi zabezpieczeniami – powiedział na antenie Radia Szczecin Jacek Wiśniewski, prezes EuroAfriki.
10.12.2015

Boatshow 2015 – targi premier i nowości

Między 20 a 22 listopada w Łodzi, swoją ofertę prezentowały 203 firmy z kraju i zagranicy – Belgii, Chorwacji, Grecji, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Ukrainy i Włoch. Wiodące światowe stocznie pokazały 126 jednostek pływających, w tym 14 premier jachtów przygotowanych na sezon 2016.
20.11.2015

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosamentem” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych.
10.10.2015

Pierwsze bezzałogowe promy już za pięć lat

Pierwszy prototyp zdalnie sterowanego promu może zostać wybudowany już za 4-5 lat – twierdzi Oskar Levander, wiceprezydent ds. innowacji, inżynierii i technologii w Rolls-Royce Marine.
14.09.2015

Najważniejszy jest zespół – wywiad z mecenasem Markiem Czernisem

Przedstawiamy Państwu rozmowę z mec. Markiem Czernisem – partnerem zarządzającym kancelarii prawniczej „Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego” w Szczecinie [MCLO]*.
02.09.2015

Chiny ukarały 21 armatorów za „nieuczciwą konkurencję”

Chiny nałożyły kary finansowe o łącznej wysokości 684 tys. dolarów na 21 armatorów. Powodem było zaniżanie cen przez te firmy poniżej oficjalnego poziomu stawek.
22.06.2015

Zatonięcie m/v CEMFJORD, a prawo morskie

Wypadek statku „CEMFJORD” w cieśninie Pentland stanowi kolejny przykład ogromnych niebezpieczeństw związanych z podróżą morską. Przepisy prawa morskiego są stale nowelizowane, aby uwzględniać wnioski z wcześniejszych wypadków, ale nigdy nie dadzą gwarancji uniknięcia tragedii. W kontekście zatonięcia m/v „CEMFJORD”, trzeba przypomnieć kilka istotnych regulacji, które mają w zamierzeniu poprawiać bezpieczeństwo na morzu w podobnych okolicznościach.
08.01.2015

Rosyjskie okręty i samoloty łamią prawo?

W czasie Gdyńskiego Forum Bezpieczeństwa, które odbyło się w Akademii Marynarki Wojennej 11 grudnia br. przeanalizowano m.in. skutki prawne wlatywania rosyjskich samolotów w przestrzeń powietrzną innych państw oraz wpływania okrętów sił morskich Rosji na obce wody terytorialne.
12.12.2014

Kancelaria Maritime & Commercial Law Office od 1 listopada 2014 r. w nowej siedzibie

Kancelaria Maritime & Commercial Law Office Bartosz Biechowski od 1 listopada 2014 r. przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Świętojańskiej 118/9 (naprzeciwko Urzędu Miasta Gdyni).
12.11.2014

II Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego „Powrót statków pod polską banderę”

„Powrót statków pod polską banderę” to temat II Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbyła się 28 lutego 2012 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja jest cyklicznym projektem realizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegoroczne spotkanie było próbą odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć konkurencyjność polskiej bandery w żegludze międzynarodowej oraz wpłynąć na zatrudnienie większej liczby polskich marynarzy na unijnym i międzynarodowym rynku pracy.
01.03.2013

Piraci i co dalej …

Leszek Kłoda PŻM: „Wiele załóg porwanych statków w trakcie i po uwolnieniu przeżywa koszmarne stresy i praktycznie w każdym wypadku pozostawia to trwałe piętno na ich psychice”
15.06.2011

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.