Grecki premier Kyriakos Micotakis powiedział w niedzielę, dzień wyborów prezydenckich i parlamentarnych w Turcji, że kraj ten może tylko zyskać na zbliżeniu z Grecją, Europą i Zachodem. Ateny obserwują bacznie to głosowanie ze względu na poważne napięcia w relacjach z Ankarą – podaje AFP.
Premier, który wypowiadał się w wywiadzie dla dziennika "Kathimerini", podkreślił, że Grecy są otwarci na dialog z Turcją, aby stworzyć konstruktywną współpracę handlową, kulturalną i dotyczącą ochrony środowiska.
– Aby nasze relacje naprawdę uległy poprawie, konieczne jest, by Turcja zaakceptowała rozwiązanie naszej różnicy zdań w oparciu o prawo międzynarodowe i prawo morskie – dodał Micotakis.
Kandydat opozycji w tureckich wyborach Kemal Kilicdaroglu zapewnił, również w wypowiedzi dla "Kathimerini", że pragnie, aby Morze Egejskie stało się strefą pokoju, a relacje a Grecją rozwijały się w sposób przyjazny.
Turcja i Grecja od lat nie zgadzają się w sprawie terytoriów morskich, praw do surowców, zasięgu przestrzeni powietrznej i statusu niektórych wysp na Morzu Egejskim, a spór ten nasilił się zdecydowanie w ostatnich latach. Ankara zarzuca Atenom, że usiłują pozbawić ją zysków z eksploatacji złóż naftowych i gazowych pod wodami terytorialnymi Grecji i Cypru, gdzie – zdaniem Turcji – granice nie powinny uwzględniać greckich wysp, a jedynie stały ląd.
W grudniu ubiegłego prezydent Recep Tayyip Erdogan powiedział, że wyprodukowana przez Turcję rakieta balistyczna krótkiego zasięgu Tajfun jest w stanie uderzyć w Ateny. Oskarżył Grecję o dozbrajanie greckich wysp i ostrzegł, że Turcja nie będzie biernym obserwatorem. Musi coś zrobić w tej sprawie. Oskarżył też Ateny o okupowanie wysp na Morzu Egejskim, zaś jego minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu zagroził Grecji inwazją.
fit/
arch.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych