Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
Zgodnie z prezentacją przedstawioną przez mecenasa Mateusza Romowicza z kancelarii Legal Marine podstawowymi celami powołanej grupy powinno być:
1) stworzenie płaszczyzny współpracy i skoordynowanie prac nad przepisami dot. statków autonomicznych angażując w te prace nie tylko członków PFTM, ale też innych zainteresowanych współpracą w ww. zakresie.
2) stworzenie w Polsce nowoczesnych i elastycznych przepisów dot. statków autonomicznych m.in. prawo cywilne, prawo morskie, prawo ubezpieczeniowe etc.
3) stworzenie pierwszego na świecie rejestru statków autonomicznych
4) I etap prac GISA powinien zakończyć się przygotowaniem stosownych projektów przepisów.
5) II etap prac to inicjatywa ustawodawcza i dopracowanie przepisów w celu ich uchwalenia.
Warto dodać, że założeniem grupy jest jej otwarty charakter dlatego zapraszamy do współpracy wszystkich zainteresowanych statkami autonomicznymi, którzy mogą wnieść niezbędną wiedzę do stworzenia atrakcyjnych przepisów w powyższym zakresie. Nie ma złych pomysłów. Każdą tezę traktujemy jako potencjalne rozwiązanie do czasu, gdy w efekcie dogłębnej analizy i dyskusji nie dojdziemy do innych wniosków.
Zakłada się również, że projekt przepisów powinien powstać najpóźniej do 30 czerwca 2021 roku a ich kształt powinien zakładać wdrożenie statków autonomicznych w żegludze morskiej w latach 30-tych tego wieku.
Kontakt dla zainteresowanych: Polskie Forum Technologii Morskich | biuro@pftm.pl | www.pftm.pl
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu