Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
Zgodnie z prezentacją przedstawioną przez mecenasa Mateusza Romowicza z kancelarii Legal Marine podstawowymi celami powołanej grupy powinno być:
1) stworzenie płaszczyzny współpracy i skoordynowanie prac nad przepisami dot. statków autonomicznych angażując w te prace nie tylko członków PFTM, ale też innych zainteresowanych współpracą w ww. zakresie.
2) stworzenie w Polsce nowoczesnych i elastycznych przepisów dot. statków autonomicznych m.in. prawo cywilne, prawo morskie, prawo ubezpieczeniowe etc.
3) stworzenie pierwszego na świecie rejestru statków autonomicznych
4) I etap prac GISA powinien zakończyć się przygotowaniem stosownych projektów przepisów.
5) II etap prac to inicjatywa ustawodawcza i dopracowanie przepisów w celu ich uchwalenia.
Warto dodać, że założeniem grupy jest jej otwarty charakter dlatego zapraszamy do współpracy wszystkich zainteresowanych statkami autonomicznymi, którzy mogą wnieść niezbędną wiedzę do stworzenia atrakcyjnych przepisów w powyższym zakresie. Nie ma złych pomysłów. Każdą tezę traktujemy jako potencjalne rozwiązanie do czasu, gdy w efekcie dogłębnej analizy i dyskusji nie dojdziemy do innych wniosków.
Zakłada się również, że projekt przepisów powinien powstać najpóźniej do 30 czerwca 2021 roku a ich kształt powinien zakładać wdrożenie statków autonomicznych w żegludze morskiej w latach 30-tych tego wieku.
Kontakt dla zainteresowanych: Polskie Forum Technologii Morskich | biuro@pftm.pl | www.pftm.pl
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii