• <
nauta_2024

Tak powstaje napęd "Miecznika". Zakończono próby fabryczne silnika dla przyszłego ORP Wicher

26.04.2024 13:38 Źródło: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Tak powstaje napęd "Miecznika". Zakończono próby fabryczne silnika dla przyszłego ORP Wicher

Partnerzy portalu

Fot. Polska Grupa Zbrojeniowa

Zakończyły się próby fabryczne silnika wysokoprężnego MTU 20V8000M71 przeznaczonego na pierwszą z trzech fregat Miecznik, budowanej od sierpnia ub. r. W niedalekiej przyszłości zostanie on dostarczony do gdyńskiej stoczni celem umieszczenia go w siłowni okrętowej.

Próby zostały zrealizowane na stanowisku testowym Rolls-Royce Solutions w Friedrichshafen, pod nadzorem przedstawicieli Towarzystwa Klasyfikacyjnego Lloyd’s Register, nadzoru wojskowego GQAR, pracowników PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o., Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. a także Biura Handlowego Ruda i producenta.

Pełen program testów fabrycznych zakończył się podpisaniem protokołu FAT. Oznacza to, że wszystkie parametry techniczne i funkcjonalności silnika o mocy 8200 kW odpowiadają wysokim wymaganiom postawionym przez Marynarkę Wojenną RP oraz zamawiającej go PGZ Stoczni Wojenne. Zgodnie z harmonogramem, cykl prób fabrycznych wszystkich silników napędu głównego, a także silników do agregatów prądotwórczych zakończy się w maju.


Fot. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.


Fot. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na „sucho” silnik waży 45,3 t, na „mokro” ponad 47,6 t. Jego wymiary to 6,65 x 2,04 x 3,37 m. Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Umowa przewiduje dostawy trzech zestawów silników wysokoprężnych napędu głównego MTU 20V8000 M71 (po cztery na każdą z trzech fregat) oraz zespołów prądotwórczych MTU 12V4000 M53B (także po cztery). Wraz z nimi zakupiono także systemy sterowania i monitoringu MTU.

Aktualnie trwają intensywne prace związane z budowa kadłuba okrętu pierwszej, prototypowej fregaty programu "Miecznik". Jej budowa rozpoczęła się 16 sierpnia 2023 roku od cięcia blach, natomiast 31 stycznia tego roku odbyło się położenie stępki pod okręt. Latem tego roku ma zakończyć się budowa hali kadłubowej, najwyższej w Polsce. To w niej będą montowane kadłuby fregat i po inauguracji jej otwarcia trafią do niej bloki przyszłego ORP Wicher, gdzie będą łączone w całość.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna


Fregaty programu "Miecznik" będą miały 138,7 metra długości, a wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton. Ich maksymalna prędkość ma wynosić 26 węzłów, a marszowa 12. Zasięg ma wynosić 8 000 mil morskich. W skład załogi wejdzie do 187 oficerów i marynarzy. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), gdzie część silników pracuje podczas mniejszej, ekonomicznej prędkości, a reszta jest dodatkowo uruchamiana przy jej zwiększaniu, lub w przypadku większego obciążenia jednostki. Okręty zostaną wyposażone w zintegrowany system misji, który będzie obejmował zintegrowany pomost, system łączności, system zarządzania platformą, system zarządzania walką, Wszystko to będzie w pełni zintegrowane. Pełny system zarządzania walką, sensory i efektory będą obejmowały systemy przeciwlotnicze, przeciwrakietowe systemy rażenia woda-woda, woda-ziemia i torpedy do zwalczania okrętów podwodnych.

Docelowym zakładanym ukompletowaniem w zakresie systemów przeciwlotniczych okręty będą posiadały pionowe wyrzutnie VLS Mk41 oraz rakiety z rodziny CAM. Do zwalczania celów nawodnych i lądowych będą przeznaczone wyrzutnie rakiet RBS15, uzbrojenie artyleryjskie będzie obejmować armatę średniego kalibru 76 mm OTO Melara Super Rapid Straus, dwie armaty 35 mm OSU-35K, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia wyposażone w wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz ręcznie kierowane ręczne karabiny maszynowe. Uzbrojenie torpedowe będzie obejmować dwie wyrzutnie torped. Okręty będą posiadały radary wielofunkcyjne średniego i dalekiego zasięgu oraz radar kierowania ogniem i środki rozpoznania obrazowego a także sonary kadłubowy i holowany. Zostaną wyposażone w środki walki radiotechnicznej. Okręty będą posiadały uzbrojenie pozwalające im swobodnie odpierać ataki każdego rodzaju.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna


W grudniu ub. r. Agencja Uzbrojenia zatwierdziła procedurę wyposażenia wszystkich trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Od tamtego czasu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podpisała szereg umów na dostawy uzbrojenia i wyposażenia polskich okrętów, które w przyszłości wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.

W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami w projekcie są firmy Babcock, Thales UK, MBDA UK i Remontowa Shipbuilding S.A. Cięcie blach pod prototypową fregatę, przyszły ORP Wicher odbyło się 16 sierpnia br., natomiast położenie stępki jest zaplanowane na 31 stycznia 2024 roku. Wodowanie kadłuba ma odbyć się dwa lata później, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. Pozostałe jednostki wejdą do służby w latach 2030-2031.



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.