• <
nauta_2024

PGZ Stocznia Wojenna nie zwalnia tempa. Trwa budowa najwyższej w Polsce hali kadłubowej oraz fregat programu "Miecznik"

rk

05.03.2024 17:30 Źródło: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki PGZ Stocznia Wojenna nie zwalnia tempa. Trwa budowa najwyższej w Polsce hali kadłubowej oraz fregat programu "Miecznik"

Partnerzy portalu

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Imponujące inwestycje PGZ Stoczni Wojennej coraz bardziej nabierają kształtów. Wrażenie robią nie tylko rozmiary budowanej Hali Kadłubowej, ale także sprzęt, przy pomocy którego jest wznoszona. Na obiekcie zamontowano właśnie olbrzymią bramę, której powierzchnię można porównać do powierzchni trzech boisk do koszykówki. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.

Na budowie pracują najwyższe w Polsce podnośniki o wysięgu do 58 metrów. W grudniu zeszłego roku na budowie pojawiła się wiecha, co symbolizowało osiągnięcie najwyższego punktu konstrukcyjnego. Zaawansowane prace trwają również w drugiej z nowopowstających hal - Hali Produkcyjnej. Przypomnijmy też, że 16 sierpnia odbyła się ceremonia położenia stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", przyszły ORP Wicher.

Hala Kadłubowa – olbrzym, w którym powstaną "Mieczniki"


Na terenie PGZ Stoczni Wojennej trwają wielkie inwestycje związane z realizacją programu Miecznik – budowy trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Najbardziej widoczna jest budowa najwyższej w polskiej branży stoczniowej hali – Hali Kadłubowej. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. W grudniu zeszłego roku na budowie pojawiła się wiecha, co symbolizowało osiągnięcie najwyższego punktu konstrukcyjnego. Ale budowlańcy dalej nie zwalniają tempa, a prace toczą się nie tylko wewnątrz budynków, ale też na terenie wokół nich.  Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Do prac instalacyjnych i tych związanych z obudową, wykorzystywane są podnośniki o wysięgu do 58 metrów. W tej chwili na budowie jest aż pięć z sześciu tego typu podnośników dostępnych w Polsce.

Montaż potężnych bram


W połowie lutego zamontowana została brama główna Hali Kadłubowej ważąca wraz z maszynownią aż 34 tony. Wymiary tej bramy – 43 m wysokości i 34 m szerokości - najlepiej porównać do powierzchni aż trzech standardowych boisk do koszykówki. Ekipa budowlana przygotowuje się też do instalacji drugiej, zbliżonej wymiarami bramy po przeciwległej stronie budowli. We wnętrzu hali prowadzone są równolegle roboty instalacyjne – wentylacyjne, gazowe czy elektryczne. W kwietniu rozpoczną się prace przy wylewaniu posadzki.

Hala Produkcyjna


Poza Halą Kadłubową w Stoczni budowana jest nowoczesna Hala Produkcyjna. „Już niedługo w tej hali zaczną pracę wszystkie wydziały wyposażeniowe PGZ SW. Stoczniowcy będą mieli w nich o wiele lepsze warunki pracy niż w starych pomieszczeniach a sześć nowych maszyn, jakie zostaną tu zamontowane zapewni nam prawdziwy przeskok technologiczny w kilku obszarach produkcji” – powiedział Maciej Poprawski, Dyrektor Operacyjny Stoczni odpowiedzialny za proces inwestycyjny. W Hali Produkcyjnej kończy się właśnie montaż termoizolacji oraz hydroizolacji dachu oraz okładzin ściennych. Jednocześnie trwają wszelkie prace instalacyjne oraz przygotowania do zaplanowanego na marzec montażu bram wjazdowych, suwnic oraz przegrody akustycznej. Rozpoczęto także wylewanie posadzki betonowej, na której w maju położona zostanie wierzchnia warstwa z żywicy.

Nowe drogi i bardziej wytrzymałe nabrzeża


Przebudowywana jest też infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne stoczni. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2. W planowanej hali produkcyjnej będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej.

– Dużo dzieje się w zakresie przebudowy dróg. Wykonujemy podbudowy oraz nawierzchnie chodników i dróg manewrowych. Stan zaawansowania szacujemy na około 25%. W miarę sprzyjających warunków atmosferycznych będziemy sukcesywnie oddawać kolejne, gotowe nawierzchnie – relacjonuje Przemysław Młynarczyk, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.

Największe w ponad 100-letniej historii PGZ Stoczni Wojennej inwestycje wartej są ponad 300 mln złotych. Przy budowie pracuje średnio 25 jednostek sprzętowych i około 60 pracowników. Zakończenie prac związanych z budową hal przewidziane jest na lipiec 2024 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.