PGZ Stocznia Wojenna podpisała z firmą Terma umowę na dostawę systemu bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, który zostanie wykorzystane przy budowie wielozadaniowych fregat w ramach programu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. To kolejny dowód współpracy z podmiotami zaangażowanymi w dostawy kluczowego uzbrojenia i wyposażenia dla okrętów, które w latach 2029-2031 wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Terma C-Guard jest systemem bezpośredniej obrony okrętu, który przeciwdziała uderzeniom rakietowym oraz torpedowym. System opiera się na sprawdzonych w walce wyrzutniach celów pozornych oraz konstrukcji mechanicznej bez części ruchomych i zapewnia obronę okrętu w sektorze 360 stopni. C-Guard charakteryzuje się stosunkowo niskimi wymaganiami w zakresie konserwacji, gwarantując tym samym wysoką dostępność operacyjną i niski całkowity koszt posiadania.
Co ciekawe, to uzbrojenie znajduje się w wyposażeniu duńskich fregat typu Iver Huitfeld. Ich projekt był wzorem dla platformy Arrowhead 140, na której podstawie powstał plan przyszłych jednostek dla polskiej Marynarki Wojennej. W ten sposób przyszłe okręty poniekąd upodobnią się do swoich pierwowzorów. Jest to o tyle szczególne, że pierwsza z fregat tej serii należąca do Królewskiej Marynarki Wojennej Danii bierze udział w misji pk. "Prosperity Guardian", chroniąc żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej przed atakami ze strony jemeńskich bojowników Huti. Działając tam aktywnie m.in. likwidując wystrzeliwane przez agresorów drony i rakiety może w praktyce sprawdzić wyposażenie i uzbrojenie, które znajdzie się na polskich okrętach, w przyszłości predestynowanych do podobnych zadań.
– Podpisana dziś umowa to kolejny ważny etap w realizacji programu "Miecznik". Fregaty budowane w PGZ Stoczni Wojennej otrzymają skuteczną ochronę przeciwko wielu typom zagrożeń, zarówno tym podwodnym, jak i rakietowym. W podobne, sprawdzone systemy wyposażonych jest ponad 150 okrętów pływających pod banderami marynarek wojennych z całego świata –– powiedział Andrzej Wojtkiewicz, Dyrektor Programu Miecznik w PGZ Stocznia Wojenna.
- Terma z dumą ogłasza podpisanie strategicznej umowy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) na efektywne kosztowo rozwiązanie do samoobrony w programie Miecznik. Nasz system wystrzeliwania celów pozornych C-Guard oferuje niezrównaną dostępność operacyjną i zdolność do zwalczania wielu zagrożeń, zapewniając najlepszy i najniższy koszt posiadania. Wyrażamy naszą wdzięczność zespołowi Miecznik w PGZ za ich efektywną współpracę, kładąc podwaliny pod silne, długoterminowe partnerstwo - powiedział Martin T Jentsch - Dyrektor Sprzedaży dla Wojennej w firmie Terma.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna
Trzy nowoczesne fregaty programu "Miecznik" dla Marynarki Wojennej RP powstają w gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna. W związku z tym trwa intensywna rozbudowa infeastruktury stoczniowej, w tym najwyższej w kraju hali kadłubowej, w której będą montowane kadłuby przyszłych okrętów. Odbywa się to we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego, takimi jak Babcock (dostarczyciel projektu platformu Arrowhead 140, wzoru dla projektu polskich jednostek), MBDA i Thales, w ramach udzielonego w 2021 roku największego w historii kontraktu polskiemu przemysłowi stoczniowemu. Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku, a jej przekazanie zamawiającemu nastąpi do 2029 roku. Realizacja tego przedsięzięcia w Polsce pozwala na wytworzenie około 2 000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na rzecz morskiego rodzaju sił zbrojnych. Przypomnijmy, że 16 sierpnia ub. r. odbyło się cięcie blach pod budowę pierwszego okrętu z zaplanowanych trzech, przyszłego ORP Wicher, natomiast 31 stycznia miało miejsce położenie stępki pod niego.
W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Babcock, Thales UK, MBDA UK oraz gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.
Wielozadaniowe okręty tej klasy mają znacząco zwiększyć zdolności morskiego rodzaju sił zbrojnych i pozwolić na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. w zakresie zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury krytycznej. Będą stanowić istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, realizując zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO. Nowoczesne wyposażenie okrętów w systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe pozwoli zwalczać zagrożenie w każdej domenie tj, nawodnej, podwodnej i powietrznej. Dzięki nim polska Marynarka Wojenna uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z państw NATO. Przedsięwzięcie jest określane jako największe w historii morskiego rodzaju sił zbrojnych w Polsce.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów