Rosyjski dziennik „Kommiersant” poinformował, że na wniosek tamtejszego sądu rosyjska firma Sakhalin Energy przejęła cztery holowniki należące do duńskiego Svitzera.
Rosja systematycznie przebudowuje swoje regulacje, by móc przejmować znajdujące się na jej terenie aktywa zachodnich firm, które opuściły rosyjski rynek lub znacznie ograniczają tam swoją działalność. Dziennik „Kommiersant” poinformował, że dzięki orzeczeniu sądu Rosja zajęła cztery holowniki należące do duńskiej firmy Svitzer.
Svitzer to największy na świecie operator holowników morskich. Firma posiadała spółkę Svitzer Sachalin, która nadzorowowała jej operacje na Sachalinie. Spółka poinformowała swojego klienta na miejscu – nowo powołaną do życia firmę Sakhalin Energy, która ma nadzorować wydobycie ropy naftowej i gazu na wyspie – o planach zawieszenia umowy na użytkowanie jednostek. Svitzer najpewniej zamierzał wycofać je z rosyjskich wód i poddać zmianie bandery. Dokument jest datowany na 19 kwietnia.
W odpowiedzi Sakhalin Energy złożył do miejscowego sądu wniosek o przejęcie holowników, do czego z dniem 24 kwietnia sąd się przychylił. Tym samym zgodnie z aktualnym rosyjskim prawem jednostki zostały przejęte przez rosyjskiego operatora. Żadna z firm nie potwierdziła doniesień ani nie wystosowała komentarza w sprawie. Rosyjskie media podają, że Sakhalin Energy złożył pozew kwestionujący zawieszenie kontraktu przez Svitzer. Orzeczenie w tej sprawie ma zapaść 18 maja. Jeśli rosyjski sąd uzna, że Svitzer nie może w ten sposób wycofać się z umowy, a tym samym ma kontynuować opisane w niej operacje, holowniki prawdopodobnie przynajmniej na jakiś czas wrócą pod zarząd Duńczyków, aczkolwiek jeśli ci w dalszym ciągu będą szukać możliwości wyjścia z rosyjskiego rynku możliwe, że Sakhalin Energy przejmie je ponownie.
fot. Depositphotos
WinGD i Mitsubishi Shipbuilding podpisują MoU dotyczące współpracy w zakresie amoniaku
Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk
Wskazówki montażowe systemu uszczelniającego Roxtec
ONE odbiera swój pierwszy statek o pojemności 24 000 TEU
Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa
BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru