• <
nauta_2024

W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu

29.04.2024 13:05 Źródło: MW Pakistanu
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu

Partnerzy portalu

Fot. MW Pakistanu

W chińskiej stoczni Wuchang Shipbuilding Industry Group Company mieszczącej się w Wuhan odbyła się ceremonia wodowania okrętu podwodnego typu Hangor zbudowanego dla Marynarki Wojennej Pakistanu. To pierwszy okręt nowej serii, budowany w ramach chińsko-pakistańskiego partnerstwa, którego celem jest wzmocnienie podwodnego potencjału Pakistanu.

W ceremonii wodowania wzięli udział wysocy rangą urzędnicy z Pakistanu i Chin, przedstawiciele morskiej kadry dowódczej obu państw oraz przedstawiciele stoczni zaangażowanych w to przedsięwzięcie.  Szef Sztabu Marynarki Wojennej Pakistanu admirał Naveed Ashraf podkreślił podczas ceremonii znaczenie bezpieczeństwa morskiego w dominującym środowisku geostrategicznym w regionie oraz zaangażowanie kraju w zapewnienie bezpiecznego i sprzyjającego środowiska morskiego dla wszystkich podmiotów. Dodał, że okręty podwodne typu Hangor, posiadajace najnowocześniej uzbrojenie i wyposażenie odegrają kluczową rolę w utrzymaniu pokoju i stabilności w regionie. Wyraził także docenienie wysiłków chińskiej stoczni w związku z postępami w budowie i dążeniem do zachowania terminów zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Władze w Islamabadzie podpisały umowę z chińskim CSOC na zakup ośmiu okrętów podwodnych typu Hangor podczas wizyty chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w Pakistanie.
Pakistanie. W ramach umowy cztery pierwsze okręty podwodne zostaną zbudowane w Chinach, podczas gdy pozostałe w Pakistanie w Karachi Shipyard & Engineering Works Ltd (KS&EW) w ramach transferu technologii (ToT). Oprócz Hangora w pakistańskiej stoczni trwa budowa dwóch okrętów podwodnych. Wiadomo, że jeden z nich ma nazywać się Tasnim, doszło też do położenia stępki pod obie jednostki.

Typ Hangor jest wariacją na chiński typ 039A/041 (określany też jako Yan), którego seria jest budowana od 2006 roku w liczbie 25 sztuk. Zwodowany okręt ma 76 metrów długości, a jego wyporność ma wynieść 2 800 ton. Załoga będzie liczyć ok. 36 osób, a prędkość jednostki ma wynosić 20 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne CSOC CHD620 i napęd niezależny od powietrza Stirling (AIP). Uzbrojenie ma stanowić sześć wyrzutni 533 mm dla pocisków manewrujący Babur 3, pocisków przeciwokrętowych YJ-82 i torped Yu-6.

To nie jedyne okręty dla sił morskich Pakistanu, jakie powstają w chińskich stoczniach. W maju ub. r. w stoczni Hudong Zhonghua w Szanghaju zostały przekazane dwie fregaty typu 054 A/P (określane też jako typ Tughril), PNS Tippu Sultan i PNS Shahjahan. Była to druga część większego zamówienia obejmującego cztery jednostki, które wzmocnią morski potencjał tego państwa.

Współpraca pakistańsko-chińska jest przedmiotem obaw części krajów, w tym Indii i USA. Szczególnie w przypadku tego pierwszego państwa wynika to z trwającego od 1947 sporu o terytoria, m.in. Kaszmir, w efekcie czego doszło do kilku konfliktów zbrojnych między tymi krajami, w których zginęło wiele tysięcy ludzi. Obawa jest tym większa, że oba państwa dysponują bronią atomową i eskalacja konfliktu byłaby katastrofalna dla tego najbardziej ludnego obszaru świata. Indie, jako obecnie państwo z największą liczbą ludności pretenduje do zwiększenia swojej pozycji w regionie Azji jako przeciwwaga dla Państwa Środka. Granicząc zarówno z nim, jak i Pakistanem nie patrzy z zadowoleniem na współpracę Pekinu i Islamabadu.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.