W należącym do Thyssenkrupp Marine Systems zakładzie stoczniowym w Kilonii odbyła się ceremonia wodowania i nadania nazwy dla okrętu podwodnego typu 218SG dla Marynarki Wojennej Singapuru. Jednostka ma wzmocnić potencjał sił morskich tego małego państwa w zakresie ochrony domeny morskiej oraz niezakłóconej żeglugi. Nadano jej nazwę Inimitable.
W wydarzeniu, które odbyło się 22 kwietnia 2024 roku, wzięło udział 250 gości, w tym Boris Pistorius, federalny minister obrony, Teo Chee Hean, starszy minister i minister koordynujący ds. bezpieczeństwa narodowego Republiki Singapuru, a także inni wysocy rangą przedstawiciele Singapuru i Niemiec. Matką chrzestną okrętu Teo Swee Lian, siostra Teo Chee Heana.
- Okręty podwodne zbudowane w ramach tego projektu są najnowocześniejszymi konwencjonalnymi jednostkami tej klasy, jakie kiedykolwiek widział świat. Należą do najnowocześniejszej generacji i są również największymi okrętami podwodnymi zbudowanymi do tej pory w Niemczech. To wynik ciężkiej pracy, zaangażowania i współpracy wielu utalentowanych osób, które doprowadziły nas do tego sukcesu - podkreślił Oliver Burkhard, prezes Thyssenkrupp Marine Systems.
Many thanks to Senior Minister Teo Chee Hean for officiating the launch of the Republic of Singapore Navy’s 4th and final Invincible-class submarine, Inimitable, in Kiel, 🇩🇪. This completes our Type 218SG submarine launch together with Invincible, Impeccable, and Illustrious. pic.twitter.com/wRLNl7c5Z4
— Ng Eng Hen (@Ng_Eng_Hen) April 22, 2024
Seria okrętów podwodnych typu 218SG (określana też jako Invincible) jest budowana od 2014 roku. Konstrukcja opiera się na projektach z typu 214 i 212. RSS Inimitable jest ostatnią jednostką z zaplanowanych czterech. Jego długość wynosi 70 metrów a wyporność 2000 ton, zaliczając się do jednych z największych, jakie zbudowano w tym zakładzie. Załoga liczy 28 osób. Prędkość okrętu na powierzchni wynosi 10 węzłów a pod wodą 20 węzłów, co zapewnia napęd dieslowo-elektryczny oraz napęd niezależny od powietrza (AiP, Air-independent propulsion). Autonomiczność okrętu wynosi do 42 dni. W wyposażeniu znajdują się system dowodzenia walką od Atlas Elektronik-ST Electronics oraz system analizy danych od DSTA. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm i cztery wyrzutnie pocisków rakietowych 650 mm. Okręt ma być zdolny do użycia torped i pocisków przeciwokrętowych, a także min morskich.
Planowane wcielenie okrętu do służby ma nastąpić w 2025 roku. Prototypowy RSS Inimitable, który miał wejść do służby w 2023 roku, jest obecnie wykorzystywany do testów i szkolenia marynarzy także z myślą o przysposobieniu załóg dla przyszłych jednostek tej serii tej serii. Kolejne, RSS Impeccable i RSS Illustrious znajdują się w trakcie prób morskich. W planach był również potencjalnie piąty okręt typu 218SG.
Po zakończeniu ceremonii chrztu i wodowania Thyssenkrupp Marine Systems i ST Engineering, singapurskie przedsiębiorstwo technologiczne, podpisały protokół ustaleń w celu wspólnego zwiększenia możliwości okrętów podwodnych typu 218SG w całym okresie ich eksploatacji. Porozumienie to rozszerza wcześniejszą umowę o współpracy podpisaną w grudniu 2022 roku i obejmuje partnerstwo w zakresie wybranych technologii i ich zastosowania, a także szkoleń w zakresie konserwacji, analizy danych i zarządzania systemami okrętowymi.
Aktualnie w siłach morskich Singapuru służą cztery okręty podwodne produkcji szwedzkiej, dwa typu Archer (szw. Västergötland) a także dwa typu Challenger (szw. Sjöormen). Wcześniej służące w Królewskiej Marynarce Wojennej Szwecji zostały w latach 90-tych i drugiej dekadzie XXI wieku zmodernizowane i przekazane do singapurskich sił morskich. Z racji na to, że okręty te mają swoje lata (to konstrukcje zbudowane w latach 60-tych i 80-tych) i są już wyeksploatowane, pojawiła się istotna potrzeba zastąpienia ich, aby utrzymać zdolność do prowadzenia działań podwodnych, istotnych dla utrzymania ochrony żeglugi. Stąd władze Singapuru inwestują w swoje siły zarówno nawodne, jak i podwodne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów