• <
nauta_2024

W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru

22.04.2024 13:18 Źródło: TKMS
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru

Partnerzy portalu

Fot. Ministerstwo Obrony Singapuru

W należącym do Thyssenkrupp Marine Systems zakładzie stoczniowym w Kilonii odbyła się ceremonia wodowania i nadania nazwy dla okrętu podwodnego typu 218SG dla Marynarki Wojennej Singapuru. Jednostka ma wzmocnić potencjał sił morskich tego małego państwa w zakresie ochrony domeny morskiej oraz niezakłóconej żeglugi. Nadano jej nazwę Inimitable.

W wydarzeniu, które odbyło się 22 kwietnia 2024 roku, wzięło udział 250 gości, w tym Boris Pistorius, federalny minister obrony, Teo Chee Hean, starszy minister i minister koordynujący ds. bezpieczeństwa narodowego Republiki Singapuru, a także inni wysocy rangą przedstawiciele Singapuru i Niemiec. Matką chrzestną okrętu Teo Swee Lian, siostra Teo Chee Heana.

- Okręty podwodne zbudowane w ramach tego projektu są najnowocześniejszymi konwencjonalnymi jednostkami tej klasy, jakie kiedykolwiek widział świat. Należą do najnowocześniejszej generacji i są również największymi okrętami podwodnymi zbudowanymi do tej pory w Niemczech. To wynik ciężkiej pracy, zaangażowania i współpracy wielu utalentowanych osób, które doprowadziły nas do tego sukcesu - podkreślił Oliver Burkhard, prezes Thyssenkrupp Marine Systems.

Seria okrętów podwodnych typu 218SG (określana też jako Invincible) jest budowana od 2014 roku. Konstrukcja opiera się na projektach z typu 214 i 212. RSS Inimitable jest ostatnią jednostką z zaplanowanych czterech. Jego długość wynosi 70 metrów a wyporność 2000 ton, zaliczając się do jednych z największych, jakie zbudowano w tym zakładzie. Załoga liczy 28 osób. Prędkość okrętu na powierzchni wynosi 10 węzłów a pod wodą 20 węzłów, co zapewnia napęd dieslowo-elektryczny oraz napęd niezależny od powietrza (AiP, Air-independent propulsion). Autonomiczność okrętu wynosi do 42 dni. W wyposażeniu znajdują się system dowodzenia walką od Atlas Elektronik-ST Electronics oraz system analizy danych od DSTA. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm i cztery wyrzutnie pocisków rakietowych 650 mm. Okręt ma być zdolny do użycia torped i pocisków przeciwokrętowych, a także min morskich.

Planowane wcielenie okrętu do służby ma nastąpić w 2025 roku. Prototypowy RSS Inimitable, który miał wejść do służby w 2023 roku, jest obecnie wykorzystywany do testów i szkolenia marynarzy także z myślą o przysposobieniu załóg dla przyszłych jednostek tej serii tej serii. Kolejne, RSS Impeccable i RSS Illustrious znajdują się w trakcie prób morskich. W planach był również potencjalnie piąty okręt typu 218SG.

Po zakończeniu ceremonii chrztu i wodowania Thyssenkrupp Marine Systems i ST Engineering, singapurskie przedsiębiorstwo technologiczne, podpisały protokół ustaleń w celu wspólnego zwiększenia możliwości okrętów podwodnych typu 218SG w całym okresie ich eksploatacji. Porozumienie to rozszerza wcześniejszą umowę o współpracy podpisaną w grudniu 2022 roku i obejmuje partnerstwo w zakresie wybranych technologii i ich zastosowania, a także szkoleń w zakresie konserwacji, analizy danych i zarządzania systemami okrętowymi.

Aktualnie w siłach morskich Singapuru służą cztery okręty podwodne produkcji szwedzkiej, dwa typu Archer (szw. Västergötland) a także dwa typu Challenger (szw. Sjöormen). Wcześniej służące w Królewskiej Marynarce Wojennej Szwecji zostały w latach 90-tych i drugiej dekadzie XXI wieku zmodernizowane i przekazane do singapurskich sił morskich. Z racji na to, że okręty te mają swoje lata (to konstrukcje zbudowane w latach 60-tych i 80-tych) i są już wyeksploatowane, pojawiła się istotna potrzeba zastąpienia ich, aby utrzymać zdolność do prowadzenia działań podwodnych, istotnych dla utrzymania ochrony żeglugi. Stąd władze Singapuru inwestują w swoje siły zarówno nawodne, jak i podwodne.

Fot. TKMS
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.