Rząd australijski wybrał firmy BAE Systems i ASC do budowy nowej australijskiej floty okrętów podwodnych o napędzie atomowym w ramach najnowszego znaczącego osiągnięcia trójstronnego paktu bezpieczeństwa AUKUS zawartego między Australią, Wielką Brytanią i USA. Wicepremier Australii Richard Marles i sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps ogłosili tę wiadomość w Australii, wyznaczając kolejny krok na drodze do budowy i eksploatacji przez to państwo okrętów podwodnych o napędzie atomowym.
Zgodnie z umową AUKUS Australia i Wielka Brytania będą eksploatować wspólny okręt podwodny przyszłości, wykorzystujący technologie wszystkich trzech krajów, oparty na brytyjskim projekcie nowej generacji, którego liderem jest BAE Systems. Brytyjski koncern ma połączyć swoje siły z ASC w zakresie wykorzystania swoich umiejętności, wiedzy specjalistycznej i innych możliwości w ramach porozumienia o współpracy w Australii, co ma ostatecznie doprowadzić do utworzenia długoterminowej, zarejestrowanej spółki w ramach Joint Venture. Obie firmy mają uzupełniać się w zakresie wymiany doświadczeń oraz kompetencji, aby dostarczyć zamawiającemu produkt zgodnie z oczekiwaniami.
- Jesteśmy niezwykle dumni z naszej roli w realizacji tego niezwykle ważnego, obejmującego trzy kraje programu łodzi podwodnych. Nasz wybór na partnera w Australii, obok ASC, potwierdza naszą rolę jako długoterminowego partnera w projektowaniu i budowie łodzi podwodnych w Wielkiej Brytanii oraz jako kluczowego gracza w australijskiej przedsiębiorczości morskiej i szerszym krajobrazie obronnym. Czerpiąc z dziesięcioleci doświadczeń w Wielkiej Brytanii i Australii, nie możemy się doczekać współpracy z ASC w celu opracowania trwałych, suwerennych możliwości budowy łodzi podwodnych o napędzie atomowym dla Australii. Poczyniliśmy już znaczne postępy w projektowaniu i rozwoju łodzi podwodnej nowej generacji w Wielkiej Brytanii, gdzie ponad 1000 osób pracuje nad programem SSN-AUKUS i trwają duże inwestycje infrastrukturalne. Ten najnowszy krok zapewni integralne połączenie projektu w Wielkiej Brytanii z rozwojem strategii budowy w Australii, ponieważ współpracujemy nad zapewnieniem wszystkim trzem krajom zdolności wojskowych nowej generacji, a także znacznej wartości społecznej i gospodarczej - powiedział Charles Woodburn, dyrektor generalny BAE Systems
AUKUS (nazwa pochodząca od pierwszych liter Australia, United Kingdom i United States) jest formą trójprzymierza tych państw jako odpowiedzi na rosnącą potęgę militarną i wpływy Chin w regionie Indo-Pacyfiku, wywierającej naciski na inne państwa, w tym współpracujące z USA, jak Japonia, Korea Południowa i Filipiny. Choć sojusz oficjalnie nie jest jednak skierowany przeciwko Chinom, a jego celem jest "utrzymanie pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku", to wyraźne działania wskazują na próbę stworzenia przeciwwagi wobec Państwa Środka i jego mocarstwowych ambicji. W tle dochodzi także zagrożenie ze strony Rosji, której okręty również przemierzają Ocean Spokojny i Indyjski, a ponadto jej marynarka buduje bazy w zaprzyjaźnionych państwach, m.in. w Afryce. Kontrowersje dotyczą również polityki RPA, która w ostatnim czasie prowadziła wspólne manewry morskie z flotami rosyjską i chińską. Niemniej, porozumienie ma być także zgodne z traktatem o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej i pozostaje konsultowane z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej. Australia nie będzie miała też oficjalnie pieczy nad paliwem jądrowym. Choć okręty będą napędzane reaktorami atomowymi, to australijskie nie będą uzbrojone w broń jądrową.
SSN-AUKUS będzie największym, najpotężniejszym i najbardziej zaawansowanym szturmowym okrętem podwodnym, jakiego kiedykolwiek mają używać w przyszłości Royal Navy i Royal Australian Navy. W zamierzeniu, gdy będzie on budowany dla Wielkiej Brytanii, ma być następcą typu Astute, który BAE Systems wciąż buduje w swoim zakładzie w Barrow-in-Furness w północno-zachodniej Anglii. Australia spodziewa się otrzymać swój pierwszy okręt podwodny SSN-AUKUS na początku lat czterdziestych XXI wieku. W jej przypadku okręty te zastąpią obecnie używane jednostki typu Collins.
Co należy również podkreślić, amerykańskie władze deklarują chęć wypożyczenia bądź sprzedaży okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Virginia, które mają być swoistym "pomostem" przed nowymi jednostkami, zapewniając możliwości szkolenia załóg i utrzymania zdolności podwodnych. Oferta dotyczy trzech okrętów z możliwością rozszerzenia zakupu o dwa kolejne. Ponadto od 2027 roku te jednostki pod banderą US Navy oraz brytyjskie typu Astute mają stacjonować w Australii. Gdy USA będzie dostarczać swoje zamówienie, do końca lat 30-tych XXI wieku Wielka Brytania ma przekazać pierwszy okręt określany na razie jako SSN-AUKUS. W następnej dekadzie australijski przemysł stoczniowy ma być zdolny do samodzielnej budowy tych jednostek, opracowywanych od 2021 roku w ramach partnerstwa AUKUS.
W ostatnim czasie regularnie dochodzi również do wizyt amerykańskich okrętów podwodnych w Australii, co ma związek z "oswajaniem" obywateli kraju do tych jednostek. Podczas organizowanych w ostatnim czasie ćwiczeń na Pacyfiku rozpoczęto także szkolenie australijskich kadr morskich w zakresie służby i obsługi typu Virginia z myślą o tym, że będą ich użytkownikami.
Wcześniej australijskie władze były bardzo niechętne atomowi, stąd zmiana decyzji jest uznawana za rewolucyjną. Poprzedziło ją zerwanie umowy z francuskim Naval Group na budowę konwencjonalnych okrętów określanych jako Shortfin Baracuda. Wywołało to tarcie w relacjach australijsko-francuskich z odwołaniem ambasadora Francji włącznie. Projekt ten od początku spotykał się z krytyką, ale pozostawał pod silnym wpływem politycznych wymagań (w tym żeby był to okręt z napędem tradycyjnym, a nie atomowym), co wpłynęło na jego dalszy kształt.
Brytyjskie Ministerstwo Obrony przyznało w październiku firmie BAE Systems prawie 4 miliardy funtów na kolejną fazę programu SSN-AUKUS. Finansowanie obejmuje prace rozwojowe do 2028 roku, co umożliwi BAE Systems przejście do fazy szczegółowego projektowania programu i zakup elementów o długim terminie realizacji. Nagroda finansuje także znaczącą inwestycję infrastrukturalną w Barrow, w ramach której do końca lat 30. XXI wieku powierzchnia obiektu ulegnie podwojeniu z 80 000 do 160 000 m2 w ramach wielomiliardowego programu, a także kontynuowana rekrutacja w celu wsparcia wysiłków krajowych. BAE Systems zwiększył już liczbę pracowników brytyjskich okrętów podwodnych do 13 500, a w szczytowym okresie planuje wzrosnąć do około 17 000, aby wspierać SSN-AUKUS w Wielkiej Brytanii, a także programy Astute i Dreadnought, zapewniając znaczny wzrost zatrudnienia w regionie.
BAE Systems to długoterminowy partner Wielkiej Brytanii w budowie okrętów podwodnych, który wnosi kluczowe doświadczenie w tworzeniu jednostek o napędzie atomowym. Zaangażowanie firmy w Australii zapewnia integralne powiązanie pomiędzy projektem SSN-AUKUS kierowanym przez BAE Systems w Wielkiej Brytanii a rozwojem i dojrzewaniem australijskiej strategii budowy. Przedsiębiorstwo dostarczyło jak dotąd pięć z siedmiu okrętów podwodnych klasy Astute Królewskiej Marynarce Wojennej w Wielkiej Brytanii od 2010 roku, a pozostałe dwie jednostki są na zaawansowanym etapie budowy w stoczni w Barrow-in-Furness. Firma projektuje także i buduje brytyjskie okręty podwodne nowej generacji do odstraszania nuklearnego typu Dreadnought. Aktualnie trwają prace nad pierwszymi trzema z czterech nowych łodzi.
W Australii BAE Systems może pochwalić się długim i dumnym, ponad 70-letnim dziedzictwem w dostarczaniu zaawansowanych technologii obronnych, od utrzymania ruchu powietrznego i morskiego po budowę statków, które chronią zarówno ludzi, jak i bezpieczeństwo narodowe, zapewniając bezpieczeństwo kluczowych informacji i infrastruktury.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów