• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Hanwha Ocean i Babcock International podpisały umowę o współpracy w zakresie budowy okrętów podwodnych

08.03.2024 10:54 Źródło: Hanwha Ocean
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Hanwha Ocean i Babcock International podpisały umowę o współpracy w zakresie budowy okrętów podwodnych

Partnerzy portalu

Fot. Hanwha Ocean

W trakcie spotkania, które odbyło się w Warszawie, południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean nawiązała współpracę z brytyjskim koncernem Babcock International. Ma to stanowić "znaczący krok naprzód" w zakresie zabezpieczenia programów budowy okrętów podwodnych, oferowanych do wielu państw, wskazując m.in. na Polskę i Kanadę.

W wydarzeniu uczestniczyli kluczowe osobistości, takie jak Sung Kyun Jeong, wiceprezes Hanwha Ocean’s Naval Ship International Business, Sir Nick Hine, dyrektor zarządzający Babcock AUKUS & International, Ewa Kittel-Prejs, dyrektor krajowy Babcock na Polskę, Sun-Mi Yoon, Babcock Country Obecni są dyrektor na Koreę i Anthony March, wiceprezes ds. systemów morskich i misyjnych firmy Babcock Canada.

Wydarzenie w tej sprawie odbyło się jeszcze w grudniu ub. r., ale dopiero teraz obie firmy poinformowały o tej inicjatywie. Przed ceremonią podpisania umowy, w dniach 20 i 21 grudnia, inżynierowie z firm Hanwha Ocean, Hanwha Aerospace, Hanwha Systems i Babcock International spotkali się w stolicy Polski, aby omówić współpracę techniczną związaną z programem "Orka", związanym z dostarczeniem okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Przypomnijmy, że w końcówce listopada 2023 roku przedstawiciele Hanwha Ocean byli obecni w Warszawie w związku z zorganizowanym dla dziennikarzy spotkaniu, w trakcie którego przedstawili swoją ofertę w tej sprawie. Pisaliśmy o tym w tekście pt. "Orka" po koreańsku. Hanwha Ocean prezentuje KSS-III. To propozycja okrętu podwodnego dla Polski.

Obok spotkania z Babcock, przedstawiciele południowokoreańskiej stoczni umiejscowionej w Geoje pojawili się w Gdyni, gdzie odwiedzili PGZ Stocznię Wojenną. Tam mieli zapoznać się z lokalną infrastrukturą, w tym i stanem prac w związku z programem "Miecznik". Omówili też współpracę w zakresie programu "Orka", gdyż w ramach oferty Hanwha Ocean proponuje stworzenie centrum obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO), zapewniając serwisowanie okrętów podwodnych w kraju, co odbywałoby się we współpracy z lokalnymi firmami z branży okrętowej i nie tylko.


Fot. Hanwa Ocean

W połowie stycznia ubiegłego roku Nick Hine z Babcock International odwiedził Koreę Południową i przyjrzał się bliżej możliwościom badawczo-rozwojowym, projektowym i konstrukcyjnym Hanwha Ocean w zakresie okrętów podwodnych, a także wyraził zamiar aktywnej współpracy. W szczególności zapowiedział, że będzie brał udział w instalacji systemów uzbrojenia Babcock na okrętach przeznaczonych na eksport do takich państw jak Polska i Kanada, we współpracy biznesowej ISS (In-Service Support) z Hanwha Ocean. W lutym z kolei obie firmy zawarły siedmioletni kontrakt w ramach prac nad nowoczesnymi okrętami podwodnymi serii KSS-III Batch-II. W ramach zawartego kontraktu koncern z Wielkiej Brytanii dostarczy system obsługi i uruchamiania broni (Weapons Handling and Launch System, WHLS), który obejmuje pompę turbiny powietrznej (ATP) z programowalnym zaworem wyzwalającym, umożliwiając kompatybilność ze wszystkimi torpedami, minami i rakietami produkowanymi przez wiodących producentów. Ma posiadać znaczące zalety pod względem elastyczności startu, integracji, masy, hałasu, objętości i oszczędności powietrza operacyjnego.

– Ta umowa z Babcock International Group nie tylko uznaje pozycję technologiczną Hanwha Ocean, ale także wzmacnia naszą pozycję w konkurowaniu o międzynarodowe projekty okrętów podwodnych – powiedział Sung Kyun Jeong, wiceprezes i szef Działu Okrętowego ds. Międzynarodowego Biznesu w Hanwha Ocean

– Jesteśmy podekscytowani możliwością współpracy z firmą Hanwha nad tą i innymi konkretnymi możliwościami, aby zwiększyć naszą wspólną zdolność do dostarczania wyjątkowych produktów i wsparcia w jak najkrótszym czasie, co jest kluczowe w obecnym kontekście strategicznym – zaznaczył Nick Hine, były wiceadm. Royal Navy i dyrektor zarządzający w Babcock International.

Zdaniem przedstawicieli Hanwha Ocean zainteresowanie wprowadzonym do służby w 2021 roku okrętem serii KSS-III wyraziły Polska, Kanada i kraje Bliskiego Wschodu, co ma podkreślać wkład południowokoreańskiego koncernu w bezpieczeństwo globalne.

Oferowany Polsce KSS-III należy do podserii Batch II określanego jako typ Dosan Ahn Changho, który ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Wariant Batch-II jeszcze nie powstał, niemniej pewną wiedzę o możliwościach ma zapewniać wcześniejszy Batch-I. Ma osiągać prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a jego zasieg ma wynosić do 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu ma wynosić 20 dni. Załoga liczy do 50 oficerów i marynarzy. Jego napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wykorzystuje opracowany przez Hanwa system zarządzania walką (CMS), zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny „Series 30” od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące (SLCM) do zwalczania celów lądowych Chonryong. Można je też uzbroić w pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny morskie, acz wiele też zależy tutaj od oczekiwań strony polskiej w zakresie chęci nabycia konkretnego uzbrojenia.

Hanwha Ocean podkreśla wyposażenie okrętu innowacyjny układ napędowy, który obejmuje zaawansowaną baterię litowo-jonową i system napędu niezależnego od powietrza (AIP). Ta kombinacja ma pozwolić okrętowi podwodnemu na nowo zdefiniować możliwości operacji podwodnych, ustanawiając nowy standard dla długości ich działań operacyjnych. Ma to pozwalać na ciągłość działania wynoszącą ok. trzy tygodnie. Oprócz możliwości bojowych KSS-III Batch-II ma posiadać zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba i powłokę antyakustyczną, aby zminimalizować emisję hałasu, zapewniając dyskretną obecność pod wodą. Zaawansowane systemy zarządzania walką i sonary dodatkowo mają przyczynić się do przewagi technologicznej, zapewniając pełną interoperacyjność z siłami sojuszniczymi. Ulepszone systemy automatyzacji umożliwia działanie przy zmniejszonej załodze, liczącej 33 osoby, oferując lepsze im tym samym lepsze warunki bytowe.

Fot. MW Korei Południowej

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.