Stocznia Hanwha Ocean zawarła z Babcock International siedmioletni kontrakt w ramach prac nad nowoczesnymi okrętami podwodnymi serii KSS-III Batch-II. Wiąże się on z produkcją i instalacją systemu wyrzutni, który będzie wykorzystywany do użycia pocisków i torped, jakie znajdą się w wyposażeniu tych jednostek. Udział brytyjskiego koncernu w tym przedsięwzięciu jest istotny dla polskich specjalistów, gdyż dotyczy okrętów podwodnych proponowanych w ramach programu "Orka" dla Marynarki Wojennej RP.
W ramach zawartego kontraktu koncern z Wielkiej Brytanii dostarczy system obsługi i uruchamiania broni (Weapons Handling and Launch System, WHLS), który obejmuje pompę turbiny powietrznej (ATP) z programowalnym zaworem wyzwalającym, umożliwiając kompatybilność ze wszystkimi torpedami, minami i rakietami produkowanymi przez wiodących producentów. Ma posiadać znaczące zalety pod względem elastyczności startu, integracji, masy, hałasu, objętości i oszczędności powietrza operacyjnego. System ten ma być kompaktowy i bardzo wydajny, ponieważ zużywa mniej powietrza podczas procesu odpalania pocisku, co oznacza, że jest cichy i ma mniejsze wymagania konserwacyjne niż inne podobne technologie obsługi odpalania i startu pocisków.

Babcock jest zaangażowany w okręty podwodne typu Jangbogo-III, poczynając od podserii KSS-III Batch-I, od 2011 roku. Aktualnie odpowiada za dostarczenie sprzętu dla czwartego okrętu z tej serii, a w przyszłości ma zapewnić wyposażenie dla szóstej jednostki, w tym najnowszych z serii KSS-III Batch II. Kluczowe elementy WHLS zostaną zaprojektowane i wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, a pozostałe zostaną zbudowane na licencji w Korei Południowej.
– Babcock jest światowym liderem w dziedzinie systemów przenoszenia i wystrzeliwania broni i jesteśmy zachwyceni otrzymaniem tego kontraktu na kontynuację naszych prac nad programem łodzi podwodnych typu Jangbogo-III. W coraz bardziej złożonym klimacie geopolitycznym klienci z branży obronnej chcą produktów i usług, które są niedrogie, wydajne i dostępne. System pomp turbinowych firmy Babcock z powodzeniem spełnia te wymagania, a reputacja naszego zespołu w zakresie najwyższej jakości znajduje odzwierciedlenie w terminowej lub wcześniejszej dostawie wszystkich najważniejszych kamieni milowych Jangbogo-III – podkreślił Neal Misell, dyrektor generalny systemów misji w Babcock
Przyznany kontrakty ma być także dowodem rosnącej współpracy z Hanwha Ocean. Na początku stycznia Nick Hine, dyrektor zarządzający Babcock na AUKUS, odwiedził siedzibę Hanwha Ocean w Geoje w Korei Południowej, aby omówić możliwości współpracy jako zespół na globalnym rynku zamówień okrętów podwodnych. Jest to o tyle istotne, że koreański producent oferuje swój flagowy produkt innym państwom, w tym ostatnio Filipinom oraz Polsce. Przypomnijmy, że w listopadzie ub.r. przedstawiciele Hanwha Ocean zorganizowali w Warszawie spotkanie dla prasy, gdzie zaprezentowali okręt podwodny KSS-III Batch-II oraz ofertę dla Polski w ramach programu "Orka".
KSS-III Batch II ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Wariant Batch-II jeszcze nie powstał, niemniej pewną wiedzę o możliwościach ma zapewniać wcześniejszy Batch-I. Ma osiągać prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a jego zasieg ma wynosić do 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu ma wynosić 20 dni. Załoga liczy 50 oficerów i marynarzy. Jego napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wykorzystuje opracowany przez Hanwa system zarządzania walką (CMS), zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny „Series 30” od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące (SLCM) do zwalczania celów lądowych Chonryong. Można je też uzbroić w pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny morskie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów