Stocznia Hanwha Ocean zawarła z Babcock International siedmioletni kontrakt w ramach prac nad nowoczesnymi okrętami podwodnymi serii KSS-III Batch-II. Wiąże się on z produkcją i instalacją systemu wyrzutni, który będzie wykorzystywany do użycia pocisków i torped, jakie znajdą się w wyposażeniu tych jednostek. Udział brytyjskiego koncernu w tym przedsięwzięciu jest istotny dla polskich specjalistów, gdyż dotyczy okrętów podwodnych proponowanych w ramach programu "Orka" dla Marynarki Wojennej RP.
W ramach zawartego kontraktu koncern z Wielkiej Brytanii dostarczy system obsługi i uruchamiania broni (Weapons Handling and Launch System, WHLS), który obejmuje pompę turbiny powietrznej (ATP) z programowalnym zaworem wyzwalającym, umożliwiając kompatybilność ze wszystkimi torpedami, minami i rakietami produkowanymi przez wiodących producentów. Ma posiadać znaczące zalety pod względem elastyczności startu, integracji, masy, hałasu, objętości i oszczędności powietrza operacyjnego. System ten ma być kompaktowy i bardzo wydajny, ponieważ zużywa mniej powietrza podczas procesu odpalania pocisku, co oznacza, że jest cichy i ma mniejsze wymagania konserwacyjne niż inne podobne technologie obsługi odpalania i startu pocisków.
Babcock jest zaangażowany w okręty podwodne typu Jangbogo-III, poczynając od podserii KSS-III Batch-I, od 2011 roku. Aktualnie odpowiada za dostarczenie sprzętu dla czwartego okrętu z tej serii, a w przyszłości ma zapewnić wyposażenie dla szóstej jednostki, w tym najnowszych z serii KSS-III Batch II. Kluczowe elementy WHLS zostaną zaprojektowane i wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, a pozostałe zostaną zbudowane na licencji w Korei Południowej.
– Babcock jest światowym liderem w dziedzinie systemów przenoszenia i wystrzeliwania broni i jesteśmy zachwyceni otrzymaniem tego kontraktu na kontynuację naszych prac nad programem łodzi podwodnych typu Jangbogo-III. W coraz bardziej złożonym klimacie geopolitycznym klienci z branży obronnej chcą produktów i usług, które są niedrogie, wydajne i dostępne. System pomp turbinowych firmy Babcock z powodzeniem spełnia te wymagania, a reputacja naszego zespołu w zakresie najwyższej jakości znajduje odzwierciedlenie w terminowej lub wcześniejszej dostawie wszystkich najważniejszych kamieni milowych Jangbogo-III – podkreślił Neal Misell, dyrektor generalny systemów misji w Babcock
Przyznany kontrakty ma być także dowodem rosnącej współpracy z Hanwha Ocean. Na początku stycznia Nick Hine, dyrektor zarządzający Babcock na AUKUS, odwiedził siedzibę Hanwha Ocean w Geoje w Korei Południowej, aby omówić możliwości współpracy jako zespół na globalnym rynku zamówień okrętów podwodnych. Jest to o tyle istotne, że koreański producent oferuje swój flagowy produkt innym państwom, w tym ostatnio Filipinom oraz Polsce. Przypomnijmy, że w listopadzie ub.r. przedstawiciele Hanwha Ocean zorganizowali w Warszawie spotkanie dla prasy, gdzie zaprezentowali okręt podwodny KSS-III Batch-II oraz ofertę dla Polski w ramach programu "Orka".
KSS-III Batch II ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Wariant Batch-II jeszcze nie powstał, niemniej pewną wiedzę o możliwościach ma zapewniać wcześniejszy Batch-I. Ma osiągać prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a jego zasieg ma wynosić do 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu ma wynosić 20 dni. Załoga liczy 50 oficerów i marynarzy. Jego napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wykorzystuje opracowany przez Hanwa system zarządzania walką (CMS), zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny „Series 30” od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące (SLCM) do zwalczania celów lądowych Chonryong. Można je też uzbroić w pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny morskie.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem