• <
PGZ_baner_2025

Są kolejni chętni na sprzedaż okrętów podwodnych dla Grecji. Do wyścigu dołączają Koreańczycy

22.10.2025 10:43 Źródło: MW Grecji, z mediów
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Są kolejni chętni na sprzedaż okrętów podwodnych dla Grecji. Do wyścigu dołączają Koreańczycy
Fot. HD Hyunday Heavy Industries

Marynarka Wojenna Grecji (Πολεμικό Ναυτικό) ma pozyskać szereg nowych okrętów, celem wzmocnienia swojego potencjału i próby stworzenia przeciwwagi dla rozrastających się sił morskich Turcji. Obok zakupu nowych okrętów nawodnych rząd w Atenach planuje też nabycie podwodnych. W związku z tym pojawiło się kilka podmiotów, które chcą zaangażować się w program pk. „Tarcza Achillesa” (Ασπίδα του Αχιλλέα).

Jak informują greckie media oraz resort obrony tego kraju, 15 października, w dowództwie sił morskich odbyło się spotkanie kadry dowódczej floty oraz delegacji południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI), mającej siedzibę w Ulsan. Celem wizyty było przedstawienie możliwości współpracy i propozycji w związku ze sprzedażą okrętów podwodnych. W ten sposób Grecja stałaby się kolejnym krajem europejskim, gdzie pojawiła się taka oferta z Korei Południowej. Przypomnijmy, że o podobny kontrakt w Polsce, w ramach programu „Orka”, stara się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean z siedzibą w Geoje. Jeszcze w ubiegłym roku także HD HHI starała się pozyskać zlecenie dla polskich sił morskich, niemniej w lutym br. doszło do porozumienia stoczni, niejako wymuszonego przez Południowokoreańska Administracja Programów Pozyskiwania Środków Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA).

Podczas spotkania w Grecji przedstawiciele HD HHI podkreślili swoje doświadczenie w budowie okrętów podwodnych, w szczególności w pracach nad okrętami podwodnymi serii KSS-II, opartych na niemieckim projekcie typu 214 od TKMS. Spośród dziewięciu jednostek tej klasy, sześć zostało zbudowanych przez Hyundai, a firma została również wybrana do przeprowadzenia modernizacji w połowie okresu eksploatacji (MLU) pierwszych trzech jednostek, oddanych do służby w latach 2007-2009. Ponadto stocznia zaprezentowała kompetencje związane z zaangażowaniem w program budowy jednostek opartych w pełni na rodzimym projekcie, KSS-III Batch-I, odpowiadając za dostarczenie trzeciej z nich do sił morskich Korei Południowej (dwie pozostałe powstały w stoczni Daewoo, obecnie Hanwha Ocean). Prawdopodobnie firma zaproponuje swoją wersję tej jednostki, bądź nieco mniejszy HDS-1500.

Greckie media podają też, że stocznia zaprezentowała też ofertę z myślą o transferze technologii i budowie okrętów nawodnych oraz jednostek cywilnych, szczególnie biorąc pod uwagę rozmiary greckiej floty handlowej. A jest o co się starać, gdyż program „Tarcza Achillesa” uruchomiony 7 lipca br. zakłada, że w ciągu 12 lat resort obrony zamierza wydać blisko 28 mld euro na obronność, z czego ok. 2,8 mld ma iść na rozwój sił morskich. Plan wiąże się z pozyskaniem czterech nowych okrętów podwodnych i modernizacją czterech typie Papanikolis (oparte na niemieckim typie 214). To ostatnie zrealizuje TKMS, na podstawie umowy zawartej w lipcu tego roku.

Nowe jednostki mają zastąpić starsze typu Glavkos i Poseidon, notabene oparte na także niemieckim typie 209. Stąd wydaje się, że to stocznia z Kilonii byłaby preferowanym wyborem dla greckich decydentów, biorąc pod uwagę doświadczenie kadr oraz obecnie istniejąca infrastruktura związana z serwisowaniem okrętów podwodnych. W dodatku TKMS ma proponować projekt oparty na najnowszej wersji typu 209/1400 Mod (lub typ 209NG). Wśród innych oferentów są także Francuzi z Naval Group, mający w ofercie jednostki typu Scorpène Evolved. Tu należy brać pod uwagę także duże doświadczenie eksportowe i obecną współpracę z Grecją przy budowie dla niej fregat serii FDI, z których pierwsza, HS Kimon, do końca tego roku lub na początku tego kolejnego zostanie przekazana zamawiającemu. Swoje propozycje mają też Saab Kockums, który miał zaoferować jednostki typu A26, a nawet południowokoreański Hanwha Ocean z KSS-III Batch-II. Tu pojawia się pytanie, czy dwie stocznie z Korei Południowej miałyby znowu z sobą rywalizować, czy też ponownie pogodzi je DAPA.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.