Koreański kontenerowiec o napędzie jądrowym wykorzysta napęd od firmy Billa Gates'a. Wiceprezes HD Hyundai, Chung Kisun, spotkał się w Seulu z Gatesem, założycielem firmy energetycznej TerraPower, aby omówić plany przyspieszenia prac nad wdrożeniem małych reaktorów modułowych (SMR) w przemyśle morskim.
Chociaż napęd jądrowy od dawna jest wykorzystywany w okrętach podwodnych, zastosowanie go w transporcie handlowym jest nowym kierunkiem rozwoju. W przeszłości, Związek Radziecki, USA, Niemcy i Japonia podejmowały próby budowy komercyjnych jednostek, jednak okazały się one zbyt kosztowne w utrzymaniu. Obecnie, dzięki zaawansowanym reaktorom modułowym, technologia ta staje się coraz bardziej opłacalna.
TerraPower, firma energetyczna założona w 2006 roku przez Billa Gatesa, koncentruje się na rozwoju zaawansowanych technologii nuklearnych. Kluczowym projektem TerraPower jest reaktor Natrium, chłodzony ciekłym sodem, który wykorzystuje zubożony uran jako paliwo, co czyni go bardziej wydajnym i bezpiecznym. Wartość mocy reaktora Natrium to 345 MW mocy elektrycznej (MWe) i 840 MW mocy cieplnej (MWt).
Ważnym elementem tej konstrukcji jest system magazynowania energii, który umożliwia zwiększenie mocy elektrycznej do 500 MWe przez ponad pięć godzin w okresach szczytowego zapotrzebowania. TerraPower aktywnie współpracuje z międzynarodowymi partnerami, takimi jak HD Hyundai, w celu adaptacji reaktorów do zastosowań morskich, co może zrewolucjonizować transport handlowy i przyczynić się do dekarbonizacji globalnej żeglugi. Firma buduje też swój pierwszy reaktor w stanie Wyoming.
Partnerstwo to stanowi przełomowy moment dla globalnych łańcuchów dostaw energii jądrowej. Firmy dążą do komercjalizacji technologii do 2030 roku, a HD Hyundai już teraz ma kontrakt na produkcję zbiorników reaktorów dla technologii Natrium firmy TerraPower. Plany obejmują nie tylko statki handlowe, ale również inne projekty, takie jak pływające elektrownie jądrowe i platformy do produkcji wodoru. HD Hyundai zaprezentowało już projekt kontenerowca o pojemności 15 000 TEU, napędzanego technologią SMR, który otrzymał wstępne zatwierdzenie od Amerykańskiego Towarzystwa Klasyfikacyjnego (ABS).
W porównaniu do tradycyjnych statków, jednostki z napędem jądrowym nie wymagają systemów wydechowych ani zbiorników paliwa, co pozwala na zwiększenie przestrzeni ładunkowej i redukcję kosztów operacyjnych. Wdrożenie tej technologii umożliwi drastyczne skrócenie czasu podróży i zwiększenie efektywności logistyki.
Oprócz partnerstwa TerraPower i HD Hyundai, w rozwój technologii jądrowej w żegludze angażują się inne podmioty. Chińska Państwowa Korporacja Budownictwa Okrętowego (CSSC) ogłosiła plany budowy kontenerowca z napędem jądrowym. W Korei Południowej, Samsung Heavy Industries również pracuje nad własnym projektem. Ponadto, w Norwegii realizowany jest projekt NuProShip, który ma na celu opracowanie prototypu tankowca z napędem jądrowym. Duże firmy, takie jak Maersk, również badają potencjał tej technologii we współpracy z Lloyd's Register i Core Power.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów