HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering uzyskała zgodę Amerykańskiego Biura ds. Żeglugi na realizację kontenerowca o napędzie jądrowym. Będzie to kontenerowiec o pojemności 15 tys. TEU.
Model jednostki zaprezentowano na targach U.S. New Nuclear for Maritime Summit. Najważniejszym elementem projektu jest efektywność ekonomiczna, wydajność i bezpieczeństwo. Konstruktorzy i menedżerowie z Grupy Hyundai zakładają opracowanie modelu biznesowego do 2030 roku.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych statków, jednostki o napędzie jądrowym nie wymagają układów wydechowych ani zbiorników paliwa. HD KSOE zoptymalizowało przestrzeń, którą tradycyjnie zajmuje duża siłownia, aby pomieścić dodatkowe kontenery, zwiększając tym samym efektywność ekonomiczną projektu. Dodatkowo firma zastosowała system ochrony przed promieniowaniem oparty na technologii podwójnego zbiornika, wykorzystując stal nierdzewną oraz lekko wodę w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
We współpracy z globalną firmą technologii energetycznych Baker Hughes, wdrożono system napędu oparty na nadkrytycznym dwutlenku węgla, który poprawia sprawność cieplną o około 5% w porównaniu z dotychczasowymi systemami.
HD KSOE planuje także utworzenie demonstracyjnego obiektu morskiej energetyki jądrowej w swoim Centrum Rozwoju Technologii w Yongin, aby zweryfikować zastosowane rozwiązania bezpieczeństwa.
„Statki o napędzie jądrowym mogą być przełomowym rozwiązaniem na obecnym rynku stoczniowym, gdzie kluczowym trendem staje się neutralność węglowa” – powiedział Patrick Ryan, dyrektor ds. technologii w ABS, firmie pełniącej funkcję doradcy technicznego. – „Dlatego ABS i HD KSOE będą wspólnie działać na rzecz przyspieszenia komercjalizacji technologii jądrowej w globalnym przemyśle stoczniowym.”
„HD KSOE wzmacnia współpracę nie tylko z głównymi towarzystwami klasyfikacyjnymi, ale także z międzynarodowymi organami regulacyjnymi, aby ustanowić przepisy niezbędne do komercjalizacji statków o napędzie jądrowym” – powiedział Park Sangmin, szef Green Energy Research Lab w HD KSOE. – „Rozpoczynając od projektu produkcji lądowego reaktora SMR, dążymy do opracowania modelu biznesowego dla morskiej energetyki jądrowej do 2030 roku.”
HD KSOE prowadzi wspólne badania nad nowej generacji reaktorami SMR z firmą TerraPower. W grudniu 2024 r. roku firma otrzymała zamówienie na produkcję głównych komponentów do reaktora Natrium budowanego w stanie Wyoming w USA. Ma on zostać wykorzystany na atomowym kontenerowcu.
Energia jądrowa dla przemysłu morskiego może okazać się przełomową technologią, która doprowadzi do powstania bezpieczniejszych, bardziej niezawodnych, bezemisyjnych, trwalszych i bardziej produktywnych statków – napisano w raporcie Lloyds Register w połowie 2024 r. Raport podkreśla bezpieczeństwo technologii - reaktory stosowane m.in. na okrętach podwodnych nie były źródłem kłopotów technicznych. Wykorzystanie ich w celach cywilnych wymaga jednak zmiany przepisów prawa i analizy kosztów.
Na potrzeby raportu Loydsa przeprowadzono symulację kosztów wprowadzenia energii jądrowej do typowej usługi na linii Azja-Europa. Obliczeń takich dokonała brytyjska firma inżynierii jądrowej Core Power Jej eksperci policzyli, że w przypadku floty ośmiu statków średni koszt każdego zaawansowanego reaktora, wraz z jego eksploatacją, w tym kosztami ubezpieczenia, nie może przekroczyć 3,8 mld dolarów w ciągu 25 lat, aby pozostać opłacalnym ekonomicznie w porównaniu ze statkami zasilanymi paliwem tradycyjnym. Jest to kwota znacznie przewyższająca szacunkowe koszty zaawansowanych reaktorów, wdrażanie technologii wydaje się zatem bardzo opłacalne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów