Jedna z największych firm zajmujących się transportem morskim, tajwański Evergreen, zamówiła nowe, duże kontenerowce. Co istotne, statki mają otrzymać napęd dwupaliwowy, pozwalający na użycie LNG, co pozwoli na obniżenie emisji CO2, w myśl dekarbonizacji transportu morskiego.
Zgodnie z planem firma z Tajwanu zamówiła 11 statków mających pojemność 24 000 TEU. To oznacza, że najprawdopodobniej ich długość będzie dochodziło do 400 metrów. Każdy z kontenerowców będzie wyposażony w dwupaliwowy napęd LNG.
Całkowity koszt inwestycji ma wynieść 3,17 mld dolarów. Aby przyspieszyć budowę, zamówienie zostało rozdzielone między dwie stocznie. Pięć kontenerowców powstanie w chińskiej stoczni CSSC Guangzhou Shipyard International (GSI), a kolejne sześć w Hanwha Ocean w Korei Południowej.
Zgodnie z planem wszystkie kontenerowce z tego zamówienia mają zostać dostarczone do 2028 roku.
Statki z napędem LNG to element strategii firmy z Tajwanu, która ma zamiar po 2030 roku stopniowo wymienić całą swoją flotę na jednostki nisko- i zeroemisyjne, stając się firmą w zakresie transportu morskiego przyjazną środowisku i zorientowaną także na świadomego klienta. Przypomnijmy, że w czerwcu ub. r. Evergreen zamówił sześć statków o wyporności 2 400 TEU, napędzanych metanolem. Z kolei w lipcu 2023 roku zainwestował 5 mld dolarów, zamawiając 16 statków także z napędem na metanol, mających wyporność 16 000 TEU. Oczekuje się, że kontenerowce z tych zamówień będą sukcesywnie przekazywane w latach 2026-2027.
Jednocześnie obok inwestycji w stacji Evergreen rozwija partnerstwo z portami morskimi. W ramach spółki joint venture wraz z zarządem singapurskiego portu planuje zwiększenie zdolności operacyjnych i przeładunkowych. W ten sposób chce też osiągnąć lepszą przepustowość w ramach obsługi swojej floty kontenerowców.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek