• <
KONGSBERG_2023

W tym tygodniu odbędzie się ceremonia cięcia blach pod pierwszego "Delfina"

24.04.2023 15:38 Źródło: Remontowa Shipbuilding S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W tym tygodniu odbędzie się ceremonia cięcia blach pod pierwszego "Delfina"

Partnerzy portalu

Saab

Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. 27 kwietnia odbędzie się cięcie blach pod budowę pierwszego z serii okrętu rozpoznania radioelektronicznego typu SIGINT (signal intelligence) w ramach programu pk. „Delfin” dla polskiej Marynarki Wojennej. To już drugie w tym roku wydarzenie tego typu wskazujące na dynamiczny rozwój polskiej branży okrętowej.

Nie minął jeszcze pełny miesiąc od momentu, gdy rozpoczęły się prace nad budową czwartego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Jaskółka. a przed nami kolejna uroczystość tego rodzaju. Czegoś takiego w polskich stoczniach dawno nie było.

Budowę okrętów zleciła stoczni koncern ze Szwecji Saab Kockums AB, która podpisała 25 listopada ubr. z Agencją Uzbrojenia Szwedzki umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego w ramach programu pod kryptonimem „Delfin” dla Marynarki Wojennej RP. Zgodnie z podpisaną umową szwedzkie przedsiębiorstwo ponosi pełną odpowiedzialność za dostawę okrętów, w tym za dostawę i integrację zaawansowanych całych systemów misji i walki. Z kolei Remontowa Shipbuilding S.A. jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT.

Saab ma doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Kończy doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. Następnie częściowo doposażono jednostkę w Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca przedsięwzięcia. Stąd wielu publicystów dywagując odnośnie wyglądu przyszłych "Delfinów" sugerują się tamtymi rozwiązaniami. Oficjalnie zostaną zaprezentowane także nazwy dla przyszłych okrętów, tak jak to miało miejsce 28 marca, gdy ujawniono, że kolejne okręty typu Kormoran II będą nazywać się ORP Jaskółka, ORP Rybitwa i ORP Czajka.

Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Wchodzą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych (gOR) 3. Flotylli Okrętów i na co dzień stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodzi potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów.

W momencie rozpoczęcia prac nad pierwszym "Delfinem" stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. będzie jednocześnie budować dwa różne okręty dla polskiej Marynarki Wojennej, co z pewnością pozostanie niemałym wyzwaniem. Niemniej ma doświadczenie z poprzednich lat, gdy jednocześnie na jej terenie powstawały dwa seryjne niszczyciele min proj. 258, obecne ORP Albatros i ORP Mewa, a także sześć holowników proj. B860. W związku z tym w grudniu 2020 roku odbyło się wyjątkowe, podwójne wodowanie okrętu oraz holownika, co było ważnym akcentem dla polskiej branży stoczniowej w zakresie budowy nawet kilku naraz jednostek dla tak wymagającego zamawiającego, jakim są siły zbrojne.

W tym roku odbędzie się jeszcze kilka uroczystości w związku z cięciem blach pod budowę okrętów. Oprócz jednostek typu Kormoran II i programu "Delfin" w sierpniu br. na terenie PGZ Stocznia Wojenna S.A. odbędzie się cięcie blach pod wielozadaniową fregatę programu "Miecznik".

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.