Producent okrętów podwodnych Saab Kockums w Malmö inwestuje w specjalistów z branży okrętowej i planuje zatrudnić 100 nowych inżynierów
Stojąc przed nowymi wyzwaniami dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen) przedstawiciele koncernu zbrojeniowego we współpracy z zamawiającym rozwijają projekt nowoczesnych okrętów podwodnych proj. A26, zarówno na potrzeby państwa, jak i eksportu za granicę. Firma postanowiła niedawno zatrudnić w Malmö 100 nowych inżynierów.
- Obecnie w Malmö zatrudniamy 700 osób i powiększymy tę liczbę o kolejną setkę. Większość z nich to inżynierowie. Będą oni głównie pracować w naszym biurze w Malmö, ale rozwijamy się również w rejonie Karlskrony - zaznaczyła kierownik budowy w Saab Kockums Cecilia Larsson.
Wedle planów koncernu, projektowanie i rozwój przedsięwzięcia ma odbywać się w siedzibie w Malmö, natomiast montaż stoczni umiejscowionej w Karlskronie. Obecnie są budowane dwa nowe okręty podwodne będące projektem własnym nowej generacji szwedzkiego przemysłu zbrojeniowego. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnym tych jednostek są wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu. Konstrukcja ma zapewnić okrętom proj. A26 zdolność do działania zarówno na płytkich wodach, jak i działania w głębinach oceanicznych. Model wyróżnia także modułowa konstrukcja umożliwiająca swobodne opracowanie na bazie jednego projektu kilku wersji okrętów podwodnych, co wydaje się wprost skierowane z myślą o klientach zagranicznych. Stworzenie wersji pod konkretne zamówienie będzie wymagało przeprojektowanie jedynie modułu sekcji, a nie całej jednostki. Umożliwi również na rozbudowę o dodatkowy moduł. Idące za tym spore ułatwienia projektowania mają pozwolić na elastyczność przedsięwzięcia i możliwości twórczych względem spełnienia potrzeb oraz wymagań zamawiających.
Obecnie w wyposażeniu Svenska Marinen znajdują się trzy okręty podwodne typu Gotland i jeden typu Södermanland. W przypadku drugiego typu, dwa wycofane do rezerwy w 2010 roku miały zostać w 2019 roku sprzedane do Polski, jednak doszło do zerwania postępowania w wyniku ceny przedsięwzięcia i obecnie pozostaje ono faktycznie w próżni. Ponadto w obliczu rosyjskiego zagrożenia pojawiła się koncepcja ich modernizacji oraz powrotu do służby pod szwedzką banderą.
Projekt A26 budzi duże zainteresowanie specjalistów z branży okrętowej oraz analityków. Zdaniem co po niektórych jest on bardzo możliwym rozwiązaniem dla programu Orka, w ramach zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth