Producent okrętów podwodnych Saab Kockums w Malmö inwestuje w specjalistów z branży okrętowej i planuje zatrudnić 100 nowych inżynierów
Stojąc przed nowymi wyzwaniami dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen) przedstawiciele koncernu zbrojeniowego we współpracy z zamawiającym rozwijają projekt nowoczesnych okrętów podwodnych proj. A26, zarówno na potrzeby państwa, jak i eksportu za granicę. Firma postanowiła niedawno zatrudnić w Malmö 100 nowych inżynierów.
- Obecnie w Malmö zatrudniamy 700 osób i powiększymy tę liczbę o kolejną setkę. Większość z nich to inżynierowie. Będą oni głównie pracować w naszym biurze w Malmö, ale rozwijamy się również w rejonie Karlskrony - zaznaczyła kierownik budowy w Saab Kockums Cecilia Larsson.
Wedle planów koncernu, projektowanie i rozwój przedsięwzięcia ma odbywać się w siedzibie w Malmö, natomiast montaż stoczni umiejscowionej w Karlskronie. Obecnie są budowane dwa nowe okręty podwodne będące projektem własnym nowej generacji szwedzkiego przemysłu zbrojeniowego. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnym tych jednostek są wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu. Konstrukcja ma zapewnić okrętom proj. A26 zdolność do działania zarówno na płytkich wodach, jak i działania w głębinach oceanicznych. Model wyróżnia także modułowa konstrukcja umożliwiająca swobodne opracowanie na bazie jednego projektu kilku wersji okrętów podwodnych, co wydaje się wprost skierowane z myślą o klientach zagranicznych. Stworzenie wersji pod konkretne zamówienie będzie wymagało przeprojektowanie jedynie modułu sekcji, a nie całej jednostki. Umożliwi również na rozbudowę o dodatkowy moduł. Idące za tym spore ułatwienia projektowania mają pozwolić na elastyczność przedsięwzięcia i możliwości twórczych względem spełnienia potrzeb oraz wymagań zamawiających.
Obecnie w wyposażeniu Svenska Marinen znajdują się trzy okręty podwodne typu Gotland i jeden typu Södermanland. W przypadku drugiego typu, dwa wycofane do rezerwy w 2010 roku miały zostać w 2019 roku sprzedane do Polski, jednak doszło do zerwania postępowania w wyniku ceny przedsięwzięcia i obecnie pozostaje ono faktycznie w próżni. Ponadto w obliczu rosyjskiego zagrożenia pojawiła się koncepcja ich modernizacji oraz powrotu do służby pod szwedzką banderą.
Projekt A26 budzi duże zainteresowanie specjalistów z branży okrętowej oraz analityków. Zdaniem co po niektórych jest on bardzo możliwym rozwiązaniem dla programu Orka, w ramach zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów