Premierzy Szwecji i Finlandii, Ulf Kristersson i Sanna Marin potwierdzili w czwartek w Sztokholmie wolę wspólnego wejścia do NATO. Turcja wyraziła wcześniej przekonanie, że może zaakceptować akcesję jedynie Finlandii; sondaż pokazał, że większość Finów nie chce czekać na Szwecję.
- Bezpieczeństwo Finlandii i Szwecji jest ze sobą powiązane. Nasze wspólne wejście leży w interesie całego Sojuszu. Chcemy, aby Turcja i Węgry jak najszybciej rozpatrzyły nasze wnioski. Jednocześnie sprzeciwiła się traktowaniu Szwecji jako "dziecka sprawiającego problemy" na fińskiej drodze do NATO. "Szwecja nie wywołuje konfliktów, jest naszym sąsiadem i bardzo się szanujemy. Uważamy, że spełnia wszystkie wymagania stawiane przez Turcję - podkreśliła Marin na wspólnej konferencji prasowej z Kristerssonem.
Z opublikowanego w czwartek w Helsinkach sondażu wynika, że 53 proc. Finów uważa, że członkostwo ich kraju w NATO nie powinno zależeć od Szwecji. Niespełna co trzeci jest zdania, że oba państwa powinny przystąpić do Sojuszu Północnoatlantyckiego jednocześnie.
Kristersson potwierdził, że "Szwecja wspólnie z Finlandią rozpoczęła podróż do NATO i będzie ją kontynuować". Przypomniał, że oba kraje podpisały porozumienie z Turcją, a także osiągnęły konkretne wyniki w poszczególnych częściach umowy i nadal będą ją realizować.
W czwartek szwedzki minister sprawiedliwości Gunnar Stroemmer poinformował, że uczestnictwo w organizacjach terrorystycznych, zdefiniowane także jako przygotowywanie lokalu, transportu czy posiłków dla takiej grupy, będzie od 1 czerwca karalne. Decyzja ma związek z żądaniami Turcji.
W ostatnich dniach aktu spalenia Koranu w Sztokholmie i Kopenhadze dopuścił się szwedzko-duński skrajnie prawicowy aktywista Rasmus Paludan. Doprowadziło to do napięć na linii Ankara-Sztokholm, a strona turecka oświadczyła, że nie ratyfikuje członkostwa Szwecji w NATO.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych