• <

BIO-SEA ma skutecznie blokować ataki hakerskie na systemy okrętowe

rk

02.02.2023 21:10 Źródło: BIO-UV
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo BIO-SEA ma skutecznie blokować ataki hakerskie na systemy okrętowe

Partnerzy portalu

BIO-SEA ma skutecznie blokować ataki hakerskie na systemy okrętowe - GospodarkaMorska.pl

Francuski firma zajmująca się uzdatnianiem wody z wykorzystaniem promieniowania UV, BIO-UV, opracowała najnowocześniejsze oprogramowanie cyberbezpieczeństwa dla swojego systemu uzdatniania wód balastowych BIO-SEA. Ma to zapewnić ochronę przed jednym z największych współczesnych zagrożeń, wynikających z informatyzacji jednostek nawodnych.

Jak każdy system sieciowy lub oprogramowanie sterujące na statku, proces balastowania, w tym system oczyszczania, może być podatny na cyberatak, a hakerzy szukają punktu wejścia do systemów technologii operacyjnej jednostki nawodnej. Należy przy tym pamiętać, że okręty stosują nowoczesne systemy komunikacji sieciowej oraz oprogramowania, jak choćby systemy zarządzania walką. Automatyzacja i infromatyzacja obsługi sprzętu na pokładzie pozwala na wyjątkowe możliwości prowadzenia działań przez siły nawodne, nie mniej jest też polem do zagrożeń. Ataki na infrastrukturę portową oraz systemy na statkach, czy też łatwość, jak można szybko zainfekować sprzęt komputerowy budzi obawy pod względem bezpieczeństwa także infrastruktury informatycznej na okrętach.

Przy okazji rozwoju globalnego rynku systemów uzdatniania wody balastowej (BWTS) i przejścia od rynku zakupów i dostaw do rynku wsparcia i serwisu, zespół specjalistów z BIO-UV obserwuje zwiększony nacisk na integrację systemów i inżynierię. Obawy są tak duże, że Międzynarodowe Stowarzyszenie Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS) przyjęło w 2021 roku nowe zasady bezpieczeństwa, aby zwiększyć cyberodporność jednostek morskich, które będą stosowane do nowych statków i okrętów zakontraktowanych do budowy w dniu i po 1 stycznia 2024 roku. Wymagania są dwojakie: zapewnienie bezpiecznej integracji sprzętu z siecią statku przez cały okres jego eksploatacji; oraz uodpornienie interfejsu między użytkownikami a systemami/wyposażeniem komputerowym.

- To może być problem dla starszych systemów. Nie dotyczy to jednostki BIO-SEA, ale starsze systemy oczyszczania wód balastowych mogą być podatne na cyberatak. Jeśli system balastowy zostanie zhakowany i pompy będą obsługiwane zdalnie, stabilność statku jest zagrożona, a statek lub okręt może zatonąć, narażając życie załogi. To zagrożenie nie tylko dla środowiska, ale i ludzi. Stosujemy się do tych wytycznych i opracowaliśmy większe funkcje cyberbezpieczeństwa do naszego oprogramowania wyprzedzając ten wymóg. W coraz bardziej połączonym i zdigitalizowanym świecie, każdy komponent na jednostce morskiej musi być cyberbezpieczny  - powiedziała kierownik projektu z BIO-UV Charlène Ceresola.

Grupa BIO-UV zakończyła testowanie nowej funkcji cyberbezpiecznej w 2022 roku, a pełne zatwierdzenie typu spodziewane jest jeszcze w tym roku.

- Rozwój oprogramowania stanowi kluczową część naszego zaangażowania w wychodzenie poza zgodność z przepisami. Jeśli chodzi o rozwój, to tym, co obecnie zmienia się w branży, jest potrzeba bardziej zaawansowanych rozwiązań do zdalnej konserwacji, w tym rozwiązań do integracji BWTS z różnymi konfiguracjami okablowania oraz dla różnych warunków wodnych i dawek UV. Wprowadzane przez nas udoskonalenia nie są częścią konwencji, ale pomogą operatorom lepiej zarządzać procesem balastowania - powiedział dyrektor biznesowy BIO-SEA Maritime Division Grupy BIO-UV, Maxime Dedeurwaerder.

W ostatnim czasie doszło do kilku głośnych ataków hakerskich na infrastrukturę portową. W przypadku zastosowania podobnych działań, jak wycieki danych oraz przejęcie oprogramowania na statkach i okrętach, może to grozić poważnymi konsekwencjami dla środowiska oraz bezpieczeństwa międzynarodowego. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.