W sobotę 6 kwietnia z hali dokowej w Ulstein Verft w Norwegii zwodowano statek CSOV Olympic Boreas, o numerze roboczym NB318. To kolejny etap budowy jednostki, której budowa rozpoczęła się w gdyńskiej stoczni Crist S.A.
Zwodowany statek będzie przeznaczony do działań w ramach budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Ma 89,6 metra długości i 19,2 metra szerokości. Posiada 91 kabin i pomieści maksymalnie 126 osób. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję. System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek i rozładunek jednostki. Kształt kadłuba ma zapewniać doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Jest on oparty jest na technologii Ulstein Twin X-Stern, okrteślany "morskim napędem na cztery koła". To cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększająca funkcjonalność dzięki wpływowi na utrzymanie położenia statku na morzu, w tym reagowanie na fale morskie i przechyły. Ma to zapewniać komfort dla załogi i pracowników farm morskich przebywających na pokładzie, a także bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal i wilgotności pokładu. Ponadto kształt kadłuba i hybrydowy układ napędowy mają generować zmniejszony wpływ na środowisko.
– Jesteśmy zachwyceni możliwością wprowadzenia na rynek statku CSOV Olympic Boreas w jego barwach. Wyjątkowa jakość realizacji budowy przez Ulstein Ulstein jest imponująca. Z niecierpliwością czekamy na przyjęcie dostawy tego najnowocześniejszego statku CSOV, wyposażonego w technologię, która umożliwi zrównoważoną działalność, a jej ukończenienastąpi tego lata – powiedział Frode Andreassen, wiceprezes ds. handlowych w Olympic
– Ogólne prace wyposażeniowe, które obejmują między innymi prace mieszkaniowe, instalacje elektryczne, rurociągi i instalacje mechaniczne, są już zaawansowane. Zewnętrzne prace malarskie zostały ukończone, gdy statek znajdował się w kontrolowanym środowisku naszej hali dokowej. Również rozpoczął się etap oddania projektu do użytku – komentuje kierownik projektu Helge Torvik z Ulstein Verft.
Jednostka będzie zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Ma być w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych.
Umowa pomiędzy Olympic a Ulstein została podpisana w 2022 roku i obejmuje budowę dwóch CSOV w Ulstein Verft. Ulstein Power & Control otrzymał kontrakt na dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania akumulatorowego. Kadłuby powstają od 2022 roku w stoczni Crist S.A. z siedzibą w Gdyni. Współpraca polskiego zakładu z norweskim zamawiającym rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301. Od tego czasu w Criście zrealizowano kilkanaście projektów.
Olympic to firma z siedzibą w Norwegii, dysponująca flotą obsługującą rynki usług podwodnych oraz energii odnawialnej. Ulstein Group to grupa spółek morskich z siedzibą w Ulsteinvik w Norwegii.

Fot. Ulstein
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek