• <
nauta_2024

Ulstein zwodował statek CSOV, którego kadłub powstał w stoczni Crist S.A.

rk

09.04.2024 22:27 Źródło: Ulstein
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ulstein zwodował statek CSOV, którego kadłub powstał w stoczni Crist S.A.

Partnerzy portalu

Fot. Ulstein

W sobotę 6 kwietnia z hali dokowej w Ulstein Verft w Norwegii zwodowano statek CSOV Olympic Boreas, o numerze roboczym NB318. To kolejny etap budowy jednostki, której budowa rozpoczęła się w gdyńskiej stoczni Crist S.A.

Zwodowany statek będzie przeznaczony do działań w ramach budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Ma 89,6 metra długości i 19,2 metra szerokości. Posiada 91 kabin i pomieści maksymalnie 126 osób. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję. System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek i rozładunek jednostki. Kształt kadłuba ma zapewniać doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Jest on oparty jest na technologii Ulstein Twin X-Stern, okrteślany "morskim napędem na cztery koła". To cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększająca funkcjonalność dzięki wpływowi na utrzymanie położenia statku na morzu, w tym reagowanie na fale morskie i przechyły. Ma to zapewniać komfort dla załogi i pracowników farm morskich przebywających na pokładzie, a także bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal i wilgotności pokładu. Ponadto kształt kadłuba i hybrydowy układ napędowy mają generować zmniejszony wpływ na środowisko.

– Jesteśmy zachwyceni możliwością wprowadzenia na rynek statku CSOV Olympic Boreas w jego barwach. Wyjątkowa jakość realizacji budowy przez Ulstein Ulstein jest imponująca. Z niecierpliwością czekamy na przyjęcie dostawy tego najnowocześniejszego statku CSOV, wyposażonego w technologię, która umożliwi zrównoważoną działalność, a jej ukończenienastąpi  tego lata – powiedział Frode Andreassen, wiceprezes ds. handlowych w Olympic

– Ogólne prace wyposażeniowe, które obejmują między innymi prace mieszkaniowe, instalacje elektryczne, rurociągi i instalacje mechaniczne, są już zaawansowane. Zewnętrzne prace malarskie zostały ukończone, gdy statek znajdował się w kontrolowanym środowisku naszej hali dokowej. Również rozpoczął się etap oddania projektu do użytku – komentuje kierownik projektu Helge Torvik z Ulstein Verft.

Jednostka będzie zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Ma być w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych.

Umowa pomiędzy Olympic a Ulstein została podpisana w 2022 roku i obejmuje budowę dwóch CSOV w Ulstein Verft. Ulstein Power & Control otrzymał kontrakt na dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania akumulatorowego. Kadłuby powstają od 2022 roku w stoczni Crist S.A. z siedzibą w Gdyni. Współpraca polskiego zakładu z norweskim zamawiającym rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301. Od tego czasu w Criście zrealizowano kilkanaście projektów.

Olympic to firma z siedzibą w Norwegii, dysponująca flotą obsługującą rynki usług podwodnych oraz energii odnawialnej. Ulstein Group to grupa spółek morskich z siedzibą w Ulsteinvik w Norwegii.


Fot. Ulstein

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.