W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby swoich klientów, Stena Line przeprowadziła gruntowną modernizację dwóch swoich statków, Stena Britannica i Stena Hollandica. Jednostki, odnowione w rekordowym czasie 18 dni na każdy statek, oferują nowe przestrzenie restauracji i barów, nowoczesne i odświeżone miejsca do siedzenia oraz zwiększoną pojemność pasażerską. Renowacja statków jest kolejnym krokiem w dążeniu Stena Line do zmniejszenia emisji CO2 do 2030 roku w stosunku do poziomu z 2019 roku.
Siostrzane statki, które obsługują trasę Harwich - Hoek van Holland łączącą Anglię z Holandią, są jednymi z największych promów na świecie. Ich nowy wygląd został zaprezentowany w tym tygodniu podczas specjalnego wydarzenia z udziałem setek gości. Modernizację przeprowadził zespół 360 osób, pracując nieustannie przez 18 dni. Podczas pobytu w suchym doku, całkowicie oczyszczono podwodny kadłub każdego ze statków i pomalowano specjalistyczną farbą, co zmniejsza tarcia. Zmodernizowano i przearanżowano miejsca, w których podróżni spędzają czas, by zwiększyć pojemność pasażerską.
W oparciu o informacje zwrotne zebrane przez Stena Line od pasażerów zmiany skoncentrowano na przestrzeniach, w których goście spędzają większość czasu, by jeszcze lepiej dostosować usługi do ich potrzeb. Przykładowo, dawna restauracja à la carte została zastąpiona zupełnie nowym salonem Stena Plus Lounge, mieszczącym ponad 100 osób. Za niewielką dopłatą w wysokości 28 euro goście mogą korzystać z przestronnego salonu, w którym dostępne są bezpłatne napoje i przekąski. Jest to idealna przestrzeń premium do relaksu lub pracy. Dla młodych rodzin stworzono nową przestrzeń - Family Hub - z szeregiem rozrywek dla wszystkich grup wiekowych. Ponadto, usunięto mniejsze, ciasne obszary z tyłu statku, takie jak kino, sala konferencyjna i kawiarnia, zwalniając miejsce na bardziej otwarty i nowoczesny "Social Bar & Café". Przy użyciu technologii satelitarnej Starlink zmodernizowano również sieć Wi-Fi, zapewniając dostęp do szybszego i bardziej stabilnego połączenia podczas całej podróży.
Podwodny kadłub każdego statku został oczyszczony i pokryty nową warstwą farby silikonowej. Farba, która jest wolna od biocydów, zapobiega przyleganiu organizmów takich jak glony do kadłuba i utrzymuje jego gładką powierzchnię. Zapewnia to mniejszy opór wody podczas przeprawy i przekłada na roczne oszczędności paliwa rzędu około 780 000 litrów. W przeliczeniu na jeden statek oznacza to redukcję emisji CO2 o około 2500 ton rocznie. Kolejną korzyścią jest to, że farba silikonowa utrzymuje się przez osiem lat w porównaniu do dwóch lat dla zwykłej farby.
Oprócz oszczędności uzyskanych dzięki zastosowaniu specjalnej farby, śruby napędowe każdego statku zostały dodatkowo wypolerowane, co zmniejsza tarcie w wodzie i skutkuje mniejszym oporem, a tym samym bardziej efektywnym zużyciem energii. Erik Thulin, dyrektor regionu Morza Północnego w Stena Line, powiedział: - "Wraz z modernizacją naszych dwóch statków inwestujemy w nasze usługi i dążymy do zapewnienia naszym pasażerom jeszcze lepszych wrażeń z podróży. Renowacja jest wynikiem ponad rocznego planowania, ze szczególnym naciskiem na zrównoważony rozwój, aby wesprzeć naszą ambicję zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 roku. Oprócz odnowienia i ponownego wykorzystania istniejących mebli, wiele świateł zostało zastąpionych energooszczędnymi lampami LED, a do czyszczenia jak największej liczby obszarów używamy teraz zrównoważonego środka dezynfekującego Electro-Chemical Activation (ECA) zamiast chemikaliów. Ten środek czyszczący jest wytwarzany przez wodę, energię elektryczną i sól, tworząc naturalny środek dezynfekujący. Usunęliśmy wszystkie jednorazowe opakowania plastikowe i kartonowe, a restaurację przekształciliśmy z formy bufetu w serwis, aby zminimalizować marnowanie żywności".
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth