• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine

Partnerzy portalu

Fot. SNMG-1

Od 13 do 15 marca w Porcie Wojennym Gdynia cumowała francuska fregata przeznaczona do zwalczania okrętów podwodnych, FS Aquitaine (D650). Była to okazja do uzupełnienia zapasów i odpoczynku załogi okrętu biorącego udział w największych ćwiczeniach NATO od czasu Zimnej Wojny, pk. "Steadfast Defender-24".

Co było nietypowe w porównaniu z wieloma okrętami, jakie zatrzymywały się w gdyńskim porcie, FS Aquitaine miał nazwę i numery taktyczne w kolorze malowania jednostki, na innych okrętach zwykle widoczne na przedniej części kadłuba. Służy to utrudnieniu jego identyfikacji w trakcie działań morskich przez potencjalnego przeciwnika. Aktualnie wykonuje zadania w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1), a na Bałtyku można ją zobaczyć od 14 lutego.

Fregata należy do serii FREMM (Frégate Européenne Multi-Mission lub European multi-purpose frigate), określanej jako "europejska wielozadaniowa fregata". To efekt francusko-włoskiej współpracy wojskowej, w ramach której powstało lub powstaje w sumie dziewięć okrętów dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), 13 dla Marynarki Wojennej Włoch (Marine Militare), cztery dla US Navy, trzy dla Sił Morskich Egiptu (El-Quwwāt el-Bahareya el-Miṣriyya) i jedna dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. 

W Polsce wielokrotnie można było zobaczyć okręty tej dużej, międzynarodowej serii. Dwa z nich, ITS Antonio Marceglia (F597) i ITS Luigi Rizzo (F595), zostały zaangażowane do ochrony wschodniej flanki NATO na Bałtyku i wsparcia obrony polskiego wybrzeża w ramach misji pk. "Brilliant Shield". Pierwsza z nich wykonywała to zadanie w okresie od lipca do stycznia, natomiast druga jest w trakcie pełnienia obowiązków. Brała udział m.in. w ćwiczeniach 3. Flotylli Okrętów pk. "Ostrobok-24".

FS Aquitaine (D650) jest pierwszą jednostką francuskiej serii i od niej pochodzi nazwa typu. Była budowana w latach 2007-2012 w krajowej stoczni DCNS (obecnie Naval Group) w Lorient. W 2018 roku uczestniczyła w kontrowersyjnym bombardowaniu celów rządowych w Syrii (przede wszystkim ośrodków produkcji broni chemicznej) w 2018 roku w ramach działań międzynarodowej koalicji. Należy do podserii przeznaczonej przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare, po polsku ZOP) i temu ma dedykowane uzbrojenie i systemy. Pozostałe trzy są dedykowane do zwalczania celów powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). FS Aquitaine jest nieco mniejsza od włoskiej serii typu Bergamini, ma 142 metry długości i ok. 6 200 ton wyporności (włoskie mają 144,2 metry długości i  6 700 ton wyporności). Załoga liczy 145 marynarzy. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu średniej wynoszącej 15 zasięg działania wynosi 6 000 mil morskich. Na napęd składają się (w układzie CODLOG) turbina gazowa 32 MW Fiat-Avio LM 2500+, cztery silniki wysokoprężne MTU 16V4000, a także dwa silniki elektryczne 2,2 MW Jeumont.

W swoim wyposażeniu posiada wielozadaniowy pasywny, elektronicznie skanowany radar macierzowy Héraklès, sonar holowany CAPTAS-4 oraz sonar montowany na kadłubie UMS 4110 CL. Uzbrojenie stanowią armata morska Leonardo SR 76 mm oraz dwie zdalnie sterowane stacje uzbrojenia 20 mm (Remote controlled weapon station, RWS) Nexter Narwhal, a uzupełniają to 16-komorowy system wyrzutni SYLVER A43 VLS do rakiet przeciwlotniczych Aster 15 oraz 16-komorowy SYLVER A70 VLS do rakiet manewrujących MdCN. Dalsze uzbrojenie stanowią osiem rakiet przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3 i dwie podwójne wyrzutnie B-515 dla torped MU90. W skład wyposażenia wchodzi hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca NH90 wraz z dedykowaną obsługą.

Fot. Służby Prasowe 3. FO

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.