W gdańskiej stoczni odbyła się 12 marca ceremonia położenia stępki pod jednostkę patrolową dla Straży Granicznej Finlandii (Rajavartiolaitos). Baltic Operator realizuje dla fińskiej stoczni Meyer Turku zlecenie budowy i częściowego doposażenia kadłubów pod dwa patrolowce typu Turva.
To kolejny etap budowy jednostek, które mają zostać przekazane zamawiającemu w latach 2025-2026. Polski wykonawca już wcześniej współpracował z fińskim przedsiębiorstwem, współpracując m.in. przy budowie statków wycieczkowych. Podczas ceremonii obecni byli przedstawiciele stoczni Meyer Turku, Grupy Przemysłowej Baltic i Baltic Operator a także kadry Straży Granicznej Finlandii. Cięcie blach pod pierwszy z okrętów odbyło się 12 grudnia 2023 roku, dokładnie trzy miesiące wcześniej.
– Morskie okręty patrolowe są budowane w obiektach naszych wieloletnich partnerów stoczniowych pod kierownictwem i zgodnie z wymaganiami jakościowymi Meyer Turku. Współpraca, która rozpoczęła się znakomicie, teraz przeszła, zgodnie z harmonogramem, do etapu, w którym możemy świętować osiągnięcie jednego z kamieni milowych tradycyjnej budowy statków – powiedział Tapani Pulli, zastępca dyrektora wykonawczego Meyer Turku.
Wielozadaniowe okręty patrolowe będą miały 98 m długości, 17,6 m szerokości, przy zanurzeniu wynoszącym 5,1 metra. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW. Jednostki typu Turva będą kontynuatorami serii rozpoczętej przez prototypowy OPV Turva, która jest prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką do obrony wybrzeża z napędem LNG. Ma wyporność wynoszącą ok. 4000 ton i 30 członków załogi. Osiąga prędkość 18 węzłów. Nowe patrolowce będą najpewniej zbliżone pod względem wyposażenia i rozmiarów do swojego poprzednika. Są planowane jako uniwersalne jednostki, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola jednostek nawodnych), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów olejowych w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Te nowe jednostki mogą pochwalić się zwiększonymi możliwościami w zakresie ochrony granic, reagowania na sytuacje kryzysowe i ochrony środowiska, wspieranych przez zaawansowane systemy nadzoru i zwiększoną zdolność odzyskiwania ropy naftowej. Będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy reagowania na wycieki ropy i chemikaliów oraz charakteryzować się dużą wydajnością zbierania zanieczyszczeń z wody. Budowniczy jak i zamawiający priorytetowo traktują niskoemisyjność i efektywność energetyczną, dzięki czemu jednostki mają być również przyjazne środowisku. Patrolowce mają być zdolne do szybkiego reagowania na zagrożenia dla fauny i flory regionu. Obok tego, z racji na to, że Zatoka Fińska jest jednym z najbardziej ruchliwych obszarów morskich na Morzu Bałtyckim służby potrzebują jednostek zdolnych do utrzymywania stałej gotowości do zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, mienia i przyrody. Dzięki skutecznym i nowoczesnym okrętom straż graniczna ma zagwarantować bezpieczeństwo granic i zapewnić skuteczne radzić sobie nawet z wszelkimi, niebezpiecznymi sytuacjami. Co istotne, z racji na zagrożenie ze strony Rosji oraz wstąpienie Finlandii w kwietniu ub. r. do NATO, będą wykonywać ważne zadania związane z ochroną morskiej granicy, monitorując również infrastrukturę krytyczną.
Fińska Straż Graniczna zorganizowała wiosną 2021 roku przetarg. który wygrała stocznia Meyer Turku. Pierwsze plany i wymagania co do nowych jednostek pojawiły się już w 2020 roku, a umowę na budowę zawarto w czerwcu 2022 roku Parlament wydał zezwolenie na zamówienie dwóch patrolowców na kwotę 448 mln euro, jednakże władze ubiegały się także finansowanie z unijnego Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej. Przypomnijmy, że planowane patrolowce określone jako typ Turva mają zastąpić starsze jednostki, które są obecnie w służbie. Fiński wykonawca, należący do niemieckiej grupy kapitałowej Meyer Werft, jest głównym podmiotem odpowiadającym za przebieg budowy na wszystkich jej etapach. Obok Baltic Operator w przedsięwzięcie jest zaangażowana także fińska firma Uusikaupunki Workboat, która odpowiada za stworzenie nadbudówek.
Władze planują, że oba patrolowce pozostaną w służbie do lat 50-tych XXI wieku.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth