Wczoraj w Teksasie odbyło się wodowanie pierwszego zbudowanego w Stanach Zjednoczonych statku do instalacji morskich turbin wiatrowych.
Amerykańska firma Dominion Energy ogłosiła, że w stoczni Seatrium AmFELS w Brownsville w Teksasie zwodowany został pierwszy wybudowany w Stanach Zjednoczonych statek do instalacji morskich turbin wiatrowych. Blisko 144-metrowa jednostka nosi nazwę Charybdis. Jak donosi Dominion Energy, statek powstał wyłącznie przy użyciu stali pochodzącej z kraju. Łącznie wykorzystano 14 tys. ton stali, surowiec pochodził głównie od dostawców z Alabamy, Wirginii Zachodniej i Karoliny Północnej. W szczytowym momencie budowy przy projekcie zatrudnionych było ponad 1200 pracowników.
Statek ma być obsługiwany przez amerykańską załogę, po przekazaniu do eksploatacji będzie stacjonować w Hampton Roads, jednym z amerykańskich portów instalacyjnych. Jednostka będzie zatrudniona w pierwszej kolejności przy budowie farmy Coastal Virginia Offshore Wind.
– Charybdis ma kluczowe znaczenie nie tylko dla CVOW, ale także dla rozwoju branży morskiej energetyki wiatrowej wzdłuż całego wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych i dla dalszego rozwoju krajowego łańcucha dostaw poprzez zapewnianie własnego rozwiązania w zakresie instalacji morskich turbin wiatrowych – powiedział Bob Blue, prezes i dyrektor generalny Dominion Energy.
Jeszcze na lądzie zainstalowano i przekazano do eksploatacji cztery nogi Charybdis oraz operujący nimi system podnoszenia. Dzięki temu można je było wykorzystać przy wodowaniu: najpierw statek został przewieziony na barki, następnie opuszczone zostały nogi jack-upa. Barki mogły odpłynąć, a statek sam powoli opuścił się na wodę podnosząc nogi.
– Stocznia AmFELS firmy Seatrium nawiązała współpracę z Dominion Energy przy tym przełomowym projekcie mającym na celu dostawę pierwszego statku instalacyjnego morskich turbin wiatrowych Charybdis zgodnego z amerykańską ustawą Jones Act, który odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej kraju. Statek zbudowany w USA nie tylko przyczyni się do pozyskania niezawodnej, niedrogiej i czystej energii, ale także przyniesie korzyści lokalnym społecznościom w tworzeniu znaczącego know-how i możliwości zatrudnienia, torując drogę do przyszłego wzrostu w amerykańskiej branży morskiej energetyki wiatrowej – powiedział Chris Ong, dyrektor generalny Seatrium.
Charybdis ma być w stanie instalować turbiny o mocy 12 megawatów i większe. Na pokładzie miejsce znajdzie 119 członków załogi. Statek ma być przekazany do eksploatacji pod koniec tego lub na początku przyszłego roku, choć pierwotnie miał rozpocząć pracę jeszcze z końcem 2023 roku.
Dominion Energy podała także, że projekt farmy wiatrowej Coastal Virginia Offshore Wind otrzymał ostateczne pozwolenie na budowę od Agencji Ochrony Środowiska. Było to jedenaste i ostatnie niezbędne pozwolenie do rozpoczęcia budowy na morzu. Instalacja monopali ma ruszyć w maju. Farma, która powstanie około 27 mil od wybrzeża Virginia Beach będzie składać się z 176 turbin o łącznej mocy 2,6 gigawata.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek