Wczoraj w Teksasie odbyło się wodowanie pierwszego zbudowanego w Stanach Zjednoczonych statku do instalacji morskich turbin wiatrowych.
Amerykańska firma Dominion Energy ogłosiła, że w stoczni Seatrium AmFELS w Brownsville w Teksasie zwodowany został pierwszy wybudowany w Stanach Zjednoczonych statek do instalacji morskich turbin wiatrowych. Blisko 144-metrowa jednostka nosi nazwę Charybdis. Jak donosi Dominion Energy, statek powstał wyłącznie przy użyciu stali pochodzącej z kraju. Łącznie wykorzystano 14 tys. ton stali, surowiec pochodził głównie od dostawców z Alabamy, Wirginii Zachodniej i Karoliny Północnej. W szczytowym momencie budowy przy projekcie zatrudnionych było ponad 1200 pracowników.
Statek ma być obsługiwany przez amerykańską załogę, po przekazaniu do eksploatacji będzie stacjonować w Hampton Roads, jednym z amerykańskich portów instalacyjnych. Jednostka będzie zatrudniona w pierwszej kolejności przy budowie farmy Coastal Virginia Offshore Wind.
– Charybdis ma kluczowe znaczenie nie tylko dla CVOW, ale także dla rozwoju branży morskiej energetyki wiatrowej wzdłuż całego wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych i dla dalszego rozwoju krajowego łańcucha dostaw poprzez zapewnianie własnego rozwiązania w zakresie instalacji morskich turbin wiatrowych – powiedział Bob Blue, prezes i dyrektor generalny Dominion Energy.
Jeszcze na lądzie zainstalowano i przekazano do eksploatacji cztery nogi Charybdis oraz operujący nimi system podnoszenia. Dzięki temu można je było wykorzystać przy wodowaniu: najpierw statek został przewieziony na barki, następnie opuszczone zostały nogi jack-upa. Barki mogły odpłynąć, a statek sam powoli opuścił się na wodę podnosząc nogi.
– Stocznia AmFELS firmy Seatrium nawiązała współpracę z Dominion Energy przy tym przełomowym projekcie mającym na celu dostawę pierwszego statku instalacyjnego morskich turbin wiatrowych Charybdis zgodnego z amerykańską ustawą Jones Act, który odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej kraju. Statek zbudowany w USA nie tylko przyczyni się do pozyskania niezawodnej, niedrogiej i czystej energii, ale także przyniesie korzyści lokalnym społecznościom w tworzeniu znaczącego know-how i możliwości zatrudnienia, torując drogę do przyszłego wzrostu w amerykańskiej branży morskiej energetyki wiatrowej – powiedział Chris Ong, dyrektor generalny Seatrium.
Charybdis ma być w stanie instalować turbiny o mocy 12 megawatów i większe. Na pokładzie miejsce znajdzie 119 członków załogi. Statek ma być przekazany do eksploatacji pod koniec tego lub na początku przyszłego roku, choć pierwotnie miał rozpocząć pracę jeszcze z końcem 2023 roku.
Dominion Energy podała także, że projekt farmy wiatrowej Coastal Virginia Offshore Wind otrzymał ostateczne pozwolenie na budowę od Agencji Ochrony Środowiska. Było to jedenaste i ostatnie niezbędne pozwolenie do rozpoczęcia budowy na morzu. Instalacja monopali ma ruszyć w maju. Farma, która powstanie około 27 mil od wybrzeża Virginia Beach będzie składać się z 176 turbin o łącznej mocy 2,6 gigawata.
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym