W stoczni Fincantieri Marine Marinette odbyła się 12 kwietnia ceremonia położenia stępki pod budowę pierwszego od wielu lat okrętu klasy fregata, jaki znajdzie się w składzie US Navy. USS Constellation (FFG-62) należy do serii opartej na francusko-włoskiej platformie FREMM, a jego planowana dostawa ma nastąpić w 2029 roku.
Ceremonia położenia stępki odbyła się w amerykańskiej stoczni należącej do Fincantieri, znajdującej się w Marinette w stanie Wisconsin. Tam również są budowane okręty klasy LCS typu Freedom. Budowa fregaty ma wiązać się z nową polityką USA w zakresie obronności i potencjału morskiego. Podczas wydarzenia, zgodnie z stoczniową tradycją, na stępce zostały wygrawerowane inicjały matki chrzestnej okrętu. Została nią Melissa Braithwaite, żona byłego Sekretarza Marynarki Wojennej Kennetha Braithwaite’a. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele branży stoczniowej, władz stanowych oraz kadry dowódczej US Navy.
– USS Constellation i fregaty typu Constellation to kolejny kluczowy krok w modernizacji naszego wyposażenia okrętów nawodnych, zwiększający liczbę jednostek w terenie dostępnych na całym świecie dla dowódców naszej floty i marynarzy. Ta stocznia łączy Amerykanów reprezentujących różne środowiska w celu zbudowania okrętów, demonstrując naszą potęgę przemysłową i prezentując talenty wykwalifikowanej siły roboczej, których nasz naród musi rozwijać w tym krytycznym okresie historii naszego świata– powiedział Sekretarz Marynarki Wojennej Carlos Del Toro.

Fot.US Navy
– Ten okręt będzie miał kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o rozmieszczenie większej liczby graczy na planszy. Fregata typi Constellation, jest nazwana na cześć USS Constellation, pierwszej z sześciu fregat dopuszczonych do użytku na mocy ustawy Naval Act z 1794 roku i pierwszej w swojej serii zaprojektowana i zbudowanej przez amerykańskich robotników. Zapewni swobodny przepływ amerykańskiego handlu drogą morską – powiedziała adm. Lisa Franchetti, Szef Operacji Morskich.
– Po wsparciu niektórych wysiłków mających na celu aktualizację i rozbudowę obiektów Fincantieri w celu zaspokojenia potrzeb przedsięwzięcia tej wielkości, wspaniale jest być tutaj, aby uczcić te projekty i zobaczyć, jak ta ciężka praca się opłaca. Ten kontrakt na budowę fregat to dla stanu Wisconsin świetna okazja do zaprezentowania naszej bogatej historii przemysłu stoczniowego i morskiego oraz ugruntowania naszej roli jako lidera w tej branży – powiedział gubernator Tony Evers, gubernator Winsconsin.
Wydarzenie odbyło się w atmosferze niedawnych kontrowersji, jako że Pentagon poinformował o zmianie terminu dostawy wspomnianej jednostki. Pierwotnie miało to nastąpić w 2026 roku. Z powodu wielu czynników, jak wyzwania projektowe (w przypadku okrętów dla USA zmiany są na tyle duże, że "zgodność" z choćby włoskimi okrętami wynosi zaledwie 15%) oraz braki kadrowe w stoczni, okręt ma zostać przekazany zamawiającemu trzy lata później, w 2029 roku. Aby przeciwdziałać problemom branży, rząd USA wsparł stocznię kwotą w wysokości 50 mln dolarów, co ma także ożywić łańcuch dostaw. Zarówno Departament Obrony, jak i stocznia w Marinette oczekują, że po przezwyciężeniu wyzwań konstrukcyjnych budowa kolejnych okrętów serii będzie przebiegać zdecydowanie sprawniej.
Jak na razie amerykańskie władze zamówiły sześć fregat, ale potencjalnie mogą zwiększyć zamówienie, gdy w przyszłości wycofają ze służby oba typy jednostek klasy LCS, typu Independence oraz typu Freedom. Co wyjątkowe, okręty typu Constellation należą do międzynarodowej serii FREMM, (Frégate Européenne Multi-Mission lub European multi-purpose frigate), określanej jako "europejska wielozadaniowa fregata". To efekt francusko-włoskiej współpracy wojskowej, w ramach której powstało lub powstaje także w sumie dziewięć okrętów dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), 13 dla Marynarki Wojennej Włoch (Marine Militare), trzy dla Sił Morskich Egiptu (El-Quwwāt el-Bahareya el-Miṣriyya) i jedna dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. W Polsce regularnie można zobaczyć te fregaty, działające pod banderami Włoch i Francji. Dwa z nich, włoskie ITS Antonio Marceglia (F597) i ITS Luigi Rizzo (F595), zostały zaangażowane do ochrony wschodniej flanki NATO na Bałtyku i wsparcia obrony polskiego wybrzeża w ramach misji pk. "Brilliant Shield". Pierwsza z nich wykonywała to zadanie w okresie od lipca do stycznia, natomiast druga jest w trakcie pełnienia obowiązków.
Typ Constellation będzie pierwszym w US Navy od czasu użytkowania typu Oliver Hazard Perry, którego reprezentanci wciąż służą po przekazaniu bądź sprzedaży w zaprzyjaźnionych i sojuszniczych krajach. Dwa z nich, ORP Gen. T. Kościuszko (ex-USS Wadsworth) i ORP Gen. K. Pułaski (ex-USS Clark) wchodzą w skład polskiej Marynarki Wojennej, jak trzon Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Nowe fregaty dla US Navy będą miały 151,18 metra długości i 7 400 ton maksymalnej wyporności, co czyni je największymi jednostkami serii FREMM, gdyż francuskie mają odpowiednio 142 metry długości i ok. 6 200 ton wyporności, natomiast włoskie 144,2 metry długości i 6 700 ton wyporności. Napęd będzie dieslowo-gazowy (CODLAG), zapewniając prędkość do 26 węzłów i zasięg do 6 000 mil morskich przy wynoszącej 16 węzłów. Załoga ma liczyć 140 osób, z możliwością zwiększenia do nawet 200 w zależności od celów misji. W wyposażeniu znajdą się system zarządzania walką Combatss-21 (oparty na AEGIS), system walki podwodnej AN/SQQ-89(V)15, radar wykrywania zagrożeń powietrznych AN/SPY-6(V)3 (EASR) i powierzchniowych AN/SPS-73(V)18. Do tego również sonary, w tym wielofunkcyjny sonar holowany TB-37 i sonar niskiej częstotliwości Thales Group CAPTAS-4. Na uzbrojenie będą się składać armata morska Mk 110 kal. 67 mm na pociski Advanced Low Cost Munition Ordnance (ALaMO), karabiny maszynowe serii M2 i pochodne, wyrzutnie 32 Mk 41 VLS dla rakiet przeciwokrętowch, prawdopodobnie: RIM-162 ESSM Block 2, RIM-174 Standard ERAM, RIM-66 SM-2 Block 3C oraz wyrzutnie Mk 49 dla pocisków przeciwpowietrznych RIM-116 Rolling Airframe. Wewnątrz okrętu znajdą się hangary do obsługi śmigłowca MH-60R Seahawk i bezzałogowców, ponadto też na pokładzie będzie też lądowisko i wyposażenie do obsługi jednostek latających. Do tego też załoga fregaty otrzyma szybkie łodzie motorowe o sztywnym kadłubie o długości 7 i 11 metrów.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek