Huntington Ingalls Industries (HII) kończy prace w suchym doku w trakcie którego wykonano tankowanie i kompleksowy remont (refueling and complex overhaul, RCOH) USS John C. Stennis (CVN 74), lotniskowca typu Nimitz. To jeden z największych okrętów w arsenale US Navy.
W należącej do HII stoczni Newport News Shipbuilding (NNS) zakończono istotny etap remontu, mającego zapewnić wydłużenie zdolności okrętu do służby. Jego finałem było zalanie suchego doku i gdy kadłub uzyskał pływalność, jednostkę odholowano na nabrzeże, gdzie zostaną dokończone pozostałe prace stoczniowe. Wcześniej USS John C. Stennis otrzymał znaczące ulepszenia i rozpoczął szeroko zakrojony proces remontu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dokonano także konserwacji i wymiany tysięcy elementów, w tym zaworów, pomp i elementów rur. Na zewnątrz dokonano poważnych modernizacji konstrukcyjnych nawierzchni lądowiska, masztu i wieży antenowej, a także sprzętu związanego z obsługą startujących i lądujących samolotów. Przemalowano także kadłub, a także wyremontowano wały napędowe i zainstalowano śruby napędowe i stery, szczególnie narażone na wyeksploatowanie.
Aby zalać pływający dok potrzeba było blisko 358 mln litrów wody.
W kolejnej fazie prac remontowych stoczniowcy zajmą się instalacją głównych podzespołów okrętu oraz sprawdzą jego elektronikę, systemy bojowe i napędowe. Zajmą się także kwestią poprawy warunków bytowych na pokładzie, w tym pomieszczeń mieszkalnych załogi, kuchni i stołówek.
– Bycie świadkiem opuszczania przez Stennisa suchego doku i powrotu na wodę jest świadectwem ciężkiej pracy naszych stoczniowców i partnerów rządowych. W dalszym ciągu skupiamy się na nadchodzących pracach w zakresie RCOH i nie możemy się doczekać przygotowania tego potężnego lotniskowca na jego dalszy okres operacyjny – powiedział Rob Check, wiceprezes NNS ds. programów lotniskowców w eksploatacji.
– Niezmiennie skupiamy się na przywróceniu naszego statku do walki oraz wspieraniu rozwoju zawodowego i osobistego naszych marynarzy. Nie możemy się doczekać dalszej współpracy z naszymi partnerami branżowymi, aby dokończyć pozostałe prace produkcyjne i testowe oraz ponownie dostarczyć Stennisa do floty – powiedział kmdr J. Patrick Thompson III, dowódca statku.
USS John C. Stennis jest siódmym lotniskowcem typu Nimitz, który przeszedł RCOH, czyli przegląd w zakresie tankowania i konserwacji w połowie okresu eksploatacji, w wyniku którego okręt zostaje dokapitalizowany, aby był zdolny do sprostania obecnym i przyszłym wymaganiom Marynarki Wojennej. Z racji na to, że przewiduje się, iż okręty tej klasy jak i serii mają służyć 50 lat, nim zostaną zastąpione przez następców, muszą być w pewnym momencie służby gruntownie zmodernizowane, aby skutecznie realizować zadania. Wynika to także z faktu, że z racji na szybki postęp technologiczny okręty muszą być wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, aby nie pozostawać w tyle w porównaniu z siłami morskimi innych państw. Lotniskowiec zbudowano w latach 1988-1995 w Northrop Grumman Newport News (obecnie Newport News Shipbuilding), położonej w mieście Newport News. Ma blisko 333 metry długości oraz ponad 100 000 ton wyporności. Jego załoga, zarówno marynarzy, jak i personelu lotniczego liczy 6 012 osób. Na pokładzie oraz w hangarach okręt może przyjąć 85-90 samolotów oraz śmigłowców. Napęd stanowią dwa reaktory jądrowe Westinghouse A4W, zapewniające właściwie nieograniczoną dzielność morską, do tego cztery turbiny i cztery wały napędowe. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Wyposażenie stanowią radary przeszukiwania przestrzeni powietrznej AN/SPS-48E i 2D AN/SPS-49 (V)5, radar do wykrywania celów AN/SPQ-9B, radary kontroli ruchu lotniczego AN/SPN-46, radar kontroli ruchu lotniczego AN/SPN-43C, radary wspomagające lądowanie AN/SPN-41, cztery systemy naprowadzania Mk 91 NSSM, cztery radary Mk 95 oraz systemy walki AN/SLQ-32A(V)4 i SLQ-25A Nixie. Uzbrojenie stanowią systemy wyrzutni rakiet kierowanych Mk 29, osiem rakiet RIM-162 ESSM lub RIM-7 Sea Sparrow, 3-4 systemy obrony bezpośredniej (CIWS) Phalanx, dwa systemy odpalania rakiet kierowanych Mk 49, po 21 rakiet RIM-116 Rolling Airframe, a także systemy karabinów maszynowych Mk 38 25 mm.
Aktualnie trwają przygotowania do wycofania pierwszego z serii z tych lotniskowców, USS Nimitz (CVN-68), którego eksploatacja została i tak wydłużona o kilka lat. Z racji na rozmiary oraz wykorzystanie reaktora jądrowego jako napędu sam proces złomowania i recyklingu będzie długotrwałym i złożonym procesem. W miejsce serii Nimitz, liczącej dziesięć jednostek, wejdą lotniskowce typu Gerald R. Ford. pierwszy z nich, USS Gerald R. Ford (CVN-78) do służby wszedł w 2017 roku, a aktualnie trwa budowa trzech jednostek tego typu.
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym