• <
nauta_2024

Jak wygląda remont największych okrętów na świecie? Stocznia należąca do HII kończy prace na lotniskowcu

10.04.2024 09:48 Źródło: USS Gerald R. Ford
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Jak wygląda remont największych okrętów na świecie? Stocznia należąca do HII kończy prace na lotniskowcu

Partnerzy portalu

Fot. Huntington Ingalls Industries

Huntington Ingalls Industries (HII) kończy prace w suchym doku w trakcie którego wykonano tankowanie i kompleksowy remont (refueling and complex overhaul, RCOH) USS John C. Stennis (CVN 74), lotniskowca typu Nimitz. To jeden z największych okrętów w arsenale US Navy.

W należącej do HII stoczni Newport News Shipbuilding (NNS) zakończono istotny etap remontu, mającego zapewnić wydłużenie zdolności okrętu do służby. Jego finałem było zalanie suchego doku i gdy kadłub uzyskał pływalność, jednostkę odholowano na nabrzeże, gdzie zostaną dokończone pozostałe prace stoczniowe. Wcześniej USS John C. Stennis otrzymał znaczące ulepszenia i rozpoczął szeroko zakrojony proces remontu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dokonano także konserwacji i wymiany tysięcy elementów, w tym zaworów, pomp i elementów rur. Na zewnątrz dokonano poważnych modernizacji konstrukcyjnych nawierzchni lądowiska, masztu i wieży antenowej, a także sprzętu związanego z obsługą startujących i lądujących samolotów. Przemalowano także kadłub, a także wyremontowano wały napędowe i zainstalowano śruby napędowe i stery, szczególnie narażone na wyeksploatowanie.

Aby zalać pływający dok potrzeba było blisko 358 mln litrów wody.

W kolejnej fazie prac remontowych stoczniowcy zajmą się instalacją głównych podzespołów okrętu oraz sprawdzą jego elektronikę, systemy bojowe i napędowe. Zajmą się także kwestią poprawy warunków bytowych na pokładzie, w tym pomieszczeń mieszkalnych załogi, kuchni i stołówek.

– Bycie świadkiem opuszczania przez Stennisa suchego doku i powrotu na wodę jest świadectwem ciężkiej pracy naszych stoczniowców i partnerów rządowych. W dalszym ciągu skupiamy się na nadchodzących pracach w zakresie RCOH i nie możemy się doczekać przygotowania tego potężnego lotniskowca na jego dalszy okres operacyjny – powiedział Rob Check, wiceprezes NNS ds. programów lotniskowców w eksploatacji.

– Niezmiennie skupiamy się na przywróceniu naszego statku do walki oraz wspieraniu rozwoju zawodowego i osobistego naszych marynarzy. Nie możemy się doczekać dalszej współpracy z naszymi partnerami branżowymi, aby dokończyć pozostałe prace produkcyjne i testowe oraz ponownie dostarczyć Stennisa do floty – powiedział kmdr J. Patrick Thompson III, dowódca statku.

USS John C. Stennis jest siódmym lotniskowcem typu Nimitz, który przeszedł RCOH, czyli przegląd w zakresie tankowania i konserwacji w połowie okresu eksploatacji, w wyniku którego okręt zostaje dokapitalizowany, aby był zdolny do sprostania obecnym i przyszłym wymaganiom Marynarki Wojennej. Z racji na to, że przewiduje się, iż okręty tej klasy jak i serii mają służyć 50 lat, nim zostaną zastąpione przez następców, muszą być w pewnym momencie służby gruntownie zmodernizowane, aby skutecznie realizować zadania. Wynika to także z faktu, że z racji na szybki postęp technologiczny okręty muszą być wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, aby nie pozostawać w tyle w porównaniu z siłami morskimi innych państw. Lotniskowiec zbudowano w latach 1988-1995 w Northrop Grumman Newport News (obecnie Newport News Shipbuilding), położonej w mieście Newport News. Ma blisko 333 metry długości oraz ponad 100 000 ton wyporności. Jego załoga, zarówno marynarzy, jak i personelu lotniczego liczy 6 012 osób. Na pokładzie oraz w hangarach okręt może przyjąć 85-90 samolotów oraz śmigłowców. Napęd stanowią dwa reaktory jądrowe Westinghouse A4W, zapewniające właściwie nieograniczoną dzielność morską, do tego cztery turbiny i cztery wały napędowe. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Wyposażenie stanowią radary przeszukiwania przestrzeni powietrznej AN/SPS-48E i 2D AN/SPS-49 (V)5, radar do wykrywania celów AN/SPQ-9B, radary kontroli ruchu lotniczego AN/SPN-46, radar kontroli ruchu lotniczego AN/SPN-43C, radary wspomagające lądowanie AN/SPN-41, cztery systemy naprowadzania Mk 91 NSSM, cztery radary Mk 95 oraz systemy walki AN/SLQ-32A(V)4 i SLQ-25A Nixie. Uzbrojenie stanowią systemy wyrzutni rakiet kierowanych Mk 29, osiem rakiet RIM-162 ESSM lub RIM-7 Sea Sparrow, 3-4 systemy obrony bezpośredniej (CIWS) Phalanx, dwa systemy odpalania rakiet kierowanych Mk 49, po 21 rakiet RIM-116 Rolling Airframe, a także systemy karabinów maszynowych Mk 38 25 mm.

Aktualnie trwają przygotowania do wycofania pierwszego z serii z tych lotniskowców, USS Nimitz (CVN-68), którego eksploatacja została i tak wydłużona o kilka lat. Z racji na rozmiary oraz wykorzystanie reaktora jądrowego jako napędu sam proces złomowania i recyklingu będzie długotrwałym i złożonym procesem. W miejsce serii Nimitz, liczącej dziesięć jednostek, wejdą lotniskowce typu Gerald R. Ford. pierwszy z nich, USS Gerald R. Ford (CVN-78) do służby wszedł w 2017 roku, a aktualnie trwa budowa trzech jednostek tego typu.

USS Gerald R. Ford Fot. US Navy
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.